گردشگری/ جاذبه های گردشگری دمشق

يكشنبه ، 10 آذر 1392 ، 06:09

دمشق، پایتخت کشور جنگ زده ی سوریه اگرچه مدت هاست رنگ و روی آرامش همیشگی را به خود ندیده است اما یکی از شهرهای مورد علاقه ی توریست ها برای مسافرت است.

به گزارش بانکی دات آی آر، دمشق و سوریه به ویژه به لحاظ وجود حرم حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) مورد توجه است و بسیاری از دوستداران سفرهای زیارتی سوریه را به قصد زیارت این قبور انتخاب می کنند.

موقعیت جغرافیایی

دَمِشْق مرکز استان دمشق، دومین شهر بزرگ و پایتخت جمهوری عربی سوریه می‌باشد. این شهر از یک سوی با تپه‌های سنگی و شیب‌دار احاطه شده.

اقتصاد دمشق

اين شهر بطور بالقوه مي تواند در صنعت توريسم موفق باشد و اين امر سبب شد كه سرمايه گذاران از اوخر سال 1980 ميلادي در اين صنعت سرمايه گذاري نمايند ولي با اين وجود اين شهر داراي طيف گسترده اي از فعاليتهاي صنعتي مانند نساجي ، فرآوري مواد غذايي ، سيمان و صنايع شيميايي مي باشد كه تمامي كارخانجات اين صنايع توسط دولت اداره ميگردد و دولت اين كشور سعي در خصوصي سازي دارد.

صنايع دستي ، مسگري و حكاكي روي مس از صنايع قديمي اين شهر محسوب مي گردد و امروزه نيز پابرجاست.

دیدنی ها

حرم حضرت زینب (س) و حرم حضرت رقیه (س)


یكي از زيارتگاههاي بسيار مهم و مورد توجه تمام مذاهب اسلامي در دمشق مي باشد كه همواره خيل مشتاقان و ارادتمندان بانوی فداكار و بزرگوار کربلا از سرزمين هاي اسلامي، به ويژه ايران براي زيارت مرقدش عازم اين سرزمين مي گردند.

حرم حضرت رقیه نیز پس از مرقد مطهر حضرت زينب كبري(س) مورد توجه مذاهب اسلامي به ويژه شيعيان است و داراي معماري ايراني اسلامي است.

 

قصر العظم (قصراسعد پاشا)

این قصر كي از زيباترين قصرهاي دمشق است كه به موزه ملي تبديل شده است و داراي 36 اتاق مي باشد كه هر يك بخشي از موزه هاي مردم شناسي ، سلاح و ... شده است.

 

معبد ژوپیتر


اين معبد به خداي روميها تعلق داشته و در انتهاي بازار حميديه و در محل مسجد اموي واقع شده است و در حال حاضر ويرانه هاي بعضي از ديوارها و ستون هاي سنگي آن ديده مي شود.

 

كوه قاسيون


گفته مي شود در پائين اين كوه ، آدم ابوالبشر سكونت داشته و در بالاي آن قابيل ، برادرش، هابيل را كشته است ، در شرق آن حضرت ابراهيم(ع) به دنيا آمده است و در سمت غرب آن حضرت مسيح و مادرش مريم (س) پناه گرفته اند. از پيامبر اكرم روايت شده است كه بر اين كوه ، حضرت ابراهيم (ع) ، حضرت لوط(ع)، حضرت موسي (ع) ، حضرت عيسي(ع) و حضرت ايوب نماز گزارده اند.

قصر الخضراء يا قصر الاموي، قبرستان باب الصغیر، غار منسوب به اصحاب كهف، مغاره الجوع (غار سنگي) و مغاره الدوم (غار خون) از دیگر آثار دیدنی در سوریه هستند.

مراکز خرید

دمشق بخاطر بازارهايش شهرت دارد. بازارهاي اين شهر خياباني است كه در دو طرف خيابان مغازه ها ، دكه ها و كافه ها صف كشيده اند.

بازار حميدیه (سوق الحميدیه) یکی از قدیمی ترین و مشهورترین بازارهای دمشق است. طول بازار 600 متر و عرض آن 15 متر است که از خیابان حمیدیه و کنار قلعه دمشق شروع می شود و تا درغربی مسجد جامع اموی امتداد می یابد.

بازار ديگر بازار مدحت پاشا است ، این بازار در عهد رومی ها ساخته شده و به سوق الطویل یا الطویله نیز معروف است.

حمل و نقل عمومی

فرودگاه دمشق در 35 كيلومتري شرقي شهر دمشق واقع شده است.

حمل ونقل درون شهري به وسيله تاكسي ها انجام مي شود. دردمشق تاكسي هاي زرد رنگ داراي تاكسي متر هستند.

اتوبوس ها وسيله ديگري براي جابجايي هستند و بيشتر سوري ها ازاتوبوس استفاده مي كنند و تعداد كمي داراي خودروي شخصي هستند. ميني بوس ها و ون ژاپني كه به ميكوبوس معروفند نيز جابجايي ها را دراين شهر صورت مي دهند. تاكسي ها هم درهمان مسير ميكوبوس ها فعاليت مي كنند اما بسيار گران تر از ميكوبوس ها هستند.

چندين شركت كرايه ماشين هم در دمشق وجود دارد اما نرخ آنها 50 درصد بيشتر ازكشورهاي غربي است. نرخ بنزين گران و يافتن آن دشوار است .اگر اين گزينه را انتخاب كرديد به خاطر داشته باشيد كه سوري ها در سمت راست رانندگي مي كنند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

انتشار فرم رضایت‌نامه همسر برای خرید ایکس باکس وان

► گردشگری/ جاذبه های گردشگری وارنا
گردشگری/ جاذبه های گردشگری قونیه ◄

مطالب مرتبط
بنر