5 روش برای ارتقاء فرهنگ دورکاری

پنجشنبه ، 23 تیر 1390 ، 10:58

این روزها بحث دورکاری در کشور ما بسیار داغ است. دورکاری یعنی کارمند اداره می تواند کار خود را بدون حضور فیزیکی در محل کار انجام دهد و با وسائل ارتباطی مثل اینترنت، تلفن، ایمیل و مانند اینها با اداره در تماس باشد.

به گزارش بانکی دات آی آر، برای جامه عمل پوشاندن به این طرح باید مراحل زیادی را طی کرد، از جمله اینکه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز این کار باید فراهم شود.

اما بالاتر و مهمتر از این نوع امکانات، به ویژه در کشور ما، ایجاد فرهنگ دورکاری است. در این گزارش، روش هایی را معرفی می کنیم، که می تواند به شما در راه ایجاد فرهنگ دورکاری کمک کند.


1.    بیانیه بنویسید

توجه داشته باشید که بیانیه شما باید با دیگر بیانیه هایی که هر روز با آن برمی خوریم متفاوت باشد. این بیانیه در واقع علاوه بر روشن کردن راهبردها و فلسفه شکل گیری نهاد یا سازمان مورد نظر شما، باید شخصیت شما را هم به صورت کلی معرفی کند. البته ذکر تمام این مطالب باید به صورت مختصر و مفید باشد.


2.    درست انتخاب کنید

پیدایش و گسترش فرهنگ دورکاری مستلزم این است که تمام اعضای یک تیم از بالاترین تا پایین ترین مقام، خود را متعهد به انجام وظایف بدانند.

با پرسیدن چند سوال می توانید تشخیص دهید که چه کسی روحیه کارتیمی، آن هم از نوع دورکاری را دارد و چه کسی برای این کار ساخته نشده است. برای آماده کردن پرسش های مناسب باید تا حدی از روانشناسی سر در بیاورید.

 

 

3.    تیم همگرایی ببندید

افرادی را انتخاب کنید که ارزش ها، دغدغه ها، انگیزه ها و توانایی های نزدیک به هم دارند. به این ترتیب تیمی همگرا می سازید که علی رغم بعد مسافت فکر و ذکرشان نزدیک به شما و همسو با یکدیگر است.

می توانید برای تبادل نظرات و شناخت بیشتر کارمندان از یکدیگر، از آنها بخواهید تا معرفی کاملی از خود داشته باشند؛ از دغدغه هایشان بگویند، در مورد خانواده، سرگرمی های مورد علاقه و احساساتشان صحبت کنند. با این کار ارتباط عاطفی بهتری میان اعضای تیم ایجاد می شود.


4.    کارمند باید استقلال داشت باشد


تا آنجایی که امکان دارد، به کارمند خود استقلال و آزادی عمل دهید. به آنها اجازه دهید تا براساس اطلاعاتی که در مورد سیاست های شرکت یا اداره دارند، خودشان تصمیم بگیرند. با این کار هم خلاقیت کارمندان را تقویت می کنید و هم بازده کاری بالاتر خواهد رفت. بله قربان گویی محض هیچگاه با اهداف بلندپروازانه جور در نمی آید.


5.    توجه و تقدیر فراموش نشود


اگر یکی از اعضای تیم، کاری در راستای ارتقای فرهنگ دورکاری انجام دهد، شک نکنید که این کار شایسته تقدیر است. موضوع را با همه در میان بگذارید تا هم کارمند مورد نظر خوشحال شود و هم دیگران انگیزه پیدا کنند.

گاهی گفتن یک خسته نباشید ساده می تواند بیشتر از هر افزایش حقوقی بازدهی و کارایی داشته باشد.

 

 

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=====================

► تصویری / زنان شاغل درسراسر جهان+ توضیحات
1000 روز تا پايان عمر ويندوز XP ◄

مطالب مرتبط
بنر