بالاخره بانک مرکزی تسلیم بانک ها شد

سه شنبه ، 11 بهمن 1390 ، 12:01

بعد از کش و قوس های متعدد و درگیری های نامحسوس بانک مرکزی و بانک ها بالاخره بانک ها به پیروزی رسیدند و نرخ سود سپرده ها در اختیار بانک ها قرار گرفت.

به گزارش بانکی دات آی آر, طی مدتی که بانک مرکزی بر روی نرخ سود های بانکی دست گذاشته بود و تلاش می کرد این نرخ ها را کنترل کند اغلب مدیران بانک ها به ویژه بانک های خصوصی در کنفرانس های خبری آشکارا یا در لفافه خواهان آزاد سازی نرخ سود و دراختیار گرفتن نرخ سود های سپرده هاشان بودند.

اما بانک مرکزی معتقد بود که انجام این امر ضروری است و در مقابل در خواست بانک ها مقاومت می کرد اما حوادث چند ماه گذشته و افزایش بی سابقه نرخ ارز و سکه که باعث ورود سرمایه های سرگردان به این عرصه و افزایش التهاب بازار شد، معادله بازی را به هم ریخت.

 

 

 

شورای پول و اعتبار تصور می کرد تا با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی به جذب سرمایه های سرگردان به مجاری اقتصادی کمک می کند و جلوی تورم را خواهد گرفت، در  حالی که نبود زیرساخت های لازم تنها سبب شد که بازار به سمت هرج و مرج حرکت کند و دلالی رونق بگیرد و بازار, کاذب رشد کند.

البته برخی منابع غیر رسمی معتقدند برخی بانک های خصوصی هم در ایجاد التهاب بازار بی تاثیر نبوده اند و حتی برخی از آنها وارد بازار دلالی سکه و ارز هم شده بودند تا بتوانند از این وضع نهایت استفاده را ببرند اما هیچ مرجع رسمی این گفته ها را تایید نکرده است.

کارشناسان پیش بینی می کنند با ابلاغ این مصوبه، آزاد سازی نرخ سود  بازار رقابت بانک ها برای ارائه بیشترین نرخ سود بانکی به شدت داغ شود و همچون سالهای پیش از تصویب یکسان سازی نرخ سود، تبلیغات تلویزیونی و سایر رسانه ها شاهد رقابت جانانه بانک ها برای تبلیغ نرخ سود بانکی خود باشند.

برخی از کارشناسان این رقابت را مثبت ارزیابی کرده و بر این عقیده اند رقابتی شدن بازار راه را برای افزایش خدمات بانکی و جذب سرمایه های سرگردان و بازگرداندن آنها به مجاری قانونی و رسمی باز می نماید .

تعدادی از بانک ها از همین حالا نرخ های جدید سود خود را اعلام کرده اند و روابط عمومی هایشان در تلاش اند این نرخ ها را به بهترین شکل به اطلاع مشتریانشان برسانند و البته برخی هم سکوت اختیار کرده اند تا عملکرد رقبا را بررسی کنند.

برخی از تحلیل گران عرصه اقتصاد این افزایش نرخ ها را یک اجبار می دانند که به هیچ عنوان خواست دولت نبوده اما بنابه ضرورت مجبور به پذیرش  آن گردیده است.

به نظر می رسد اگرچه این تصمیم بسیار دیر و پس از تحمیل هزینه های بسیار زیاد به بازار اتخاذ گردید اما از افزایش زیان های بیشتر پیشگیری خواهد نمود.

 

شهرزاد کیافر

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► دعوت به همکاری اداره کل فنی و طرح های عمرانی جهاد دانشگاهی در البرز(تا 21 بهمن 90)
دعوت به همکاری یک شرکت نیروگاهی در تهران(تا 21 بهمن 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر