اطلاعات دانشگاهی رشته مهندسی اپتیک

يكشنبه ، 11 دی 1390 ، 15:30

رشته مهندسی اپتیک ولیزر با توجه به رشد روزافزون سیستم های  اپتیکی ولیزری وهمچنین کاربردهای وسیع آن در علوم تحقیقاتی ،پژوهشی ،صنعتی ،دفاعی ،پزشکی و... ونیاز کشور ایران به مهندسین تحصیل کرده و متخصیص در رشته مهندسی اپتیک ولیزر، این رشته برای اولین بار در ایران در مقاطع کارشناسی وکارشناسی ارشد دردانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان ( شاهین شهر )  بوجود آمد.
فرم درسی این رشته در سال 1378 توسط کارشناسان وهیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهیه وتنظیم شد وبه تصویب رسید و در سال 1379 در وزارت علوم تحقیقات وفن آوری به تصویب رسید. وبه صورت رسمی از سال 1380 از طریق آزمون سراسری جذب دانشجو در این رشته آغاز شد.
رشته مهندسی اپتیک ولیزر در 3 گرایش  1- اپتیک 2- لیزر 3- اپتوالکترونیک  اررائه می شود.که در هر گرایش دانشجویان بنا بر علاقه خود، آموزش های لازم را به صورت تئوری وآزمایشگاهی فرا میگیرند.


فارغ التحصیلان این رشته می توانند  برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد از طریق کنکور کارشناسی ارشد در كارشناسي ارشد پژوهش محور مهندسي الكترواپتيك که در دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار می گردد شرکت کنند.


دوره كارشناسي ارشد مهندسي الكترواپتيك در سه گرایش اپتو الكترونيك، اپتيك و ليزر ،با هدف آموزش مباني علمي و كاربردي ابزارآلات اپتيكي، اپتوالكترونيكي و ليزري تدوين شده است.  هدف اين دوره تربيت متخصصاني است كه توانائي انجام تحقيقات مستقل در صنعت و مراكز تحقيقاتي كشور را كسب نموده و قادر باشند با پيشرفت فناوري، صنعت داخلي را نيز بهنگام نگهدارند.


توانمنديهاي دانش آموختگان دوره:

1ـ پشتيباني علمي صنايع و مراكز تحقيقاتي اپتيكي و ليزري؛
2ـ بكارگيري ليزر در زمينه‎هاي علمي، صنعتي و پزشكي؛
3ـ طراحي سيستم‎هاي اپتيكي، اپتوالكترونيكي و ليزري؛
4ـ مديريت و اجراي پروژه‌هاي توليدي و تحقيقاتي در زمينه‌هاي فوق.


شرايط پذيرش دانشجو:
دارا بودن مدرك کارشناسی مهندسی اپتیک ولیزر یا  كارشناسي فيزيك ( به غير از شاخه دبيري ) و يا كارشناسي مهندسي برق در يكي از گرايش‎هاي الكترونيك و مخابرات.

فارغ التحصیلان رشته های مهندسی اپتیک ولیزر برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می توانند در یکی از دانشگاه های زیر به ادامه تحصیل بپردازند .


1مهندسی الکترو اپتیک دانشگاه صنعتی مالک اشتر  http://www.mut.ac.ir
2مهندسی فوتونیک دانشگاه شهید بهشتی
3کارشناسی ارشد فیزیک گرایش اپتیک ولیزر دانشگاه آزاد بناب تبریز  http://www.tabrizu.ac.ir

-لازم به یادآوری است دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات هم این رشته را در سال 89 ارایه داده است.

► 5 پیش بینی درباره دنیای تکنولوژی در سال 2012
فرصت های شغلی رشته مهندسی اپتیک ◄

مطالب مرتبط
بنر