5 راهکار موثر برای افزایش بازده در محل کار

پنجشنبه ، 7 بهمن 1389 ، 12:28

مدیر موفق کسی است که کارمندان موفق و کارایی داشته باشد، کارمند موفق کسی است که به تناسب تواناییش به او در غالب یک مدیریت کارآمد، فرصت ارائه و پیاده سازی ایده های نو داده شود. اما چگونه یک مدیر موفق میتواند در کارمندان خود انگیزه بالا ایجاد کرده و توانایی های آنان را به عرصه عمل برساند در حالی که نتیجه آن بازدهی بیشتر در کار خواهد بود؟


ايجاد انگيزه در كارمندان از وظايف مهم مديران به ‌شمار مي‌آيد. ‌ارتقاي عملكرد كارمندان، افزايش كيفيت كار و بازدهي آنان و ايجاد غرور از اهداف مهم مدير محسوب مي‌شود.‌ كارمنداني كه در محيط كار به آنان انگيزه داده مي‌شود، احساس غرور مي‌كنند. در واقع فرض کنید که شما کاری را با زحمت و دقت فراوان سعی کردید به بهترین شکل ممکن انجام دهید. پس از ارائه کار توقع شما از مافوقتان چیست؟ این که الان حقوق بالاتری پیشنهاد شود؟ یا ارزش های کار شما درک شود؟ کدام لذت بیشتری را به شما خواهد داد. مثلا اگر مافوق شما بگوید ، کارتان بد نبود ، به ازا آن به حقوقتان کمی اضافه می شود. در این حالت چه حد کرامت و شان شما حفظ شده است؟ اما اگر به عوض این برخورد به شما گفته شود که کارتان عالی بود، معلوم است که بسیار زحمت کشیده اید و وقت گذاشته اید، شما ثابت کردید می توانید کارهای بزرگ تر از این را هم عهده دار باشید. این برخورد چه حسی را می تواند به شما دهد؟ همان حس غرور نیست؟ احساس کرامت و حرمت و ارزش نیست؟


یکی از کارشناسان امر برای بسط دادن این موضوع در میان مدیران روش 5 مرحله ای را به نام " سیستم غرور" پیشنهاد کرده است که در ذیل با آن آشنا می شویم.


محيط كار خوبي را براي كارمندان ايجاد كنيد


یکی از راه های ایجاد محیط خوب  آرام، ایجاد انگیزه است. که البته بعضی از این انگیزه ها می تواند به لحاظ مادی باشد. فرانتركمن مي‌‌گويد،"درصورتي كه به نيازهاي كارمندان توجه كنيد، مي‌توانيد در آنان انگيزه ايجاد كنيد".شركت والت‌ديزني محيط كاري خوبي را براي كارمندان ايجاد كرده است. تهيه بليت‌‌هاي سينما و تئاتر با تخفيف، انجام خدمات بانكي شخصي كارمندان، ايجاد مهدكودك براي فرزندان كارمندان و پرداخت مساعده و وام ازجمله كارهاي آن شركت است. مديران والت‌ديزني به اين نتيجه رسيده‌اند كه با پاسخگويي به نيازهاي كارمندان مي‌توان در آنان انگيزه ايجاد كرده و در نتیجه آن شاهد وفاداری کارمندان به شرکت و متعهد بودن آنان به کارشان باشند.


از تلاش‌هاي كارمندان قدرداني كنيد


مارك تواين مي‌گويد: «من با يك تعريف خوب، 2 ماه زندگي مي‌كنم.» تأييد و قدرداني از افراد، روش بسيار مؤثري براي ايجاد انگيزه است. از عملكرد موفق همكاران تشكر كنيد و در مواردي هداياي نقدي و غيرنقدي به آنان اهدا كنيد.


همه را در كارها سهیم کنید


دخالت كارگران و كارمندان رده‌هاي مختلف در تصميم‌گيري، در افزايش انگيزه، بازدهي و سود، نقش مهمي ايفا مي‌كند. كارگروهي بهترين راه دخالت‌دادن كارمندان است. كارگروهي بازدهي و توان كارمندان را افزايش مي‌دهد.
در صنايع غذايي سون‌ويل حداكثر بازدهي وجود دارد. تقريباً 90درصد نيروي كار در تصميم‌گيري‌هاي شركت دخالت دارند. بنابرگزارش والف استيد، مدير اجرايي آن شركت با اعمال اين سياست، بازدهي شركت از سال 1986 تاكنون 50درصد افزايش يافته و كارگروهي تأثير مثبتي در روحيه كارمندان داشته است.


توانايي ومهارت‌هاي فردی را افزايش دهيد


آموزش در فرد انگيزه ايجاد مي‌كند و بازدهي و خلاقيت را افزايش مي‌دهد. در يك شركت، تمامي كارمنداني كه با مشتريان سروكار دارند،‌يك دوره آموزشي 6ماهه را قبل از پاسخگويي به اولين تلفن مي‌گذرانند. يادگيري هرگز متوقف نمي‌شود و امتحان‌دادن در سراسر زندگي‌كاري ادامه دارد. در شركتي هر 6ماه يك‌بار از مشتريان نظرخواهي مي‌شود و نقاط ضعف و قوت هر فردي به او اعلام مي‌شود. در مواردي كه افراد به آموزش نياز داشته باشند، كتاب‌ها و يا كلاس‌هايي كه به ارتقاي كار فرد كمك مي‌كند،‌ به او معرفي مي‌شود.


برنامه آموزشي و ارتقاي دانش، انگيزه و بازدهي افراد را افزايش مي‌دهد و شكست را به حداقل مي‌رساند. بنابردلايل بسيار زيادي، آموزش و ارتقاي دانش كارمندان نتايج بسيار خوبي دربردارد. كارمنداني كه دوره‌هاي آموزشي را مي‌گذرانند، تواناتر و مسلط‌ترند و نظارت و كنترل بر كار آنان كمتر مي‌شود ؛ درنتيجه مدير به‌جاي كنترل كار كارمندان مي‌تواند به كارهاي مهم‌تري بپردازد. آنان توانايي و تسلط بيشتري در پاسخگويي به نيازها و سؤالات مشتريان دارند. در نتيجه اين امر وفاداري مشتريان را به‌دنبال دارد. كارمنداني كه كار را مي‌شناسند در آن تسلط دارند، راضي‌ترند و كمتر شكايت مي‌كنند و انگيزه قوي‌تري دارند. در نهايت روابط كارمندان و مدير بهتر مي‌شود.


كارهاي كارمندان را به‌طور منظم ارزيابي كنيد

ارزيابي پيشرفت كارمندان، آخرين مرحله سيستم غرور است. هدف اصلي ارزيابي، تعيين پيشرفت كارمندان و عوامل ايجاد آن، بررسي نقاط ضعف و مشكلات و طراحي و برنامه‌ريزي راه‌هاي موفقيت است. براي مثال براي افزايش كيفيت كار، بايد تجهيزات و ماشين‌آلات موردنياز تهيه شود. كارمنداني كه دوره‌هاي آموزشي را مي‌گذرانند با غرور و افتخار در راستاي اهداف سازمان كار مي‌كنند.

 

 

پربازدید ترین اخبار بانکی:

===============

 

► کلیدهای موفقیت / جلسه دوازدهم / بحث جذاب هاله های انرژی + عکسهای جالب!
تذکر به تات و بی توجهی به محتوای تبلیغات سایر بانکها ◄

مطالب مرتبط
بنر