اتحادیه اروپا و یورو چه تفاوت هایی با هم دارند؟

شنبه ، 3 دی 1390 ، 08:54

بسیاری بر این باورند که دو مفهوم یورو و اتحادیه اروپا را می توان به جای هم به کار برد و در واقع این دو عبارت یک مفهوم دارند.

به گزارش بانکی دات آی آر، هرگز نباید این دو مفهوم را با هم اشتباه گرفت، چراکه اتحادیه اروپا، متشکل از 28 کشور اروپاییست که ماهیتی سیاسی- اقتصادی دارد، در حالیکه یورو  به واحد پول 17 کشور منطقه یورو گفته می شود و همین امر نشان از تفاوت های عمده بین این دو مفهوم دارد

اتحادیه اروپا برای یکپارچگی اروپا

دوره پس از جنگ در اروپا، یکی از مهمترین دستاوردهای بشری محسوب می شود، چرا که اروپا را از جنگ دائمی به صلحی پایدار رساند. جامعه اقتصادی اروپا که پایه تشکلیل اتحادیه اروپا به شمار می آید، در آن زمان به جبران همه کوتاهی های خود به ترویج یکپارچگی و وحدت کمک کرد و تجارت آزاد در سراسر اتحادیه اروپا، باعث شد قاره سبز دورانی طلایی را در اقتصاد تجربه کند.

یورو بی تاثیر در پیشرفت قاره سبز

اما از طرف دیگر ماهیت پیدایش یورو را می توان در دغدغه رهبران اروپایی برای داشتن یکپارچگی سیاسی و اقتصادی جستجو کرد. این دغدغه و علاقه به ویژه در اقتصاد جنوب اروپا به خصوص ایتالیا برای بهره برداری از سود اقتصاد آلمان قابل مشاهده بود.

نتیجه این علاقه، اشتیاق و دغدغه ایجاد واحد پول مشترک اروپایی به نام یورو بود که به امید پایین آمدن نرخ بهره، کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی پا به عرصه بازار گذاشت.

بسیاری از کشورهای اروپایی مشتاق استفاده از یورو به عنوان ارز واحد بودند، هر چند معاهده ماستریخت دست آنها را می بست و برای بسیاری از کشورها شرایط سختی را در راه پیوستن به یورو ایجاد می کرد .

در معاهده ماستریخت شرایطی برای نرخ تورم، کسری بودجه، نرخ بهره بلند مدت و ارزش پول آمده بود که پذیرش آنها کشورها را با محدودیت مواجه می کرد. از جمله کشورهایی که به شدت به خاطر نپیوستن به یورو ضرر کرد، یونان بود که هم اکنون هم وضع اقتصادی بحرانی را سپری می کند.

مشکل یورو این است که اساسا ساختاری معیوب دارد و شرایطی که در معاهده ماستریخت برای آن گذاشته شد، دستاوردی جز رشد پایین اقتصادی، نرخ بالای بیکاری و دور شدن بیشتر اقتصاد کشورهای اروپایی از هم نداشته است.

در نتیجه هرچقدر که تلاش ها برای رسیدن به اتحادیه اروپایی در یکپارچه سازی سیاست های اقتصادی و نگرش های سیاسی اروپایی ها موفق بود، یورو نتوانست انتظارها را برآورده سازد و پایه و اساس معیوب آن به اقتصاد اروپا ضربه زد

سارا گلچین

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► نتایج آزمون شهرستان بانک دی مورخ 90/9/11
اسامی قبول شدگان آزمون بانک مرکزی مورخ 1390/9/4 ◄

مطالب مرتبط
بنر