اقتصاد چین روی انگشت چه کسانی می چرخد؟ + عکس

سه شنبه ، 11 بهمن 1390 ، 09:15

غول بی چون و چرای این روزهای اقتصاد دنیا، با وجود همه دردسرها و مشکلاتی که کشورهای مختلف جهان به ویژه اروپا با آن درگیر هستند، به پیشتازی خود ادامه می دهد.

به گزارش بانکی دات آی آر، تا به حال به این فکر کرده اید که شریان های اقتصادی چینی ها در دست چه کسانی است؟ یا به عبارت دیگر اقتصاد این قدرت اقتصادی روی انگشت چه کسانی می چرخد.

در این گزارش شما را با چهره هایی اقتصادی از چین آشنا می کنیم که برای عموم تا کنون ناشناخته بوده اند اما، چرخ اقتصادی چین به دست این افراد می چرخد. این افراد در نهایت پس از گذر از عرصه سخت اقتصاد به سیاست وارد شده و مناصب سیاسی گرفته اند.

1. ژانگ کینگوی

وی که رئیس پیشین شرکت هواپیماهای تجاری چین است، توانست در دوران مدیریت خود کنترل آسمان چین را از ایرباس و بوئینگ بگیرد.

از میزان قدرت و نفوذ این مرد توانمند اقتصادی همین بس که ازسوی دولت چین برای انتخاب به عنوان مقامی سیاسی شانس زیادی دارد.

2. وانگ جینژو

 

هر کسی که در چین از تلفن همراه استفاده می کند، در واقع به شرکت موبایل جیانژو سود می رساند. این شرکت قدرتمندترین و بزرگترین کمپانی تلفن همراه در جهان است و حدود 650 میلیون مشترک دارد.

این شرکت آنقدر قدرت دارد که حتی توانسته آنتن دهی در یکی از صعب العبورترین مناطق دنیا یعنی قله کوه اورست را میسر سازد.

230 هزار نفر در این شرکت مشغول به کار هستند و در بورس نیویورک و هنگ کنگ نیز عرضه شده است.

این درحالیست که منتقدان معتقدند نیمی از سود این شرکت متعلق به خدماتی است که در سایر کشورها رایگان ارائه می شود.

 

3. لی ژیالیون

ظاهر این خانم، در ظاهر مثل دیگر خانم های هموطنش به نظر می رسد، اما واقعیت این است که این خانم یکی از قدرتمندترین زنان چین به شمار می آید.

خانم لی از خانواده ای آمده است که کنترل همه منابع برق در چین را در اختیار دارند. وی به همراه برادرش اداره شرکت برق چین را برعهده دارد.

 

4. ژو یونگ کانک

این مرد پرنفوذ چینی که سالهای آخر کار امنیتی خود در دستگاه سیاسی چین را می گذراند، پیش از این سکان امور نفتی این کشور را در اختیار داشته است.

کار او در دستگاه امنیتی دولت چین آنقدر دور از چشم بود که حتی همتایان غربی وی نیز دقیقا نمیدانستند که کار اصلی او چیست.

 

5. سو شولین

وی یکی از جوانترین مردان اقتصادی چین است که پیشروی خود در اقتصاد چین را با مدیریت در شرکت نفت و پتروشیمی چین آغاز کرد.

وی به تازگی پست مهم سیاسی را بر عهده گرفته و انتظار می رود یکی از رهبران ملی "نسل ششم" چین باشد.

 

6. چن یوان

یوان، بانکدار و صرافی است که زیر سایه پدر هنوز هم به عنوان یک تازه وارد در اقتصاد چین محسوب می شود که در سال 1989 خواستار سرکوب تظاهرات مردم در اعتراض به اصلاحات اقتصادی شده بود.

جالب اینجاست که پسر یوان هم می خواهد راه پدر و پدربزرگش را ادامه دهد و او هم در دستگاه سیاسی چین در حال نفوذ پیدا کردن است.

 

7. ژیائو گانگ

وی یکی از پدیده های نسل تازه اقتصادی چین است که پیشروی خود در این عرصه را از موسسات چینی آغاز کرد. گانگ در حال حاضر رئیس هیئت مدیره بانک چین است و قدرتش حتی از رئیس بانک هم بیشتر است.

وی همچنین مدیریت برخی از سرمایه گذاری های بانکی را در خارج از چین به عهده دارد. پیشروی سریع این عضو فعال اقتصاد چین در این عرصه نشان از این دارد که چشم انداز کار او رسیدن به منصب های مهم حکومتی است.

 

8. گوا شاکینگ

یکی از معدود فعالان درخشان اقتصاد چین است که در انگلستان تحصیل کرده است. وی پس از پایان تحصیلات خود به چین بازگشت و در بانک مرکزی مشغول به کار شد، بعد برای مدتی استاندار بود و سپس نفوذ خود را با گرفتن پستی مهم در مبادلات خارجی بالا برد.

وی در حال حاضر مسوولیتی امنیتی در بخش سرمایه گذاری های خارجی چین دارد و کسی دقیقا نمی داند که وظایف او چیست.

 

9. ژو یانفنگ

یکی از مهمترین عوامل محبوبیت این فعال عرصه خودرو سازی در چین این است که اعلام کرده بود، هر خانواده چینی باید یک خودرو داشته باشد. (احتمالا احمدی نژاد هم وعده 1000 متر زمین را تحت تاثیر این نقل قول چینی داده بود!)

وی کار خود را به عنوان مهندس آغاز کرد و در حال حاضر هم رئیس شرکت FAW در چین است.

او نیز از اقتصاد به پست های سیاسی رسید و معاونت استانداری را در سیاست تجربه کرده است.

 

10. ژانگ گوکینگ

یکی از مردان جنگ در چین به شمار می آید. وی در یکی از بزرگترین کارخانه های ساخت سلاح در چین کار می کند و در حال حاضر نیز سمت مهمی در دستگاه نظامی- صنعتی چین بر عهده دارد.

وی همچنین تجربه گذراندن دوره کسب و کار دانشگاه هاروارد را دارد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► دعوت به همکاری شرکت تولیدی در استان البرز(تا 15 بهمن 90)
روزی که "علی ترکه" از فوتبال پولدار شد!! ◄

مطالب مرتبط
بنر