گزارش/ خرید عید به رنگ "تاناکورا"

دوشنبه ، 15 اسفند 1390 ، 12:58

سریال "سالهای دور از خانه"، همان "اوشین" خودمان را می گویم، حتما یادتان هست. آن روزها برای خیلی ها دردسر شده بود، تا اوشین تمام نمی شد نفس نمی کشیدند، چه برسد به خوردن شام و حرف زدن. این اوشین خانوم پس از سالها ارثی برای ایرانی ها گذاشته که به شدت درد سر ساز است!

به گزارش بانکی دات آی آر , تاناکورا اسم شوهر اوشین بود. یکی از فروشندگان تانا کورا ی پایتخت معتقد است او مبدع فروشگاه های تاناکورا در ایران است و چون آن روزها اوشین خیلی معروف بوده به جارچی هایش! دستور می دهد که داد بزنند تاناکورا و از آن روز تاناکورا بلای جان ایرانی ها می شود.

فروشگاه هاي تاناکورا به طور قطع اجناسشان خارجى است اما همه كهنه و دست دوم هستند. اين پوشاك كه در قالب كمك هاى بشردوستانه برخى كشورهاى غربى به مردم كشورهاى همسايه ما ارسال مى شود، از مرز عبور مى كنند و داخل ايران مى شوند، داراى قيمت شده و با چند دست واسطه به فروشگاه هاى پرتعدادشان در سراسر كشور مى رسند.

لباس های دست دوم در هر گوشه ی دنیا داستانی دارند. برخی با چسباندن مارک تقلبی نو نوار شده و در شیک ترین مغازه ها صاحبان جدیدی پیدا می کنند و آنهایی که خوشبخت تر هستند از بزرگ ترین حراجی های دنیا به کمد کلکسیونرهای بزرگ دنیا می رسند و جاخوش می کنند.

لباس های دسته دوم تاناکورا

 

خيابان آذربايجان، جزو مكانى هايى است كه بورس اين فروشگاه ها به حساب مى آيد.یکی از مشخصه های فروشگاه های این خیابان بوی عجیب و خاص محصولاتشان است که از مواد شوینده و ضدعفونی کننده حاصل می شود.

بعضی ها که خیلی هوا خواه لباس های مارک دارند و جیبشان خالیست (به عبارتی پز عالی و جیب خالی) معمولا دم عیدها یک سری به این مغازه ها می زنند.

خیابان شقایق واقع در "منطقه 5 "هم میزبان دو تا این مغازه هاست,که  بیشتر ایام سال خلوت و سوت و کور است، اما دو وقت از سال این فروشگاه ها رنگ جمعیت زیاد را به خود می بیند. یکی ابتدای فصل سرماست که خیلی ها برای خرید کاپشن و لباس های زمستانه به این مغازه ها سرمی زنند و یکی هم نزدیک عید .

برخی کارشناسان معتقدند این لباس ها به جهت آنکه بدون نظارت دستگاه های نظارتی و بهداشتی وارد می شوند، امکان آنکه آلوده باشند زیاد است و ازخرید آنها باید پرهیز شود.

استدلالشان هم این است که مواد شیمیایی که برای بازسازی لباس‌های خارجی به کار می‌رود تا ظاهر زیباتری برای لباسها ایجاد کنند ممکن است به بروز آلرژی‌ها و حساسیت‌های پوستی منجر شود.

اما فروشندگان تاناکورا اعتقاد دیگری دارند. یکی از آنها به خبرنگار ما گفت" اگر آلوده بود که من این همه مشتری دکتر و مهندس نداشتم!"

اگر  روزى راهتان به يكى از اين فروشگاه هاى به اصطلاح «تاناكورا» افتاد يادتان باشد تا جايى كه مى توانيد «چانه» بزنيد مطمئن باشيد ضرر نمى كنيد. هر چه باشد اجناس اين فروشگاه ها به هيچ وجه مقطوع نيست.

حالا با نزدیک شدن به ایام خرید نوروزی، تب خرید این پوشاک بار دیگر از سوی مردم بالا گرفته است، هرچند که حالا نام این لباس ها دیگر تاناکورا نیست. کافی است در ساعات پایانی شب از بعضی خیابان های تهران عبور کرده باشید، خیابان هایی مثل مطهری، شهرک اکباتان و بزرگراه رسالت، آن وقت با پدیده فروش لباس های دست دوم رو به رو خواهید شد و این بار نه درون مغازه که در رگال های لباس گوشه خیابان و یا روی زمین، لباس های دست دوم با ارزان ترین قیمت به فروش می رسند.

حراج لباس های دست دوم در دنیا

میشل اوباما با لباس دسته دومش!

 

از بازار لباس های دست دوم در ایران که بگذریم نوبت به داستان این لباس ها در بزرگ ترین حراجی های دنیا می رسد. در واقع این لباس ها بازار خوبی برای معروف ترین کلکسیونرهای دنیا هستند تا در حراج لباس های دست دوم افراد مشهور دنیا شرکت کنند و آنها را با افتخار بخرند و در نمایشگاهشان به نمایش بگذارند. البته در این بین برخی هم سنت شکنی کرده و با پوشیدن لباسی دست دوم جنجال خبری درست می کنند.

مثل میشل اوباما همسر رییس جمهور آمریکا که سال گذشته با شرکت در یک حراجی لباس در نیویورک لباس دست دوم یکی از خواننده های دهه ۵۰ میلادی را به قیمت دو هزار دلار خریداری و البته آن را بر تن کرد. یا همین چند وقت پیش که لباس های ملکه انگلیس در یکی از بزرگ ترین حراج های لندن به فروش رفت. خلاصه لباس های دست دوم در دنیا داستان های جالب دارند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► گزارش/ نیمه تاریک فیس بوک
استخدام های استان فارس ◄

مطالب مرتبط
بنر