یک سایت زد و میلیاردر شد (+عکس)

شنبه ، 6 اسفند 1390 ، 11:42

"جفری پریستون بزوس" موسس وب سایت "آمازون" در دوازدهم ژانویه 1964 در مکزیک به دنیا آمده است. خانواده وی مالک 250 هزار هکتار مرتع و زمین کشاورزی در"کاتولا" بودند و وی دوران کودکی خود را در آنجا میگذراند و به پدربزرگش کمک میکرد. جرقه های اولیه مبدل شدن به فردی مشهور از زمانی در وی شکل گرفت که در نوجوانی پارکینگ منزلشان را به آزمایشگاهی برای طرح های علمی خود مبدل کرد.

پس از نقل مکان خانواده "بزوس" به فلوریدا، "جف" تحصیلات خود را در دبیرستان"میامی پالمتو سنیور" ادامه داد. در این دوران علاقه وی به کار با رایانه بیش از پیش افزایش یافت. پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان، "جف" برای ادامه تحصیل در رشته فیزیک وارد دانشگاه پرینستون شد اما خیلی زود رشته خود راتغییر داد و در رشته علوم کامپیوتر و مهندسی برق فارغ التحصیل شد.

 

 

پس از دوران دانشگاه، "جف" کار در چند شرکت مختلف را تجربه کرد. شرکت کامپیوتری "فیتل" اولین مقصد وی بود. دو سال بعد، "بزوس" در "بنکرز تراست"مشغول به کار شد. وی هدایت توسعه سیستم های رایانه ای این شرکت را بر عهده داشت و در سال 1990 توانست به عنوان جوانترین قائم مقام "بنکرز تراست"انتخاب شود.

از سال 1990 تا 1994، "جف بزوس" فعالیت های خود را درشرکت  "D.E. Shaw" که در زمینه استفاده از علوم رایانه برای بازارهای بورس فعالیت می پرداخت، ادامه داد. در این شرکت نیز "جف" توانست پله های ترقی را به سرعت طی کند و در سال 1992 به عنوان جوانترین قائم مقام "شاو"انتخاب شد. همچنین در همین مکان بود که بزوس با همسر خود "مکنزی" آشنا شد.

درسال 1994 نکته ای توجه "بزوس" را به خود جلب کرد و آن رشد 2300 درصدی سالیانه استفاده از اینترنت بود. برای وی این مساله همانند فرصتی بزرگ به منظور ایجاد حوزه ای جدید در تجارت بود و به سرعت گزینه های مختلف را مورد بررسی قرار داد. در این میان مقوله کتاب بیش از هر چیز دیگری توجه جف را به خود معطوف کرد.

در آن زمان به دلیل دامنه گسترده انتشار کتاب،کاتالوگ خاصی برای فروش آنها منتشر نمی شد اما استفاده از اینترنت میتوانست نه تنها این مساله را پوشش دهد بلکه امکان فروش مستقیم را نیز فراهم می کرد. از این رو، جف بزوس به "انجمن کتاب فروشان آمریکا" ملحق شد تا هرآنچه را که باید درباره تجارت کتاب بداند، فرا گیرد.

ایده جستجوی آنلاین کتاب و سفارش مستقیم آن باعث شد تا "بزوس" کسب و کار شخصی خود را راه اندازی کند. او و همسرش برای دسترسی به "عمده فروشی کتاب اینگرام" که برای طرح مورد نظرشان نیازمند آن بودند به سیاتل نقل مکان کردند. جف بزوس نام "آمازون" را برای وب سایت خود انتخاب کرد زیرا قصد داشت همانند آن بی انتها و تمام نشدنی به نظر برسد.

هسته اولیه شرکت را دو اتاق و تجهیزات رایانه ای نه چندان گران قیمت تشکیل می دادند. زمانی که این وبسایت فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرد، بزوس از 300 نفر خواست تا آن را امتحان کنند و در شانزدهم جولای 1995 آمازون فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. بدون آنکه تبلیغی در این زمینه صورت بگیرد و تنها به صورت نقل قول های شخصی، طی 30 روز Amazon.com در 50 ایالت آمریکا و 45 کشور خارجی موفق به فروش کتاب شد.

در سپتامبر 1995 وب سایت آمازون فروش هفتگی 20 هزاردلاری را به ثبت رساند. این در حالی بود که "بزوس" و تیم همکاران او به ارتقا سطح وب سایت و ارائه ویژگی های جدید مانند خرید تنها با یک کلیک، نظر مشتری ها درباره کتاب ها و تایید سفارش از طریق ایمیل ادامه می دادند.

ازابتدای فعالیت این شرکت "بزوس" به سهامداران اصلی آن گفته بود که امکان ضرر و از دست رفتن سرمایه آنها برابر با 70 درصد است اما والدینش بودجه ای300 هزار دلاری را در اختیار وی قرار داده بودند. با رشد فروش و درآمدهای آمازون، سهم 6 درصدی والدین "جف" از این وب سایت باعث مبدل شدن آنها به افرادی ثروتمند و میلیاردر شد.

پس از کسب موفقیت در زمینه فروش کتاب، آمازون فعالیت های خود را به حوزه های دیگر مانند موسیقی، فیلم،اسباب بازی، الکترونیک، البسه و ... گسترش داد. از این رو، زمانی که حباب بازار سهام های اینترنتی ترکید و دیگر شرکت های فعال در این زمینه با ضرر مواجه شدند، آمازون همچنان به سوددهی خود ادامه داد.

یکی از محصولات جدید آمازون کتاب خوان الکترونیک "کیندل فایر" است که موفقیتی دیگر برای این شرکت مطرح به ارمغان آورده است. مجموع این موارد، سرمایه خالص 19.1میلیارد دلاری را برای "جف بزوس" در پی داشته و وی را به یکی از ثروتمندترین افراد جهان مبدل کرده است.

پول نیوز

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► استخدام توسعه گران نرم افزار آذربايجان
دعوت به همكاري یك شركت فعال در زمینه قطعه سازی خودرو در تهران و صفادشت(تا 29 اسفند 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر