بیا بدون روادید برویم جزایر کوکلند!!

پنجشنبه ، 29 دی 1390 ، 14:43

 

همه ساله توسط موسسه Henley & Partners فهرستی منتشر می‌شود که در آن معتبرترین پاسپورت‌ کشورها لیست می‌شود. در آخرین نسخه این فهرست که مربوط به سال ۲۰۱۱ است کشور ایران در رده ۹۴ قرار دارد.


شاید از الان به فکر این افتاده‌اید که برای تعطیلات نوروزی برنامه‌ریزی کنید. اگر در برنامه‌ریزی شما سفر جای دارد و می‌خواهید برای این 15 روز از ایران خارج شوید این مطلب بدردتان می‌خورد و البته اگر می‌خواهید بدانید چه کشورهایی تا آنجا با ایران دوست و رفیق شده‌اند که حاضرند بدون روادید ایرانیان به خاک خود راه دهند.

قبل از اینکه بگوییم ایرانیان می‌توانند به کجای دنیا بدون روادید بروند باید بگوییم که در حال حاضر در قانون گذرنامه ایران و اکثر کشورهای جهان سه نوع گدرنامه وجود دارد. «گذرنامه عادی» برای عموم مردم، «گذرنامه سیاسی» برای سران و مسئولین عالی‌رتبه و «گذرنامه خدمت» برای همراهان مقامات یا کارمندان اداری و فنی وزارت خارجه. برای اطلاعات بیشتر باید به قانون گذرنامه مراجعه کرد.

لغو روادید یا از طریق انعقاد موافقتنامه دو جانبه میان کشورها صورت می‌گیرد و یا هر کشور بنا به رابطه مناسب با کشور دیگر یا برای جذب گردشگر و ورود آسان‌تر مسافران اعلام می‌کنند که یا گردشگران اصلا نیازی به اخذ ویزا ندارند یا می‌توانند در مبادی ورودی کشور ویزا بگیرند. البته اطلاق لغو روادید به حالت دوم کاملا دقیق نیست و بهتر است گفته شود قبل از حرکت نیازی به اخذ ویزا نیست.

اگر بخواهیم بدانیم کدام کشورها با انعقاد موافقتنامه، به اتباع ایرانی ( همه اتباع و نه صرفا مسئولان و همراهانشان) اجازه داده‌اند که به این کشورها سفر کنند باید بگوییم: سوریه، کردستان عراق، ترکیه، هائیتی، بولیوی، نیکاراگوئه و گرجستان در این لیست جای می‌گیرند و بقیه کشورها وضعیت‌های متفاوتی دارند که در جدول زیر به تفکیک قاره مشاهده می‌شود. برخی گزارش‌ها هم حاکی از این است که هم‌اکنون فهرست 19 کشور از قاره‌های مختلف که قرار است تفاهم نامه لغو روادید با هدف گسترش ارتباطات بین ملت‌ها با مقامات آنها امضاء شود در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد.

لغو روادید نشانه خوبی است از وضعیت سیاست خارجی کشور و تا آن اندازه مهم است که همه ساله توسط موسسه Henley & Partners فهرستی منتشر می‌شود که در آن معتبرترین پاسپورت‌ کشورها لیست می‌شود. در آخرین نسخه این فهرست که مربوط به سال 2011 است کشور ایران در رده 94 قرار دارد. در این رده‌بندی کشور دانمارک در صدر قرار دارد و شهروندان دانمارکی می‌توانند بدون روادید به 173 کشور جهان سفر کنند.

منابع این جدول، اطلاعات موسسه Henley & Partners، سازمان یاتا و مصوبات هیات وزیران دولت ایران بوده است و باید توجه داشت که برخی از مصوبات هیات وزیران در اطلاعات این دو موسسه بین‌المللی وجود نداشته است. البته باید افسوس خورد که لیست رسمی کشورهایی که با ایران لغو روادید هستند در سایت وزارت خارجه کشورمان وجود ندارد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► گزارش تصویری/ جالبترین تایم لاین های فیس بوکی
اطلاعات دانشگاهی رشته عکاسی ◄

مطالب مرتبط
بنر