معرفی اولیه رشته گرافیک

شنبه ، 26 آذر 1390 ، 14:17

امروزه با وجود صد زبان و 5 هزار گویش، نمی‌توان برای معرفی مراکز و مکان‌های مختلف از زبان نوشتاری استفاده کرد. بلکه این زبان تصویری است که با ساخت علائم و نشانه‌ها‌ در هواپیماها، جاده‌ها و هتل‌ها، پیام‌ها را سریعتر انتقال می‌دهد.البته نباید تصور کرد که زبان تصویری یا به عبارت دیگر ارتباط تصویری، تنها به ساخت علائم و سمبل‌های تصویری می‌پردازد بلکه هنر ارتباط تصویری حیطه بسیار وسیعی را در بر‌می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به نوشتن زیبای کلمات، رسم منحنی و نمونه‌های آماری، تهیه آگهی مطبوعاتی و پوستر، صفحه‌آرایی و ده‌ها مورد دیگر اشاره کرد. به زبان دیگر کلیه طر‌ح‌هایی که به وسیله چاپ قابل انتشار هستند، طرح گرافیکی می‌باشند. هدف‌ رشته‌ ارتباط‌ تصویری‌ آموزش‌ این‌ هنر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی‌ است. در واقع رشته ارتباط تصویری توانایی‌های‌ دانشجویان‌ در امور تبلیغات‌ فرهنگی‌ یا تجاری‌ را ارتقا می‌دهد که‌ در این میان تبلیغات‌ فرهنگی‌ شامل‌ تصویرسازی‌ کتب‌، ساخت‌ پوستر، تبلیغات‌ برای‌ نشریات‌ و جراید مانند صفحه‌آرایی‌ و آگهی‌های‌ مطبوعاتی‌ می‌شود و تبلیغات‌ تجاری‌ نیز شامل‌ تبلیغات‌ نمایشگاه‌های‌ بازرگانی‌ مانند غرفه‌سازی‌ و غرفه‌آرایی‌ یا تبلیغات‌ برای‌ کالاهای‌ مختلف‌ است‌. در ضمن‌ ارتباط‌ تصویری‌ دارای‌ شاخه‌های‌ دیگری‌ مانند آرم‌سازی‌، انیمیشن‌ و طراحی‌ راهنمای‌ محیطی‌ می‌باشد.

تعریف رشته گرافیک :
گرافیک حرفه مورد نیاز امروز است که بخش بزرگی از ان را تبلیغا ت در بر می گیرد.گسترش روز افزون آموزش فنی و حرفه ای در ایران توسعه همه جانبه در تمامی رشته ها را طلب می کند.براین اساس در چند سال گذشته رشته گرافیک در بیشتر هنرستان ها ایجاد شده است .
برنامه ریزی دوره ۵ ساله کاردانی رشته گرافیک ،متناسب با نیازهای واقعی این رشته به طوری برنامه ریزی شده که دانش آموختگان این دوره بتوانند پس از کسب مهارتهای لازم در مشاغل مربوط انجام وظیفه کنند.


معرفی رشته گرافیک :
هنرجویان در این رشته با طراحی ، تصویر سازی ، طراحی حروف  ، صفحه آرایی ،  ، طراحی انواع پوستر ، بروشور ، طراحی جلد کتاب و مجلات و نشریات ،چاپ فتو سیلک ،انواع چاپ دستی ،مصور کردن کتاب و مجلات وروزنامه ،استفاده از مداد رنگی ،گواش ،آبرنگ ، ظهور چاپ فیلم ،اصول عکاسی و ترکیبات رنگ ،روانشناسی رنگ و تاریخ هنر ایران و جهان و … آشنا خواهند شد.
گرافیک یا ارتباط تصویری حیطه‌ای از هنرهای تجسمی است که دارای کاربردهای متنوع و گسترده‌ای است. گرافیک یا به عبارت کاملتر طراحی گرافیک (Graphic design)، به کارگیری تکنیکهای مختلف خلق آثار دوبعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، نمایشگر رایانه، سنگ و... است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد. از جمله این تکنیکها می‌توان به: عکاسی، اچینگ، نقاشی و روشهای مختلف چاپ اشاره نمود. در هنر طراحی گرافیک از عکس، تکنیکهای مختلف طراحی (مداد، کنته، ذغال، پاستل گچی، پاستل روغنی، قلم و مرکب، مداد رنگی)، تکنیکهای مختلف نقاشی (رنگ و روغن، آبرنگ، گواش، رنگهای آکریلیک)، کلاژ، انواع روشهای چاپ دستی (سیلک اسکرین و باتیک) و هرنوع روش خلق تصویر استفاده می‌شود.

 

► نرم افزارهای رشته گرافیک
امن ترین بانک های دنیا در سال 2011 + عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر