استخدام بشرط زبان ریختن وظاهرخوب...

چهارشنبه ، 5 مرداد 1390 ، 15:03

مسوول شرکتی که مربوط به صنایع ساختمانی است، عنوان می‌کند: اصلا بیشتر بازاریاب‌ها خانم هستند. شما باید سر پروژه‌های ساختمانی بروید و مشتری جذب کنید.

به گزارش بانکی دات آی آر  دخترها پشت میزهای سرتاسری که دور تا دور اتاق چیده شده است نشسته اند،جلوی هر کدامشان یک گوشی تلفن، دفترچه یادداشت و کتاب اول رها شده روی میز. بعضی‌ها کلافه دنبال شماره تماس های تازه می گردند. یکی شان که مشغول صبحت با کسی آن طرف خط است، خوشحال بشکنی می زند و به باقی اشاره می کند که توانست سفارش بگیرد. سرپرست در اتاق می چرخد و دایم به دخترها تاکید می کند که جز درمورد کار و محصول با کسی صحبتی نکنند و می گوید با مشتری گرم نگیرید! تخته وایت بردی در اتاق نصب شده و روی آن میزان فروش هر روز دخترها و البته میزان پورسانت‌شان نوشته می شود تا باقی ترغیب به فروش و کار و تلاش بیشتر شوند.

یکی از شغل‌های متداول این روزها،بازاریابی است، این شغل،فارغ التحصیلان دانشگاهی هم دارد، کسانی که به شکلی تخصصی ویژگی های بازار و شیوه‌های جذب مشتری و در دست گرفتن بازار را می آموزند.

بازاریابی البته شاید در جامعه امروز ما کمی از حقیقت وجودی خود فاصله گرفته باشد. این روزها بازاریاب‌ها می توانند دیپلمه یا حتی زیر دیپلم باشند، نیازی به تخصص و حرفه‌ای بودن ندارند و همه آماتورها هم می توانند روزی به بازاریاب بزرگ و حرفه ای با درآمد میلیونی تبدیل شوند.

 

این شغل،امروزه آسیب های زیادی را متوجه جامعه می کند،از آن جهت که در حال حاضر و در اغلب موارد روی اصول اصلی این رشته کار نمی شود و بازاریاب ها سعی می کنند به جای دانش،از لحن صحبت، ظاهر و ابزارهای دیگری مثل جنسیت خود بهره بگیرند.

برای تایید این مورد کافی است به عنوان یک نفر در جست و جوی کار بازاریابی به یکی از شرکت‌هایی که نیازمند بازاریاب هستند مراجعه کنید. یکی از این شرکت‌ها بلافاصله بعد از شنیدن این سوال که فقط بازاریاب حرفه‌ای استخدام می‌کنید به خبرنگارمامی‌گوید: نه، غیرحرفه ای هم قبول می کنیم. کار را ‌می توانید در حین کار یاد بگیرید. دوره کارآموزی داریم. حقوق ثابت هم ماهی 300 هزارتومان است.

این در حالی است که شرکت مورد نظر در ابتدای کار مدعی می شود بازاریاب‌های این شرکت حداقل 800 هزارتومان درآمد دارند.

منشی شرکت بعدی که نیازمند بازاریاب بیمه است، می گوید:کار را به شما آموزش می‌دهیم. اگر توانستید کار یاد بگیرید و توانستید مشتری برای شرکت جور کنید حق الزحمه تان 50 درصد از هر مشتری است. خودتان انتخاب می کنید که می خواهید حضوری بازاریابی کنید یا تلفنی.

منشی یکی از وارد کننده‌های مواد شوینده که به بازاریاب مواد شوینده و بهداشتی احتیاج دارد می گوید: در همه استان‌ها نمایندگی داریم و بازاریابی را آموزش هم می‌دهیم. هر چه فروش تان بیشتر باشد پورسانت بیشتری می گیرید و دریافتی تان بیشتر می شود. 350 هزار تومان حقوق ثابت دارید و بیمه -سه ماه بعد از شروع کار-و مزایای دیگری که در طول کار متوجه آنها می شوید،خواهید داشت.

«قابل توجه علاقه مندان بازاریابی، آموزش رایگان، دوره های تخصصی فروش و پورسانت عالی.» این جمله ها مربوط به آگهی استخدام یکی از شرکت‌هایی که در پی بازاریاب فروش لوازم آرایشی است. مرد جوانی که پاسخگوی مراجعان است می گوید: ظاهر و روابط عمومی‌تان خیلی اهمیت دارد. باید بتوانید مشتری را جذب خودتان کنید! آگهی استخدام می گوید درآمد بازاریاب‌ها ماهی 1 میلیون تومان است و مرد جوان میزان حقوق ثابت را 340 هزار تومان اعلام می کند.

مسوول جذب بازاریاب شرکتی فعال در زمینه فروش محصولات غذایی می گوید: باید بدانید با مشتری چطور صحبت کنید. باید زبان بریزید. ظاهرتان هم خیلی مهم است.شعار شرکت ما این است؛فروش بیشتر، پورسانت بیشتر!


مسوول شرکت بعدی که در پی جذب بازاریاب محصولات بهداشتی است می گوید: خلق و خو،روحیه و روابط عمومی خیلی اهمیت دارد. باید بدانید چطور با مشتری‌ها حرف بزنید. قدرت کلام و اینکه از حرف زدن نترسید هم مهم است. 2 الی 3 بار همراه با بازاریاب های حرفه‌ای به جاهای مختلف برای بازاریابی می روید،بعد از اینکه کار را یاد گرفتید خودتان به تنهایی شروع به کار می کنید. 6 هزار تومان بابت هزینه ایاب و ذهاب به شما پرداخته می شود و 230 هزار تومان هم حقوق ثابت‌تان است. در کل حقوق بازاریاب‌های فعلی با پورسانت به 500 الی 700 هزار تومان می رسد.

شرکت بعدی بازاریاب صنایع ساختمانی استخدام می کند. منشی که دختر جوانی است می گوید: بازاریاب خانم هم استخدام می کنیم. اصلا بیشتر بازاریاب‌ها خانم هستند.شما باید سر پروژه های ساختمانی بروید و مشتری جذب کنید. بعد از اینکه شماره تماس طرف را گرفتید و تحویل شرکت دادید دیگر کار شما تمام شده و می روید سراغ ساختمان بعدی!

شرکت بعدی هم بازاریاب ساختمانی خانم استخدام می کند. منشی شرکت می گوید: کار شرکت،طراحی معماری نمای بیرونی و نمای داخلی است. کار به شکل تلفنی است،اما گاهی برای قرارهای کاری و تحویل دادن رزومه مجبور هستید بیرون از شرکت قرار بگذارید. نگران یادگرفتن کار نباشید چون در 3 روز می توانید کار را یاد بگیرید. کار سختی هم نیست.

طبق گزارش سازمان جهانی كار، تعداد زنان شاغل نسبت به قبل بیش تر شده است، اما آنان بیش از مردان در مشاغل كم بارآور، كم دستمزد و آسیب پذیر مشغول به كارند، بدون آن كه از حمایت اجتماعی، حقوق ابتدایی حق اعتراض در محل كار برخوردار باشند.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

► در دستگاه خودپرداز چه خبر است؟
آگهي استخدامي شركت استام صنعت(تا 15 مرداد 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر