14 چالش اساسي پيش روي نظام بانکي

دوشنبه ، 7 بهمن 1387 ، 13:11

 

بانک مرکزي طي گزارشي 14 چالش اساسي پيش روي نظام بانکي و سياستگذار پولي را اعلام کرد که بر اساس آن سيال بودن نقدينگي يکي از اصلي‌‏ترين چالش‌‏ها معرفي شده است.

اولين چالشي که نظام بانکي و سياست‌‏گذاران پولي را با مشکل مواجه کرده است، افزايش سياليت نقدينگي است. افزايش سياليت نقدينگي به معني افزايش سهم سپرده‌هاي با سررسيد کوتاه در نقدينگي است. در شرايطي که مواجهه با بحران‌هاي مالي محتمل باشد، اين عامل مي‌تواند نگران‌‏کننده باشد.


برپايه اين گزارش، نااطميناني‌هاي ناشي از افزايش تنش‌‏هاي سياسي با دنياي غرب نيز در افزايش سياليت نقدينگي مؤثر بوده است. دومين چالش که بارها بر آن تاکيد شده و نسبت به آن هشدار داده شده است، سهم بالاي پايه پولي در رشد نقدينگي است؛ همان عاملي که سعي بر مهار آن، نارضايتي توليدگران را درپي داشت؛ چراکه بانک‌‏ها در مواجهه با معضل عدم بازگشت منابع، از اضافه برداشت منع شدند.


بر اساس گزارش خبرنگارما، افزايش سهم پايه پولي در رشد نقدينگي به دليل ايجاد پتانسيل رشد‌هاي آتي نقدينگي و کاهش کارايي سازوکار خلق پول از اهميت ويژه‌‏اي براي بانک مرکزي و البته نظام اقتصادي ايران برخوردار است.


بر پايه اين گزارش، سومين چالش پيش روي نظام بانکي تاثيرپذيري شديد پايه پولي از عملکرد بودجه دولت و کافي نبودن اختيارات بانک مرکزي در کنترل تغييرات پايه پولي عنوان شده است .


چهارمين چالش پيش روي نظام بانکي مديريت غير حرفه‌‏اي شماري از بانک‌هاي دولتي است که کنترل بازار پول و مديريت نقدينگي را براي بانک مرکزي مشکل کرده است.
پنجمين چالش پيش روي نظام بانکي تاکيد بر تخصيص غير منطقي منابع بانکي دارد که تلقي بانک‌هاي تجاري به عنوان نهادهاي توسعه‌‏اي که فارغ از ريسک‌‏هاي مالي بايد منابع سپرده‌‏اي خود را در اختيار اهداف اجتماعي دولت قرار دهند، فشار زيادي بر منابع بانک‌ها وارد مي‌‏آورد.


ششمين چالش که اين روزها بسيار در لفافه به آن اشاره مي‌‏شود، معضل کاهش نرخ سود تسهيلات است که در مقابل افزايش نرخ سود سپرده‌‏ها به شدت به عدم تعادل منابع بانکي منجر شده است. بر اين اساس بانک مرکزي اعلام کرده است کاهش نرخ سود تسهيلات موجب افزايش تقاضا براي تسهيلات شده است. اصرار بر نرخ‌هاي کاهش يافته در شرايط تورم فزاينده، فشار بر منابع بانک‌ها را مضاعف کرده است. به علاوه اين امر به دليل ايجاد نظام‌‏مند رانت در سيستم بانکي موجب بروز فساد مالي و اداري در شبکه بانکي مي‌‏شود.


چالش هفتم نظام بانکي و سياستگذار پولي کشور تحت فشار بودن نرخ سود سپرده‌‏هاست. به دليل عدم انعطاف‌‏پذيري در هزينه‌هاي بانک، کاهش نرخ سود تسهيلات، نرخ‌هاي سود سپرده‌‏ها را تحت فشار قرار داده است.
هشتمين چالش اعمال سقف بر نرخ‌‏هاي سود سپرده‌ها است که باعث شده فاصله بين نرخ‌‏هاي سود سپرده‌‏هاي کوتاه‌‏مدت و بلندمدت، تفاوت معني‌‏دار خود را از دست بدهد.


گزارش خبر نگار ما حاکي است چالش نهم در نتيجه برهم خوردن ساختار زماني نرخ‌هاي سود سپرده بروز کرده است که سبب شده سهم سپرده‌هاي کوتاه مدت در منابع بانک‌ها افزايش يابد.


چالش دهم به فشارهاي سياسي - اجتماعي بسيار زياد بر بانک‌ها تعلق دارد، تامين مالي طرح‌هاي توسعه‌اي دولت از يک سو و ضعف مديريت نقدينگي بانک‌‏ها از سوي ديگر موجب شده بانک‌ها براي پر کردن شکاف بين منابع و مصارف خود، به اضافه برداشت از منابع بانک‌مرکزي روي بياورند.


يازدهمين چالش اميد به بخشودگي جرايم اضافه برداشت است، حساسيت کمتر بانک‌هاي دولتي به هزينه اضافه برداشت و مطلوبيت سياسي -اجتماعي مشارکت در طرح‌هاي توسعه‌اي موجب کمرنگ شدن نقش بازدارندگي نرخ‌‏هاي جريمه بانک مرکزي شده است.


اين در حالي است که اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک ‌مرکزي به شکل عدم توديع سپرده قانوني، علاوه بر انبساط پولي، يک شاخص بي‌‏انضباطي پولي تلقي مي‌‏شود.


بنا بر اين گزارش، دوازدهمين چالش اساسي بانک‌‏ها و سياستگذاران پولي استمرار اضافه برداشت بانک‌هاست که نشان مي‌دهد مشکل بانک‌هاي بدهکار، کسري منابع آنها نسبت به مصارف مي‌باشد. بر اين اساس تجديد نظر در نرخ‌هاي سود با هدف افزايش سرعت جذب منابع و کند کردن سرعت رشد مصارف در اين شرايط ضروري اعلام شده است. به علاوه بانک مرکزي تصريح کرده علاوه برجرايم مالي، ابزارهاي تنبيهي غيرمالي را نيز براي ممانعت بانک‌ها به کار خواهد گرفت.


سيزدهمين چالش به دليل عدم گسترش ابزارهاي نوين پرداخت در شبکه بانکي و سهم اندک بانکداري الکترونيک، همچنان استفاده از اسکناس و چک پول‌‏ها بروز کرده که اين امر علاوه بر تحميل هزينه‌‏هاي هنگفت به بانک مرکزي، کارايي سياست‌‏گذار ي پولي را پايين آورده است.


چهاردهمين چالش از دست رفتن کارايي ابزارهاي اعمال سياست پولي با تشديد فشار رشد نقدينگي طي سال‌‏هاي اخير در مديريت نقدينگي است که بيشتر به ابزاري جهت جلوگيري از آزاد شدن نقدينگي جمع‌‏آوري شده در سال‌هاي قبل تبديل شده است.


بر اساس اين گزارش، به هم خوردن توازن منابع و مصارف بانک‌ها و نيز کاهش ماندگاري سپرده‌‏هاي مدت‌‏دار نزد شبکه بانکي کشور، بانک مرکزي را برآن داشته تا به لزوم تغييررژيم اعطاي تسهيلات بانکي به عنوان يک راه حل فکر کند.

منبع: خبرگزاری کار ایران(ایلنا)

► دزدان بانک ملت دستگير شدند
شش نکته کليدي براي بودجه 88 از زبان مظاهری ◄

مطالب مرتبط
بنر