توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه رشته مهندسی عمران

شنبه ، 10 دی 1390 ، 15:24

توانایی‌های مورد نیاز یک مهندس عمران
•    اجتماعی بودن
یک مهندس عمران باید بسیار اجتماعی و دارای توان ایجاد ارتباط با سایرین باشد. چون رشته مهندسی عمران یک رشته گروهی است. یعنی متخصص عمران در محیط کار خود با اقشار مختلف جامعه از جامعه کارگران، تکنسین‌ها و مهندسان رشته‌های دیگر سروکار دارد و باید با همه این افراد ارتباطی قوی برقرار کند تا بتواند شاهد پیشرفت و موفقیت در کارش باشد.
•    قوی بودن دروس پایه
با توجه به کمیت و کیفیت درسهایی که در این رشته ارایه می‌گردد، داوطلب باید از توان و دانش برتر در زمینه‌های ریاضی و فیزیک برخوردار باشد تا در فهم دروس پایه به مشکل بر نخورده و دروس تخصصی و فنی را به راحتی فراگرفته و در آن‌ها خبره گردند.
•    سایر فاکتورها
رشته مهندسی عمران دارای دو بعد طراحی و اجرا است.در این میان عده‌ای از مهندسان جذب کارهای اجرایی می‌شوند که در این صورت باید آمادگی کار در کارگاه‌های داخل و خارج شهر را داشته باشند یعنی برای برنامه‌ریزی و سروکار داشتن با اقشار مختلف مردم آماده باشند و عده‌ای نیز جذب بعد طراحی می‌شوند که این عده نیز باید آمادگی کارهای محاسباتی را داشته باشند و از ریاضیات قوی، صبر و حوصله بسیار و قدرت تجزیه و تحلیل بالا برخوردار باشند. از این رو داشتن مهارت‌های زیر برای یک مهندس عمران ضروریست:

o    توان جسمی بالا
o    قدرت تجزیه و تحلیل بالا
o    توان محاسبه مسائل پیچیده ریاضی و فیزیک مکانیک
o    قدرت تجسم(دید مهندسی)
o    دقت در جزئیات
o    قدرت تصمیم گیری و انتخاب
o    آشنایی با فهرست بها و قوانین و بخشنامه‌های جاریه
o    آشنایی با کامپیوتر و استفاده از نرم‌افزارهای عمرانی و تحلیلی
o    آشنائی با صورت وضعیت و متر و برآورد
o    آشنائی با کلیات نقشه برداری

► اطلاعات دانشگاهی رشته مهندسی عمران
نرم افزارهای رشته مهندسی عمران ◄

مطالب مرتبط
بنر