افتضاح جديد در بانك ملي/ آياكسي پاسخگوست؟‬

دوشنبه ، 12 دی 1390 ، 16:07

نحوه پذیره نویسی ۴۲ میلیون سهم بورس انرژی امروز کسانی را که در سرمای زمستانی و در ساعات طولانی شب تا صبح در صف‌های طویل پشت در شعب بانک ملی منتظر خرید این سهام بودند را حیرت زده و عصبانی کرد.

از نخستین دقایق صبح امروز یعنی ۴.۵ صبح و بعضا از شب گذشته متقاضیان پذیره‌نویسی سهام بورس انرژی پشت درهای ۱۱ شعبه بانک ملی تهران به انتظار ایستادند و در سرمای نزدیک به صفر درجه صبح امروز، آسمان ابری و آماده باریدن را به نظاره نشستند، بلکه سهامدار بورسی شوند که قرار است هاب معاملات انواع سوخت و انرژی شده و از رهگذر معاملات آن سودی نیز نصیب آنان شود.
سهامداران عمده و حقوقی بورس انرژی بخش عمده این سهام را از قبل خریداری و تقسیم کرده بودند و ۴۲ میلیون سهام ناقابل نیز برای مشارکت مردمی در نظر گرفته شد تا بدین ترتیب بورس انرژی سهامی عام شود.
چشم‌انداز خوب فعالیت این شرکت و پیش‌بینی استقبال چشمگیر از این سهم، سازمان بورس را به فکر سهمیه‌بندی برای خرید انداخت و قرار شد نصیب هر متقاضی حقیقی از پذیره‌نویسی بورس انرژی ۷ هزار و ۵۰۰ سهم باشد.
۴۰ شعبه در سراسر کشور برای این کار در نظر گرفته شد که اگر سهم قابل عرضه به طور مساوی بین شعب بانک‌های اعلام شده این سهم تقسیم می‌شد باید امروز هر یک، یک میلیون و ۵۰ هزار سهم عرضه می‌کردند.

براساس این گزارش اگر هر شعبه‌ بانک ملی اقدام به عرضه یک میلیون و ۵۰ هزار سهم با سقف ۷ هزار و ۵۰۰ عدد می‌کرد باید ۱۴۰ نفر از متقاضیان ابتدای هر صف تشکیل شده مقابل ۴۰ شعبه بانک ملی در کشور صاحب سهام بورس انرژی می‌شدند، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد حیرت‌آور بود.

 

 

بانک ملی شعبه میدان امام حسین

صبح امروز قریب به ۶۰۰ نفر پشت در بانک ملی شعبه امام حسین به صف شدند و ساعت‌ها در سرما لرزیدند تا بالاخره ساعت ۸ صبح درهای بانک به روی متقاضیان باز شد اما با گذشت کمتر از نیم ساعت اعلام شد پذیره نویسی این بانک به پایان رسیده است اما جالب این بود که فقط ۳ نفر ابتدای صف موفق به خرید سهام شده بودند و از سرنوشت بقیه سهام اثری نبود، چهارمین نفر از این صف می‌گفت از ساعت ۴ بعداز ظهر دیروز پشت در بانک منتظر خرید پذیره نویسی سهام بورس انرژی بوده است.!
کسی پاسخگو نبود و نگهبانان بانک مردمی را که از صف خارج و وارد شعبه شده بودند را به بیرون هدایت می‌کردند.
در این میان برخی از متقاضیان خواستار ارائه لیست کسانی که موفق به خرید سهام از شعبه شده بودند، شدند اما هیچ یک از مسئولان شعبه حاضر به ارائه این لیست نشد و کارمندان بانک با خونسردی تمام ناظر شگفتی و عصبانیت مردم بودند.

شعبه بانک ملی میدان هفت‌تیر

در این شعبه نیز تنها سه نفر اول صف موفق به خرید سهام پذیره نویسی بورس انرژی شدند و ظاهرا بی‌راه نگفته‌‌اند که انسان باید در هر کاری اول باشد وگرنه سر چهارمی و پنجمی به کلی کلاه رفته است.
مردی با عصبانیت در وسط این شعبه بانک ملی فریاد می‌زد من از ساعت ۱۱ دیشب منتظر بودم یعنی چه که سهام تمام شد! و پاسخ او را مأمورانی ‌دادند که او را به جرم اختلال در نظم به بیرون بانک هدایت می‌کردند.

بانک ملی شعبه میدان فردوسی

وضعیت در شعبه بانک ملی میدان فردوسی نیز به همین شکل است، از تمام کسانی که از ساعت ۴ بعدازظهر دیروز یا ۱۱ شب پشت در بانک بودند تا آنهایی که ساعت ۷.۵ و ۸ آمدند، ۳۸ نفر اول صف در شروع پذیره‌نویسی وارد شعبه شدند و تنها ۱۰ تا ۱۵ نفر دست پر بازگشتند.
اینجا هم کسی پاسخگو نیست و در جواب اعتراضات گفته می‌شود عرضه آنلاین بود و تمام شده است.

بانک ملی شعبه میدان صادقیه

این گزارش حاکی است در شعبه میدان صادقیه تهران متقاضیان خودجوش صف را مرتب و نوبت‌ها را مشخص می‌کنند، اما با باز شدن در‌های شعبه نه بر اساس لیست که براساس شماره دریافت شده از دستگاه نوبت‌دهی اقدام به پذیره‌نویسی می‌شود و هجوم مردم به دستگاه نوبت‌دهی باعث شکستن این دستگاه می‌شود، در عین حال اوضاع در این شعبه بهتر است چون ظاهرا ۵۰ تا ۷۰ نفر موفق به خرید سهام شده‌اند.

اخباری که از سایر شعب بانک ملی تهران و حتی شهرستان‌ها می‌رسد نیز بهتر از این نیست. در شعبه بانک ملی میدان ولی‌عصر ۲ نفر، حبیب‌الله ۵ نفر و تنها بانک منتخب شیراز تنها ۱۰ نفر موفق به پذیره‌نویسی سهام بورس انرژی شده‌اند.

این وضعیت در شرایطی اتفاق می‌افتد که سازمان بورس از روز گذشته اعلام کرده بود ناظران بورس در شعب بانک ملی بر روند پذیره نویسی سهام بورس انرژی نظارت می‌کنند.با این اوصاف این سؤال مطرح است که نقش ناظران بورس در این وضعیت اسف‌بار چه بوده است؟ و ۴۲ میلیون سهم بورس انرژی به جیب چه کسانی رفت؟
به نظر می‌رسد بانک ملی به عنوان متولی و امین سازمان بورس در امر پذیره‌نویسی و همچنین خود سازمان بورس باید پاسخگوی این وضعیت باشند و توضیح دهند ۴۲ میلیون سهام بورس انرژی بالاخره نصیب چه کسانی شده‌است.

فارس

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► استخدام های استان فارس-12 دی 90
استخدام شركت واريان ايران(تا 28 دی 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر