یادداشت/ واکاوی هدایای رئیس جمهور

دوشنبه ، 15 اسفند 1390 ، 08:36

ماجرا از حراج خودرو شخصی رئیس جمهور شروع شد. همان ماشینی که پیش از انتخابات بیشتر اوقات زیر پای احمدی نژاد بود و با آن خیلی عکس داشت. حراج این ماشین با هدف صرف شدن آن در امور خیریه، پیشتر در کشور سابقه نداشت.

اگرچه در خیلی از نقاط جهان حراج لوازم و وسایل شخصی افراد معروف سابقه طولانی دارد و وقتی آنها فوت کنند ارزشش هم چند برابر می شود!! بحث های متعددی در مورد آن مطرح شد.

خودرو وسیله شخصی احمدی نژاد بود و مسلما حراج آن هم به شخص خودش مربوط می شد، اما حراج هدایای اهدایی به رئیس جمهور ماجرای دیگری است.

هدایا مربوط به شخص احمدی نژاد نیست بلکه متعلق به شخصیت حقوقی اوست. به این ترتیب حراج آن و اعطای عوایدش به بهزیستی  یک سنت پسندیده است که امید می رود سایرین هم آن را انجام دهند. اما در عمل یک وظیفه است و رئیس جمهور در واقع اموال مردم را به ایشان باز می گرداند.

پیشتر خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، هدایای اهدایی به خود را به موزه هدایای ریاست جمهوری اعطا کرده بود. این هدایا  به گفته برخی ۱۷۵۰ شی بوده که برخی از آنها شامل قلب شیشه‌ای اهدایی ژیسکار دستن، رییس جمهور فرانسه، قطعه‌ای از پرده کعبه اهدایی ولیعهد عربستان، انگشتر عقیق شهید حق‌جو، اهدایی فاطمه حق‌جو فرزند وی، و آثار اهدایی یاسر عرفات، پاپ ژان پل دوم، کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل، می‌شود.

در بخش دیگری از موزه هم هدایای اهدایی به روسای پیشین جمهور از جمله هدایایی که به آقای خامنه ای در زمان ریاست جمهوری شان اعطا شده بود نگه داری می شد.

مکان قرارگیری این موزه قبلا مجموعه تاریخی سعدآباد تصویب شده بود اما با تغییر دولت و تغییر مدیر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، برای اداره موزه مشکلاتی پیش آمد و تعطیل گشت.

احمدی نژاد اما تصمیم گرفت به هدای اعطایی به خودش که طبق اعلام های غیر رسمی ۱۲۸ هدیه می باشد چوب حراج بزند تا به این ترتیب عواید این هدایا صرف امور خیریه شود.

اعطای هدیه به روسای جمهور کشور ها به سبب احترام به ملت هر کشور و در جهت افزایش حس برادری و دوستی ملت ها می باشد و سالهاست که مرسوم است.

روسای جمهور در اغلب کشور ها به هدایای خود مالکیت دارند و در مورد نحوه بهره برداری آنها تصمیم میگیرند.

احمدی نژاد راه حراج را برگزید که البته موافقان و مخالفان خاص خودش را دارد.

احمدی نژاد تنها کادو نگرفته بلکه می بایست کادو هم بدهد. وی  طی سالهای اخیر کالاهای فرهنگی را برای کادو دادن برگزیده از جمله تلسکوپ ساخت دانشمندان ایرانی یا هواپیمای تک سرنشین ساخت ایران را هدیه می دهد که در جای خود جالب توجه است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► 10تکنولوژی که روزی فرزندانمان به آنها می خندند!
دعوت به همكاري يك شركت توليدي صنعتي(تا 20 اسفند 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر