خرید عید/ این یکی رو خودتان درست کنید؟(4)

يكشنبه ، 21 اسفند 1390 ، 08:34

در گزارش های قبل شما را با بهترین راهکار های خرید عید آشنا کردیم، اما این یکی با اینکه به وفور و به اشکال مختلف در بازار فروخته می شود و اتفاقا چندان هم گران نیست، بهتر است خودتان تهیه اش کنید.

قدیما عقیده داشتند سبزه ای که شما درست می کنید اگر پرپشت بود یعنی سال پر خیر و برکتی در پیش خواهید داشت.

تنبلی را کنار بگذارید این یکی را از بازار نخرید تا بوی بهار را به خانه بیاورید و از سوی دیگر فرزندانتان با سنت های زیبای نوروزی غریبه نشوند و بدانند از عید فقط عیدی و تعطیلاتش جذاب نیست.

برای تهیه سبزه باید به این ترتیب عمل کنید:

باقی گزارش های عیدانه بانکی را اینجا بخوانید:

خرید عید/ براي عيد چه شكلاتي بخريم؟(1)

خرید عید/ برای عید چه آجیلی بخریم؟(2)

خرید عید/ بهترین شیرینی عید نوروز را از کجا بخریم؟(3)

مواد لازم:

● یک لیوان عدس

● یا یک لیوان گندم

● مقداری آب

وسایل لازم:

یک بشقاب، یک کاسه و یک تکه پارچه.

طرز تهیه:

مجبور نیستید هر دو نوع سبزی رو سبز کنید یا حتی اگر گندم در دسترس ندارید می تونید از دانه های جو هم استفاده کنید. فرق چندانی با هم ندارند و قبل از اینکه مشخص بشه گندم هستند یا جو سیزده بدر سر رسیده و دیگه نیازی به آنها ندارید.

اول بریم سراغ عدس

عدس رو شب قبل از شروع کردن توی یک کاسه بریزید و آب روی اون بریزید تا از روی عدس‌ها رد بشه و تمام اونها زیر آب باشند. در عرض 24 ساعت عدس‌ها خوب آب جذب خواهند کرد و حتی بعضی شون شروع به دهن باز کردن می‌کنند.

بعد از 24 ساعت عدس‌ها رو بریزید توی یک بشقاب و روی اون با پارچه که خوب خیس کردید، بپوشانید سعی کنید از این به بعد پارچه خشک نشه و هر وقت پارچه خشک شد کمی آب روی اون بریزید تا عدس‌ها خشک نشوند.

معمولا بعد از یکی دو روز عدس‌ها شروع به جوانه زدن می کنند مواظب باشید که در تمام مدت پارچه خیس باشه. بعد از اینکه عدس‌ها همگی جوانه زدند و شروع به نشون دادن قسمت سبز خود کردند، پارچه را از روی آن بردارید و دقت کنید که عدس‌ها رو هر روز آب بدهید و مخصوصا اگر در جای گرم نگه داری می‌کنید ممکن است که حتی دو بار در روز مجبور به آب دادن آن بشوید. به علت اینکه خاک در سبز کردن سبزی استفاده نمی کنیم دانه‌ها برای رشد نیاز به آب مداوم دارند در غیر این صورت زرد رنگ و حتی خشک می‌شوند، همچنین سعی کنید آنها را در مقابل آفتاب قرار بدهید.

اگر در جایی هستید که در این فصل از سال آفتاب کم پیدا می‌شود سبزی را زیر نور مهتابی یا چراغ های مخصوص گیاهان قرار بدهید در غیر این صورت سبزی شما زرد خواهد شد.

برای سبز کردن گندم هم به همان روش عدس عمل کنید. فرق چندان بین این دو نیست، فقط دانه‌های گندم بخاطر اینکه کوچکتراند اولا کمی بیشتر گندم استفاده کنید دوم اینکه وقتی خواستید یکی دو روز پس از خارج کردن از آب آنرا در پارچه بپیچید، یعنی هم زیر آن باید پارچه باشد هم روی آن چون نیاز به آب بیشتر است در غیر این صورت زودتر از عدس خشک خواهد شد.

معمولا برای مناطقی مثل ایران دو هفته قبل از عید اگر شروع به سبز کردن بکنید کافی است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► زمان برگزاری آزمون وکلا و کارشناسان قوه قضاييه
خرید عید/ بهترین شیرینی عید نوروز را از کجا بخریم؟(3) ◄

مطالب مرتبط
بنر