چشم در مقابل چشم ,بهترین یا احمقانه ترین راهکار؟

چهارشنبه ، 3 اسفند 1390 ، 09:38

برخورد,درگیری,اختلاف نظر و تضارب آرا در جامعه انسانی امری ساده و طبیعی است اما برای مقابله با این امر هر فردی راهکار مخصوص خودش را دارد. به عبارت ساده تر به تعداد آدم های روی زمین راهکار برای مقابله با تضارب آرا وجود دارد.

به گزارش بانکی دات آی آر, برخی افراد معتقدند در مقابله با یک تهاجم باید پاسخ دندان شکن داد و به قول معروف اگر زدی ضربتی ,ضرتبی نوش کن.اما آیا این راهکار موثر ترین اقدام است؟ جایگاه قانون در چنین اموری کجاست؟

به عنوان مثال تصور کنید در یک روز شلوغ پایان سال و در نخستین ساعات روز که اوج ترافیک است در یکی از شلوغ ترین اتوبان های تهران مثلا "همت" در حال رانندگی هستید یک خودرو در بین شلوغی ها با خودرو شما برخورد می کند و در این بین آینه بغل خودرو شما می شکند.

چه باید کرد؟

توقف خودرو و پیاده شدن از ماشین برای بررسی میزان خسارات امری طبیعی است که مسلما همه انجام می دهند . اما بعد از آن چه؟

1-کشیدن زنجیر چرخ و نفس کش طلبیدن

2-تماس با پلیس 110

3-حفظ خونسردی و تلاش برای حل مسالمت آمیز موضوع

4- شکستن آینه خودرویی که با شما برخورد کرده

5-ادامه دادن به حرکت و بی توجهی به رخدادی که روی داده

-و....

همه و همه واکنش هایی است که می تواند از سوی هریک از ما رخ بدهد. اگر شما در این جایگاه قرار داشتید چه راهکاری را برمی گزیدید؟

گزینه های 2,1 و 3 مصادیق بارز سیاست چشم در مقابل چشم است که از سوی برخی از افراد برگزیده می شود . البته برخی هم استفاده از این راهکار را منوط به برخورد طرف مقابل می کنند و به اصطلاح معتقدند اگر کسی که با او اختلاف دارند" پررویی" کرد باید از او انتقام بگیرند.

نقطه مقابل این افراد از مصالحه و درک متقابل استفاده می کنند به این ترتیب که معتقدند اگر کسی سیلی ای به گونه راست تو زد گونه چپت را جلو بیاور!

سیاست "چشم در مقابل چشم" و "سیلی خوردن"در دو داستان مختلف در انجیل حضرت عیسی به آن اشاره شده اما کدام درست تر است و اصولا کجا باید از کدام یک سود برد؟

اگر با خواندن این گزارش درپی یافتن پاسخ این پرسش هستید سخت در اشتباهید. چرا که پاسخ درست پیش شماست . در قلبتان! وجدان شما بهترین قاضی است و اگر به ندای آن توجه کنید پاسخ را خواهید یافت.

گاهی واقعا لازم و ضروری است که فریاد بزنید و از حقتان دفاع کنید وگرنه احمق فرض می شوید. بعضی وقت ها هم باید صبور بود و در مقابل ناملایمات سنگ زیرین آسیاب باشید. اینکه چه زمانی کدام راهکار را برگزینید تنها و تنها نیاز به آرامش دارد,اگر به ندای قلبتان توجه کنید حتما راهکار را خواهید یافت.

 

از فرموده هاي حضرت محمد مصطفي (ص):
خداوند متعال به موسي بن عمران وحي فرستاد و فرمود : اي موسي من شش چيز را در شش محل قرار دادم ، ولي مردم آنها را در شش محل ديگر جستجو مي کنند و لذا هيچگاه به انها نخواهند رسيد:


-آسايش را در بهشت قرار دادم و مردم آن را در دنيا جستجو مي کنند .
-علم را در گرسنگي قرار دادم و مردم آن را در سيري دنبال مي کنند .
-عزت را در شب بيداري قرار دادم و مردم آن را در خانه قدرتمندان جستجو مي کنند .
-بلندي مقام را در تواضع قرار دادم ومردم آن را در تکبر مي جويند .
-اجابت دعا را در لقمه حلال قرار دادم و مردم آن را در داد و فرياد دنبال مي کنند .
- بي نيازي را در قناعت قرار دادم و مردم آن را در زيادي متاع و کالا ها دنبال مي کنند.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► دعوت به همكاري در شركت معتبر پزشكي(تا 29 اسفند 90)
استخدام یک شرکت معتبر و فعال در صنایع مادر در خوزستان(تا 12 اسفند 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر