بانک هایی که خاک بازی می کنند! (1)

شنبه ، 10 دی 1390 ، 14:31

حداقل سرمایه مورد نیاز تاسیس یک بانک 200 میلیارد تومان است. اما بانک های در حال ورشکستگی که واپسین نفس های خود را می کشند، پول مشتریانشان را هدر می دهند و شعب بانک ها را به کیوسک روزنامه فروشی و بنگاه معاملات ملکی بدل کرده اند.

شرکت های اقماری وابسته به برخی بانک ها بیشتر شبیه مقر دلالانی شده که برای جلب پول و سرمایه دست به هر کاری می زنند . به طوری که با وجود ظاهری موجه و بانک گونه فعالیتشان بیشتر شبیه سوپر مارکت هایی است که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آنها یافت می شود.

به گزارش بانکی دات آی آر, مهمترین وظایف بانک ها پذیرش سرمایه و اعطای تسهیلات می باشد. درحالی که بانک های کشور با وجود سرمایه های کلان دست به سرمایه گذاری و اقداماتی می زنند که نه تنها خارج از عرف جهانی است بلکه اعتبار بانکداری را هم خدشه دار می نماید.


وظایف كلیه بانكهای خصوصی یا دولتی(بجز بانكهای مسكن و كارگشائی) بصورت اختصار بقرار زیر می‌باشد:


1. قبول سپرده (دیداری, مدت دار)
2. اعطای تسهیلات
3. خرید و فروش فلزات قیمتی
4. اجاره صندوق امانات
5. نقل و انتقال پول
6. نگاهداری و انجام امور مربوط به اوراق بهادار
7. انجام عملیات بورس
8. ضمانت نامه بانكی
9. خدمات امانی كه عبارتند از قبول قیمومیت, وصایت و وكالت.


اما این روزها بانک ها درحالی به خرید و فروش آهن,سکه, کارت شارژ تلفن همراه و... مشغول اند که به شرکت های کوچک و پایین دست صنعتی صدمات زیادی وارد می کنند. از سوی دیگر این اقدامات در دراز مدت می تواند اقتصاد کشور را نیز با مشکلات عدیده ای روبرو کند.


اینکه بانک های یک کشور به جای کیوسکهای روزنامه فروشی و یا شرکت های کوچک کارت شارژتلفن همراه بفروشند و وارد عرصه تجارت های غیرمعمول عرصه بانکداری شوند مثل این است که خود را سرگرم بازی هایی کودکانه و خاک بازی بنمایند.


علاوه براین ,چنین اقداماتی بازار را خدشه دار کرده و شرکت های کوچک که توان رقابت با غول های اقتصادی چون بانک ها را ندارند با خطر ورشکستگی روبرو می نماید برای بانک ها هم تبعات جبران ناپذیری را در برخواهد داشت.


ساپورت و پشتیبانی فروش کارت شارژ و یا هر گونه خدمات اینچنینی نیازمند خصیصه هایی است که  یک سازمان بزرگ مالی که خود زمینه های فعالیت متعددی دارد،از عهده آن بر نمی آید.


به عنوان مثال همین آبان ماه گذشته بانک اقتصاد نوین با یک اشتباه ساده زیان جبران ناپذیری بر اعتبار خود وارد کرد و همچنین  سبب سردرگمی مشتریانش گردید.


مشکل فنی بانک اقتصاد نوین باعث شد مشترکان ایرانسل به جای دریافت شارژ این شرکت شارژ همراه اول دریافت کنند.
اگرچه با پیگیری های ایرانسل بانک موظف شد کلیه خسارت ها را جبران کند اما اختلال به وجود آمده برای بانک,اپراتور و مشترکان تلفن همراه خسارات جبران ناپذیری به بار آورد.

در گزارش بعدی شمارا با تبعات ورود بانک ها به چنین عرصه هایی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► استخدام های استان فارس-10 دی 90
دعوت به همكاري شركت معتبر و فعال در حوزه سخت افزار كامپیوتر و ماشینهای اداری در تهران(تا 30 دی 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر