خداکند نفت ایران تحریم شود!!

شنبه ، 26 آذر 1390 ، 11:12

درشرایطی که برخی اپوزیسیون خارج نشین با حالتی التماس گونه از دولت های غربی درخواست می کنند که صنعت نفت ایران را تحریم کنند این سوال در ذهن ایجاد می شود که در صورت تحریم نفت ایران, چه خواهد شد؟

به گزارش بانکی دات آی آر, روز پنج شنبه درخبرها آمده بود شیرین عبادی در همایش اتحادیه اروپا در لندن با لحنی التماس گونه خواهان تحریم تجاری ایران شده است.البته طرح تحریم های نفتی ایران مدتی است که از سوی برخی از اروپایی ها مطرح شده و تردیدهای زیادی هم در مقابل آن وجود دارد.

خبرگزاری رویترز در این خصوص نوشته است:  «حامیان تحریم ایران در اتحادیه اروپا می‌گویند که درآمد حاصل از فروش نفت، 50 درصد بودجه ایران را تامین می‌کند و آنها می‌توانند تهران را از میلیاردها دلار درآمد نفتی محروم کنند. اما دیپلمات‌ها و فعالان صنعت نفت می‌گویند که اروپا باید محاسبه کند که حتی افزایش اندک قیمت‌ها بر اثر تحریم نفت ایران، هرگونه ضرر و زیان احتمالی تهران به سبب فروش نفت خود به آسیا با قیمت‌های کمتر را جبران خواهد کرد.»

 

رویترز افزود: «یکی از فعالان بازار با حالت طعنه گفت: شاید هدف تحریم‌ها کمک به سقوط ایتالیا، اسپانیا، یونان و کوچک تر کردن اتحادیه اروپاست. این سخنان نشان دهنده افزایش نگرانی‌ها در این زمینه است که تحریم‌های این اتحادیه بیشترین لطمه را به برخی از کشورهای ضعیف اقتصادی این قاره وارد خواهد کرد، زیرا ایران بیشتر نیاز نفتی آنها را تامین می‌کند. برخی کشورهای اتحادیه اروپا نگران این هستند که ممنوعیت خرید نفت از ایران به اقتصاد ناپایدار آنها نسبت به اقتصاد ایران بیشتر لطمه بزند.»1

پیشتر عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفته بود، تحریم نفتی ایران قیمت جهانی نفت را افزایش می‌دهد و برای برخی کشورهای اروپایی مثل ایتالیا، اسپانیا و یونان که مشکلات داخلی دارند کار را سخت‌تر می‌کند.

«پدرام سلطانی» عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر این که هم اکنون تحریم نفتی ایران عملی نیست، افزود، اروپایی ها اگر بخواهند نفت ایران را تحریم کنند و حتی اگر عربستان بخواهد این کمبود را جبران کند ، احساس نگرانی در بورس‌های جهان، قیمت نفت را بالا می‌برد.2

در حال حاضر ایران یکی از بزرگترین کشورهای صادر کننده نفت و گاز جهان و یکی از کشورهای تاثیر گذار اپک است. به گفته برخی کارشناسان نفت ایران تا چند سال آینده پیش فروش شده و حتی در صورت تحریم آن از سوی اروپا بازارهای آسیایی را جایگزین خواهد کرد.

از این روی تحریم نفتی ایران بیش از آنکه یک اقدام عملی به نظر برسد بلوفی ساده انگارانه می نماید.

از این روی وزیر نفت کشورمان در آخرین اظهارات خود بار دیگر نسبت به عواقب چنین تحریم هایی به کشورهای تحریم کننده هشدار داد و  آسیب ناشی از تحریم صادرات نفت ایران را متوجه خود کشورهای غربی دانست و گفت: "در حال حاضر ایران جزو کشورهای عمده تولید کننده نفت در جهان بوده و نبود ایران بازار جهانی نفت را به هم می زند.

با این وجود وابستگی بیش از اندازه ایران به صنعت نفت سبب شده که کشورهای اروپایی به خود جرات دهند صنعت نفت کشورمان را تهدید به تحریم کنند. این درحالی است که سالهاست کارشناسان اقتصادی در خصوص وابستگی بیش از اندازه به صنعت نفت هشدار داده اند و خواهان توجه بیشتر به سایر صنایع شده اند.

با این وجود تا این لحظه چندان موفق عمل نکرده ایم.

از آنجایی که طی این سالها ایرانیان ثابت کرده اند که در شرایط سخت بسیار مقاوم و یکدل هستند و عملکرد بهتری دارند، با وجودی که تحریم ایران بعید به نظر می رسد، شاید تحریم صنعت نفت با وجود دشواری های فراوانی که به همراه خواهد داشت یکبار برای همیشه از وابستگی بیش از حد ما به این طلای سیاه بکاهد .

.................................

1.گزارش اوپکس به نقل   از جام نیوز ۱۹ آذر ۱۳۹۰*

2.خبرگزاری فارس 16 آذر 1390 *

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

=================

► زمان برگزاری مرحله دوم آزمون استخدامی شهرداری‌ها
استخدام يك شركت توليدكننده قطعات خودرو و ورقهاي پليمري در تهران(تا 7 دی 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر