بحران اقتصادی چه اثرات بلند مدتی دارد؟

يكشنبه ، 25 دی 1390 ، 08:14

بحران اقتصادی دوره ای از رشد منفی اقتصادی است که مشخصه آن افزایش بیکاری می باشد.

 

به گزارش بانکی دات آی آر، بحران اقتصادی در کوتاه مدت هزینه های گوناگونی را به بار می آورد که از آن جمله می توان موارد زیر را بیان کرد:

1. کاهش درآمد

2. پیشروی شرکت ها و نهادها به سمت ورشکستگی

3. مشکلات روحی و جسمی فرد بیکار

4. افزایش استقراض دولت ( کاهش مالیات های دریافتی و افزایش مخارج)

اما بحران اقتصادی، بجز عواقب کوتاه مدت، اثرات بلند مدتی نیز دارد که اهمیت به مراتب بیشتری نسبت به نتایج کوتاه مدت دارند که در این مقاله درباره پاره ای از این موارد بحث می کنیم.

 

 

اثرات بلند مدت بحران اقتصادی

پایین آمدن سطح آموزش

مطالعات در آمریکا نشان می دهد که دورهای بیش از حد طولانی بیکاری منجر به ناتوانی برخی دانشجویان در تامین هزینه های دانشگاه شان می شود.

این امر همچنین می تواند بر میزان تمرکز و یادگیری آنها نیز تاثیر منفی گذارد و در نتیجه در بلند مدت روی درآمد آنها نیز تاثیر گذار باشد، چراکه تبدیل علم کسب شده به عمل دشوار می نماید.

کاهش سرمایه گذاری خصوصی

بحران اقتصادی عامل بازدارنده سرمایه گذاری خصوصی است، چراکه بهره مندی از اعتبارات بانکی را محدود می کند و به این ترتیب سطح سرمایه و ظرفیت تولید نیز کاهش می یابد.

کاهش تولید

رکود اقتصادی کوتاه مدت، اغلب باعث عقبگرد شده و تولید را گرفتار ضرر و زیان می کند. این امر موجب گذشتن اقتصاد از خیر سودهای کوتاه مدت و تمایل به حفظ نرخ رشد بلند مدت می شود.

از رونق افتادن کسب و کار

در شرایط بحران اقتصادی فکر کردن و تلاش برای راه انداختن کسب و کارهای تازه چندان آسان به نظر نمی رسد، هر چند نمونه هایی چون مایکروسافت (1975)، سی ان ان (1980) و دیزنی (1923) وجود دارند که توانستند در شرایط بحران اقتصادی پا بگیرند و همچنان هم به فعالیت خود ادامه دهند، اما در مجموع ایجاد کسب و کار تازه در چنین شرایطی سخت به نظر می رسد.

از طرفی کسب و کارها وشرکت های موجود نیز با خطر ورشکستگی روبرو هستند و اگر نتوانند خود را با شرایط بحرانی وفق دهند، هر آن باید منتظر ورشکستگی باشند.

تاثیر منفی بر استقراض دولتی

کاهش در تولید به معنای کاهش در درآمدهای مالیاتی است. در بحران مالی اخیر، بسیاری از دولت ها تصمیم به کاهش مخارج دولتی گرفتند که نتیجه آن افزایش دوره ای در کسری بودجه بود.

این کاهش در مخارج دولت اثرات منفی ای بر سرمایه گذاری دارد و نرخ رشد اقتصادی را نیز پایین می کشد و این تنها یکی از دلایل ناکامی در مبارزه با بحران است. در نتیجه در صورتی که رکود و بحران باعث بالا رفتن ناپایداری در استقراض دولت شود، دولت را درست یا غلط وادار به کاهش هزینه ها و افزایش مالیات می کند که در نتیجه ضربه های بزرگتری به رشد اقتصادی چه در بلند مدت و چه در کوتاه مدت می زند.

ناکارآمدی

بزرگترین و مهمترین دلیل ناکارآمدی و فقر احتمالی، بیکاری است و بیکاری نیز نتیجه بحران است. افزایش بیکاری منجر به کاهش درآمد شده و می تواند به ظرفیت ها و کیفیت زندگی آسیب وارد کند.

سارا گلچین

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► اعلام نتایج آزمون شهرداری ها در 4 استان کشور
استخدام در شرکت گلپخش اول کرمان ◄

مطالب مرتبط
بنر