چطور جنرال موتورز دوباره زنده شد؟

چهارشنبه ، 12 بهمن 1390 ، 08:18

اگر اهل خودرو باشید یا به عبارت ساده تر عشق ماشین داشته باشید حتما جنرال موتورز را می شناسید. خودروهای شورلت، بیوک، جی‌ام‌سی، و کادیلاک و همچنین خودروهای اپل، الدزموبیل1، واکسهال، هولدن،سوزوکی، ایسوز 2و ... حتی اگر برای خیلی از ما دست نیافتنی باشد از دیدن پوسترشان هم لذت می بریم و بارها شده تحسینشان کنیم.

 

 

تصویر یکی از جدیدترین مدل های شورلت


به گزارش بانکی دات آی آر, وقتی دوسال پیش جنرال موتورز اعلام ورشکستگی کرد خیلی ها مطمئن شدند که عمر اسطوره به سر آمده و برای دیدن ماشین های بی نظیر سراغ تویوتا و چشم بادامی ها رفتند، اما شانس چندان با ژاپنی ها یار نبود و درست زمانی که داشتند اوج می گرفتند سونامی و زلزله امانشان نداد.

البته با روحیه ای که ژاپنی ها  دارند بازگشت پر افتخارشان دور از ذهن نمی نماید. اما این روزها دور، دور جنرال موتورز است.

جنرال موتورز در سال 2011 میلادی مجبور به دریافت کمک مالی 52 میلیارد دلاری از دولت آمریکا شد و اوضاع چندان مطلوبی نداشت.هنوز هم وزارت دارایی آمریکا 30 درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد.

 

یکی از آخرین مدل های بیوک

 

"با این وجود به گفته وال استریت ژورنال میزان فروش شرکت جنرال موتورز در سال 2011 میلادی با 7.6 درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به بیش از 9 میلیون دستگاه رسیده است.


به این ترتیب شرکت خودرو سازی تویوتای ژاپن که در سال 2008 میلادی با پیشی گرفتن بر جنرال موتورز بزرگترین خودرو ساز جهان شده بود، طی سال 2011 میلادی کمتر از 7.9 میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده است و جایگاه نخست را به جنرال موتورزی ها پس داده است.
البته شرکت فولکس واگن ضمن اعتراض به آمارهای ارائه شده از سوی جنرال موتورز اعلام کرد آمارهای مربوط به میزان فروش جنرال موتورز با احتساب فروش شرکای چینی این شرکت بوده است."3


با این وجود نجات شرکتی که همه تصور می کردند کارش تمام شده و همین روزها تعطیل می شود در نوع خود بسیار حائز اهمیت است.
جنرال موتورز یکی از غول‌های صنعت خودروسازی آمریکا است که با در نظر گرفتن مشاغل وابسته، درآمد دو میلیون نفر در آمریکا به نوعی وابسته به این شرکت است.

 

یکی از جنجالی ترین مدل های زیبای کادیلاک

شرکت GM در 34 کشور دنیا خودرو تولید می‌کرد و محصولاتش به 190 کشور صادر می‌شد، ولی در سال 2006اعلام 10 میلیارد دلار زیان کرد. روند صعودی زیان‌دهی این شرکت که از سال 2006 آغاز شده بود، در سال 2008 با کاهش فروش ناشی از رکود بازارهای مالی و افزایش قیمت سوخت به اوج خود ‌رسید تا جایی که در اول ژوئن 2009 اعلام ورشکستگی کرد و برای ماده 11 قانون ورشکستگی آمریکا درخواست داد تا موقتا‌ تحت حمایت و پشتیبانی دولت قرار گیرد. در نتیجه 60 درصد از سهام شرکت به دولت آمریکا و 12.5 درصد آن به دولت کانادا منتقل ‌شد.

جنرال موتورز پس از اعلام ورشکستگی دست به تغییر ساختاری گسترده‌ای زد. در سه ماهه نخست سال 2011 میلادی پس از 3 سال اعلام سوددهی کرد و در 26 آبان سال جاری، 16 ماه پس از ورشکستگی، مجددا‌ به بازار سهام بازگشت.

"در این مدت تغییرات بسیار گسترده‌ای در ساختار درون سازمانی ایجاد شد تا با تکیه بر تیم‌های کاری، سرعت انجام کارها و واکنش سازمان به تحولات بازار بهبود یابد.همچنین یک سازمان در صورتی به موفقیت می‌رسد که کلیه استراتژی‌هایش در یک راستا باشد. از همین رو با وجود آنکه خودروی‌ هامر پرسودترین محصول شرکت بود، اما تولید آن به دلیل مغایرت با استراتژی خودروهای کم‌مصرف متوقف شد.
در انتها باید به ذکر این نکته پرداخت که جنرال موتورز به دنبال آن است که با برون‌سپاری قطعات غیرکلیدی خود هزینه‌های تولیدی را کاهش دهد تا بازارهای نوظهوری چون چین، هند و آمریکای جنوبی را بیش از پیش از آن خود کند.

همچنین این شرکت برنامه‌های بسیار گسترده‌ای برای مشارکت مشتریان در تصویرسازی در زمینه بازاریابی در آینده دارد تا از طریق تعامل با مشتریان نیازهای آنان را به سرعت شناسایی کند. مدیران کنونی جنرال موتورز به خوبی دریافته‌اند که تنها عامل ثابت در جهان، تغییر است، پس باید انعطاف‌پذیر بود."4

..........................................

1.الدزموبیل دیگر تولید نمی شود

2.جنرال موتور از سال 1971 تا2006  چهل ونه درصد سهام ایسوز را در اختیار داشت و از سال 1981 تا سال 2008 بیست درصد از سهام سوزوکی را در اختیار داشت.

3.همشهری آنلاین 10بهمن 90

4.دنیای اقتصاد 10 آذر90

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► دعوت به همكاري يك شركت توليدي در زمينه صنعت لاستيك در کرج(تا 21 بهمن 90)
دعوت به همكاري شركت نيلپر 2(تا 26 بهمن 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر