فرصت های شغلی رشته مهندسی نفت

سه شنبه ، 27 دی 1390 ، 11:41
فرصت های شغلی

اکثر مهندسان نفت در بخش های استخراج نفت و گاز،پالایش نفت  و خدمات مهندسی و معماری استخدام می شوند. به خدمت گیرندگان  شامل شرکت های نفتی بزرگ و صدها شرکت کوچکتر و مستقل فعال در زمینه های استخراج، تولید و خدمات می باشند. بسیاری از آنها نیز توسط شرکت های مشاوره مهندسی وبخش های دولتی استخدام می شوند.
اکثر مهندسان نفت در مناطقی که در آنجا نفت و گاز کشف می شود کار می کنند. بسیاری از مهندسان نفت در کشورهای تولید کننده نفت مشغول بکارند.

چشم انداز آینده

انتظار می رود که استخدام  مهندسان نفت با سیر نزولی همراه باشد. با این وجود فرصت های شغلی مطلوبی در انتظار مهندسان نفت است؛ چرا که شمار مشاغل فعلی بیشتر از شمار کم فارغ التحصیلان این رشته می باشد. چنین فرصت های شغلی به علت نیاز به جانشینی مهندسانی به وجود می آید که تغییر شغل می دهند و یا شرایط سخت کاری را تحمل نمی کنند.

صنعت و بازار کار

فارغ التحصیلان این دوره بطور کلی قادر خواهند بود که مطالعات و عملیات مهندسی زمین شناسی، نفت، محاسبات و طراحی و تلفیق عملیات و اجزاء جانبی، برنامه های اکتشاف وزارت نفت را عهده گیرند و نقش بسزای خود را در عملی کردن و اجرای بهینه برنامه های مطالعاتی و اکتشافی نیز در تلفیق تدارکات و طرح و چگونگی پیاده کردن برنامه های اکتشافی آتی و استراتژیک صنعت نفت کشور ایفا کنند. این نقش و توانایی های فارغ التحصیلان این دوره کارشناسی مهندسی را بطور اجمالی می توان به شرح زیر بیان نمود:
-آشنایی با دانش امروز زمین شناسی نفت و انجام مطالعات مربوطه و بهره گیری از نتایج حاصله
-انجام آزمایشات و جمع آوری اطلاعات علمی و فنی مربوطه به ناحیه مورد اکتشاف و عملیات اکتشافی
-انتخاب و یا تعیین مناسب و روشن اکتشاف و اجرای آن با توجه به وضعیت زمین شناسی و شرایط محیطی و اقلیمی ناحیه مورد نظر
-طرح عملیات و تامین تدارکات و تلفیق برنامه های مربوط برای اجرای بهینه عملیات اکتشافی مورد نظر
-برآورد فنی و اقتصادی طرح ها و عملیات اکتشاف
-مدیریت موثر و صیانت تجهیزات برای مطالعات زمین شناسی، نقشه برداری و عملیات اکتشاف
-مدیریت و صیانت از مخازن نفت اکتشافی و اعمال روش های ازدیاد برداشت از جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست ناشی از مطالعات زمین شناسی و عملیات اکتشاف

 

► رسانه‌هایی که با تیترهای غیراخلاقی جذب مخاطب می‌کنند
اطلاعات تحصیلی و دانشگاهی رشته مهندسی نفت ◄

مطالب مرتبط
بنر