واکاوی ماجرای "شعب ابی طالب" تا امروز

يكشنبه ، 9 بهمن 1390 ، 08:35

طی چند روز اخیر در ادبیات اقتصادی و سیاسی کشور مثال ها و تشابهاتی مطرح می شود که  سبب شده درک صحیح آنچه در زمان پیامبر (ص) رخ داده به درک شرایط و اوضاع کنونی کمک کند.

 

از این رو بر آن شدیم به ترسیم اوضاع و شرایط شعب ابی طالب و غزوه بدر و خیبر در سه مقطع متفاوت تاریخی زمان پیامبر اکرم بپردازیم.

شعب ابی طالب

درسال ششم تولد اسلام و همزمان با پذیرش برخی مسلمانان از سوی نجاشی در سرزمین حبشه و درست زمانی که برخی نو مسلمانان به قرائت قرآن در ملا عام مشغول شدند و مسلمانان کم کم داشتند پامی گرفتند سران قریش در "دارالندوه"یا همان شورای مشورتی خودشان گرد آمدند و تصمیم گرفتند مسلمانان را تحریم کنند.

براساس این قرارداد قرار بر این شد که هیچ یک از اعراب با بنی هاشم مراوده ای نداشته باشد و نه حتی ازدواجی صورت پذیرد تا اینکه بنی هاشم پیامبر را تسلیم آنها نماید.

از آن زمان قریشیان هر کجا مسلمانان را می دیدند آنها را در زنجیر کرده و شکنجه می کردند و اوضاع برمسلمانان به شدت سخت شده بود.

هیچ کس حتی خارجیان حق معامله با مسلمانان را نداشتند و اگر کسی این کار را می کرد اعراب قافله اش را غارت می کردند. اوضاع چنان سخت شده بود که صدای ضجه بچه ها از شعب به مکه می رسید.

این روال تا سه سال ادامه داشت تا آنکه فرشتگان به پیامبر خبر دادند که موریانه پیمان را خورده و جز نام" الله "بر آن نمانده است . زمانی که این امر آشکار گردید اهل مکه کوتاه آمدند و دست از تحریم ها برداشتند.

تا اینجایش را حتما مطلع هستید و یا دست کم در فیلم "محمد رسول الله" دیده اید!

چه شد که ماجرای شعب ابی طالب این روزها بر سرزبان ها افتاده؟

چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی در اظهار نظری جنجالی اوضاع کنونی کشور را به شعب ابی طالب تشبیه کرده بود.

وی گفته بود: دو سال باید وضعیت شعب ابی طالب را تحمل کنیم.

او به صورت غیر مستقیم به پیامدهای تحریم بر اقتصاد ایران اشاره و تاکید کرد که تحریم‌ها اقتصاد ایران را دچار مشکل خواهد کرد.

ماجرای عسگر اولادی

پیشتر هم اسدالله عسگر اولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین طی مصاحبه ای بایکی از خبرگزاری ها اعلام کرد که تا شش ماه آینده در کشور قحطی خواهیم داشت!!

سخنان ایشان موجبات ذوق زدگی خیلی از سایت ها و خبرگزاری های خارجی را فراهم آورد و بازتاب گسترده ای در بین رسانه های فارسی زبان خارج از مرزها از جمله العربیه فارسی,بالاترین ,آزادگی و بسیاری از مجموعه های خبری دیگر داشت.

این ماجرا به نفع کیست؟

شاید شما هم متوجه روند روبه فزونی خرید و هجوم به فروشگاه ها به ویژه فروشگاههای زنجیره ای فروش مایحتاج خانواده ها شده اید. البته این امر در ماه های پایانی سال تا حدودی طبیعی به نظر می رسد اما به گفته برخی فروشندگان بازار امسال از هر سال داغتر است.

مسلما خیلی ها از چنین وضعی خوشنود اند و از این شرایط کمال لذت را می برند. همچنان که در دوران جنگ تحمیلی خیلی ها یک شبه میلیاردر شدند و این روزها برخی ها شان از بسیجی ها بسیجی تر اند!!

البته اوضاع کنونی کشور با احوالات جنگ تحمیلی خیلی متفاوت است، اما با این وجود برخی ها بوی کبابی به مشامشان خورده .

تا اینجا با وجود اختلاف نظرهای مطرح شده همه تحلیلگران سیاسی و اقتصادی کشور بر یک چیز اتفاق نظر دارند و آن اینکه ایران در یک برهه بسیار حساس سیاسی و اقتصادی قرار دارد.

اینکه چه تصمیمی گرفته می شود و استراتژی ما چیست بیش از هر چیز اهمیت دارد. کاش مسئولان تکلیف مردم را روشن کنند و به جای خالی کردن دلشان راهکار نشان دهند.

تکلیف دولت چیست؟ مسئولان چه می کنند؟ مردم چه وظیفه ای دارند؟ چه راهکارها و استراتژی هایی مطرح شده و قرار است چه بکنیم؟

این ها سوالاتی است که مردم کوچه و بازار می پرسند اما تا این لحظه جواب روشنی دریافت نکرده اند.

جنگ ما بیش از هر زمان دیگر یک جنگ روانی است و اگر مردم روحیه خود را دست بدهند ما این جنگ را خواهیم باخت.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

 

 

 

 

 

 

► دعوت به همكاری با یك شركت نرم افزاری در تهران(تا 27 بهمن 90)
زبل خان های داخلی و 8 نکته فراموش شده تحریم ◄

مطالب مرتبط
بنر