جزئیات تلاش بانک ملت برای خرید سهام بانک پارسیان

چهارشنبه ، 18 شهریور 1388 ، 14:27

 

بانك ملت در ميان متقاضيان خريد بلوك 32.6 درصدي سهام بانك پارسيان اصلي ترين گزينه است و مديران اين بانك در حال مذاكره با مسئولان ايران خودرو براي تملك 2.4 ميليارد سهم آن از طريق تشكيل يك كنسرسيوم هستند.

شركت ايران خودرو در حالي به دليل اصلاح ساختار مالي و بر اساس مصوبه شوراي پول و اعتبار درصدد فروش بلوك 32.6 درصدي سهام بانك پارسيان است كه در ميان سه متقاضي اصلي،بانك ملت اصلي ترين متقاضي خريد اين بلوك مديريتي است.


براساس اين گزارش، شركت سايپا و كنسرسيوم "شستا " - گروه تدبير در حالي نسبت به خريد بلوك 32.6 درصدي سهام بانك پارسيان از ايران خودرو تمايلات خود را نشان داده بودند كه بانك ملت نيز به جمع اين گروه پيوسته و از قرار معلوم خريدار اصلي سهام بانك پارسيان است.


بانك ملت در حالي از 30 بهمن سال گذشته به عنوان اولين بانك دولتي مشمول اصل 44 وارد بورس شده كه مديران اين بانك با ابراز تمايل به خريد مذاكراتي را با مديران ايران خودرو انجام داده اند، اما هنوز بر سر قيمت هر سهم 2.4 ميلياردي به توافق نرسيده اند.
قيمت هر سهم بانك پارسيان براي عرضه دو بلوك 5.2 و 1.06 درصدي روز شنبه آينده ( كه توسط دو شركت سرمايه گذاري و بيمه پارسيان در بازار اول بورس انجام مي شود) 231 تومان تعيين شده اما نحوه معامله و قيمت هر سهم حدود 470 ميليون سهم بانك پارسيان در روز شنبه مي تواند مورد توجه طرفين فروشنده و خريدار بلوك 32.6 درصدي اين بانك قرار گيرد.


از سوي ديگر برخي از فعالان براين باورند با توجه به واگذاري بلوك مديريتي بانك پارسيان، قيمت 300 توماني هر سهم اين بانك در واگذاري 2.4 ميليارد سهم ارزشمند است، چرا كه با توجه به سابقه و جايگاه بانك ملت در صنعت بانكداري ، با احراز مديريت بانك پارسيان خواهد توانست حرفهاي زيادي در بازار پول بزند.
براساس اين گزارش ، هر چند براساس مقررات موجود بانك مركزي،بانك ملت فقط مي تواند 10 درصد از سهام بانك پارسيان را خريداري كند اما اين بانك از طريق كنسرسيومي از زيرمجموعه هاي خود در تدارك خريد بلوك مديريتي بانك پارسيان برخواهد آمد.با اين همه بايد منتظر روز هاي آينده و نتيجه مذاكرات بود.


سابقه فروش بلوك28درصدي بانك پارسيان

بر اساس اين گزارش ، شركت ايران خودرو از مؤسسين اصلي بانك پارسيان است كه بعد از ورود اين بانك به بورس در آبان 83 به قيمت هر سهم 660تومان و فراز و فرود 816 تا 127 توماني تا سال 85، تصميم به فروش بلوك 28.8 درصدي سهام بانك پارسيان به صورت عمده و يكجا گرفت.
با اين تصميم يك ميليارد و 440 تومان سهم بانك پارسيان كه در آن زمان عنوان بزرگترين بانك خصوصي كشور را داشت به قيمت هر سهم 204 تومان و به ارزش 293 ميليارد و 670 ميليون تومان از سوي كارگزاري بانك سپه روي ميز فروش بازار سهام قرار گرفت.
با اين اتفاق چند سرمايه گذار حاضر به خريد اين بلوك مديريتي سهام بانك پارسيان شدند تا اينكه گروه صنعتي صفا با مديريت صفا رستمي به همراه يك شريك ايراني الاصل به نام العقيلي موفق به خريد اين بلوك شد.


با اين رويداد مهم كه دومين خصوصي سازي بزرگ بورس بعد از بلوك 30 درصدي صدرا در سال 82 رخ داد بحث‌هاي متعددي در خصوص صلاحيت خريداران و لزوم بررسي تأييد صلاحيت توسط بانك مركزي و چگونگي تأمين منابع مالي براي پرداخت وجه معامله 293 ميليارد تومان مطرح شد تا اينكه در واپسين روز مهلت پرداخت وجه نقد معامله، علي صالح آبادي رئيس سازمان بورس اوراق بهادار از عدم قطعيت اين معامله بزرگ در 9 مهرماه 85 به فارس خبر داد و دليل آن را عدم ارسال به موقع مدارك در مهلت قانوني اعلام و تصريح كرد: حتي در صورت ارائه به موقع سند تسويه خارج از پاياپاي معامله عمده بانك پارسيان، به علت عدم تطابق ضمانت نامه بانكي مشروط از سوي خريدار با مفاد اطلاعيه رسمي سازمان بورس، اين معامله قطعي نمي‌شد.


از سوي ديگر در بحبوحه اين ماجرا رئيس جمهور در ميان مردم ساوجبلاغ به طور غيرمستقيم اما مشهود از اين معامله ابراز نگراني كرده و دستور برخورد را صادر كرد تا اينكه به دستور ابراهيم شيباني رئيس كل بانك مركزي آن دوران عبدالله طالبي و بهرام فتحعلي مديرعامل و رئيس هيأت مديره بانك پارسيان بركنار شدند تا قصه فروش بلوك مديريتي و 28.8 درصدي اين بانك بزرگ با خاطره اي تلخ براي خريداران به پايان برسد.

منبع: خبرگزاری فارس

► طرح فروش مطالبات معوق بانک ها به یک شرکت دولتی
شرکت پست و پست بانک در راه بورس ◄

مطالب مرتبط
بنر