معرفی اولیه رشته عملیات پتروشیمی

شنبه ، 1 بهمن 1390 ، 15:36

عملیات پتروشیمی
دیر زمانی است که دیگر نفت یک کالای اقتصادی نیست ، یک کالای سیاسی به تمام معنا شده است،هر خبر سیاسی اجتماعی به این طلای ارزشمند اثر می گذارد و اهرم قدرتی است علیه یا به نفع کشور نفت خیز ایران به دلیل تحریم های دو دهه گذشته توانسته به قابلیت های مختلفی دست یابد که افزایش ارزش افزوده نفت که منجر به تولید مواد پتروشیمی و در نهایت صادرات آن است،یکی از آنهاست.


امروزه کمتر استانی است که از نعمت پالایشگاه محروم باشد . رشد قابل توجه تولید مواد پتروشیمی و صادرات آن به طور طبیعی نیازمند کارشناسان خبره ای که در رشته های مختلف مشغول خدمت شوند . یکی از آن رشته ها عملیات پتروشیمی است. دوره کاردان فنی عملیات پتروشیمی یکی از دوره های آموزشی در نظام آموزش عالی در مقطع کاردانی است و هدف آن تربیت کاردان فنی جهت بهره برداری از واحدهای صنایع پتروشیمی و سایر واحدهای تولیدی صنایع .شیمیایی مربوطه در زمینه تولید اسیدها، بازها و نمکهای معدنی و آلی، کودهای شیمیایی، منومرها و سایر ترکیبات مشابه پتروشیمی می باشد.


طول متوسط دوره آموزشی در دوره کاردانی عملیات پتروشیمی ۲ سال است و نظام آموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب شورایعالی برنامه ریزی واحدی است، زمان تدریس هر واحد درسی از نوع نظری ۱۷ ساعت و از نوع آزمایشگاهی ۳۴ ساعت و از نوع آزمایشگاهی و کارگاهی ۵۱ ساعت و هر ماه کارآموزی .معادل یک واحد محسوب می گردد.


كاردان فني عمليات پتروشيمي به آموزش فني فرآيندهايي مي‌پردازد كه بر روي مواد اوليه پتروشيمي اعم از نفت،‌گاز طبيعي و مواد معدني انجام مي‌گيرد تا فرآورد‌ه‌هاي بنيادي و نهايي پتروشيميايي توليد گردد. فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند در واحدهاي توليد صنايع شيميايي به ويژه، صنايعي كه از هيدروكربن‌ها به عنوان ماده اوليه استفاده مي‌كنند مسؤوليت بهره‌برداري از واحدهاي توليدي صنايع شيميايي در شرايط مطلوب فني را برعهده بگيرند همچنين مي‌توانند بر فعاليت كارگران ماهر نظارت كنند و معلومات فني را به آنها انتقال دهند.

► نرم افزارهای رشته عملیات پتروشیمی
استخدام های استان فارس ◄

مطالب مرتبط
بنر