10 روش برای دستیابی به شغل مورد علاقه‌تان

دوشنبه ، 14 فروردين 1391 ، 11:00

اگر از شغل خود راضی نیستید و آن را کسل کننده می‌دانید، دو راه پیش روی شماست. می‌توانید به روزهای کسل کننده و حتی گاهی پر از بدبختی در اداره ادامه دهید و یا مدتی کار را کنار بگذارید تا شغل بهتری بیابید. در ادامه 10 نکته که به شما کمک می‌کنند تا یک فرم درخواست عالی تنظیم کنید و در مصاحبه بی نظیر باشید را خدمت شما ارائه می‌کنیم. امیدواریم در نهایت بتوانید در کمپانی که به آن علاقه دارید استخدام شوید.

 

10. گردآوری یک رزومه‌کاری که بتواند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد

با وجود این که من اصولا به رزومه اعتقادی ندارم (چرا که معمولا خیلی سریع مرور می‌شود و معمولا دقیق مورد بررسی قرار نمی گیرد) اما اکثر مشاغلی که به دنبالشان هستید تقاضای رزومه خواهند کرد. کمی خلاقیت می‌تواند شما را به گزینه ای منحصر به فرد و متفاوت تبدیل کند. ابزار آنلاین در این زمینه می‌توانند بسیار مفید باشند، به خصوص اگر به دنبال چیزی نه چندان معمولی باشید. Visualize.me می‌تواند یک اینفوگرافیک جذاب را برای رزومه شما خلق کند. سایت هایی چون Re.vu و Zerply به شما کمک می‌کنند تا صفحات حرفه ای را ایجاد کنید که می‌توانند به عنوان رزومه دیجیتال مورد استفاده قرار گیرند. About.me و Flavors.me نیز می‌توانند همین کاربرد را داشته باشند. بهترین ابزاری که به کارتان می‌آید را استفاده کنید و مطمئن شوید که رزومه‌تان برجسته و منحصر به فرد باشد. بیشتر اوقات، این کار به سادگی انتخاب فونت و رنگ مناسب است. زیاد طول نمی کشد تا یک رزومه زیبا و حرفه ای بسازید، پس در طراحی آن کمی دقت کنید تا بخشی از توده رزومه های خوانده نشده نباشید.


9. هنگام تهیه رزومه از کلمات معمولی و عامیانه استفاده نکنید

وقتی رزومه خود را می‌نویسید، نباید از لحنی استفاده کنید که شما را مثل سایر افراد نشان می‌دهد. یعنی از اصطلاحات رایج و تکراری (مثل با انگیزه، خلاق، پویا) و عبارات کلیشه ای (مثل دقیق و جزء گرا، پایبند به کار تیمی، مهارت های ارتباطی عالی) پرهیز کنید. همچنین عباراتی چون "منابع و مدارک در صورت درخواست شما ارائه می‌شوند" جملات زائدی هستند که فقط فضا را اشغال می‌کنند و نیازی نیست که در رزومه نوشته شوند. بد نیست اگر در انتها یک بار رزومه را از انتها به ابتدا بخوانید تا اگر خطایی بود آن را اصلاح کنید و وقتی کار پایان یافت می‌توانید آن را روی RezScore اجرا کنید تا در صورت امکان آن را بهینه کند.


8. در سایت های کاریابی غیر رسمی و مرتبط با یک شغل خاص نیز به جستجو بپردازید

اگر جای خاصی را برای کار کردن مد نظر ندارید، می‌توانید به جستجوی در چندین گزینه بپردازید. اما اگر برای این کار سراغ سایت های محبوب مثل Monster و Craiglist بروید، به دنبال سوزنی در کاهدانی خواهید بود. این بدان معنا نیست که این سایت‌ها شغل مناسبی در جاهای مختلف ندارند، اما در خیل عظیمی از موقعیت های نامطلوب پیشنهاد شده سر در گم خواهید شد تا شاید بتوانید گزینه مورد نظرتان را بیابید. به جای روش سنتی، یک سایت غیر رسمی چون OneDayOneJob.com را امتحان کنید، که پیشنهاداتی را به صورت روزانه به شما ایمیل می‌کند. SimplyHired به ظاهر یک سایت کاریابی استاندارد است، اما لیست هایی را به طور مستقیم از وب سایت کمپانی‌ها تهیه می‌کند. TweetMyJobs کار جستجو را برای شما ساده تر می‌کند. کافی است بگویید چه نوع کاری می‌خواهید تا گزینه های مختلف را به محض یافتن برای شما SMS، توییت و یا ایمیل کند. حتی اگر چند سالی است که از دانشگاه فارغ التحصیل شده اید، شاید بدتان نیاید به لیست مشاغلی که به فارغ التحصیلان جدید ارائه شده نگاهی بیاندازید. حتی اگر احساس کنید بهتر از این مشاغل حق شماست، از این طریق می‌توانید بفهمید کدام کمپانی‌ها به دانش آموختگان دانشگاه شما علاقه بیشتری نشان می‌دهند. می‌توانید برای موقعیت های بهتر نیز به سایت کمپانی مراجعه کنید و برای آنها درخواست ارسال کنید.

به جای آن می‌توانید روی سایت هایی که نوع خاصی از مشاغل را هدف قرار داده اند و مطلوب شما نیز هستند، تمرکز کنید. مثلا Dice.com یک گزینه مناسب برای مشاغل مرتبط با تکنولوژی است و Authentic Jobs یک گزینه عالی برای طراحان و توسعه دهندگان می‌باشد. شغل مورد نظرتان را به همراه عبارت "Job Search site" در یک موتور جستجو وارد کنید تا شاید ابزاری را بیابید که روی نظر و گزینه مطلوب شما تمرکز بیشتری داشته باشد.

البته سایت های معرفی شده، غیر ایرانی بودند. شما می‌توانید به جای آنها از وب سایت هایی همچون، IranTalent، JobIran، karyab، Estekhdam ، Banki و ... در ایران استفاده کنید.


7. به جای جستجوی موقعیت و رتبه کاری بهتر است به دنبال کمپانی بهتری باشید تا شغل بهتری داشته باشید

داشتن شغل عالی فقط به معنای لذت بردن از انجام آن نیست، بلکه محیط کاری مناسب نیز بسیار مهم است. یعنی باید به دنبال کمپانی هایی باشید که سابقه مقبولی در رفتار با کارکنانشان دارند. نیازی نیست تقاضای کار به گوگل بدهید، شما می‌توانید به دنبال شرکت هایی باشید که مزایای زیادی دارند. برای این کار کمی تحقیق نیاز است. همه کاری که باید بکنید این است که با آنها تماس بگیرید و سعی کنید با همه کارکنان صحبت کنید. به آنها بگویید "من قصد دارم به شرکتی که شما در آن کار می‌کنید تقاضای کار بدهم اما قبل از آن مایلم درباره کار کردن در آنجا بیشتر بدانم. ممنون می‌شوم اگر بگویید کار کردن در آنجا چگونه است." اکثر افراد از به اشتراک گذاشتن نظراتشان خوشحال می‌شوند و اگر سرشان شلوغ بود می‌توانید در وقت دیگری با آنها تماس بگیرید. اگر شرایط به نظر خوب بود، هنگام دادن درخواست کار می‌توانید روی دوستی که در آنجا پیدا کرده اید برای کمک حساب کنید. در واقع با یک تیر دو نشان زده اید. اگر شرایط آن طور که دوست دارید پیش نرفت، Glassdoor یک منبع آنلاین است که تجربیات افراد را درباره کمپانی های مختلف در اختیار شما قرار می‌دهد.


6. یاد بگیرید که حتی تجربه کاری بی ربط خود را نیز مرتبط با شغل مطلوبتان نشان دهید

من اکثر مواقع تلاش می‌کنم به گونه ای از تجربه های کاری قبلی ام صحبت کنم که مرتبط با شغل مورد نظرم به نظر برسند. معنای این کار دروغگویی نیست. تنها کاری که باید بکنید این است که بخشی از سابقه تان را که در گرفتن شغل جدید موثر هستند پررنگ تر نمایید و تمرکز بیشتری روی این بخش‌ها بگذارید. اگر شغل کنونی شما کاملا متفاوت از شغلی است که به دنبالش هستید ، به همه کارهای غیر معمولی که در شغل کنونی انجام داده اید بیاندیشید. اکثر مواقع نمونه هایی مرتبط با شغل جدید پیدا خواهید کرد، چرا که شما به دلیل علاقه تان به این نوع کارها از فرصت های پیش آمده در کارتان برای انجام آنها با اشتیاق استفاده کرده اید. اگر موردی پیدا نکردید ایرادی ندارد، هیچ وقت دیر نیست. از همین حالا می‌توانید سابقه مرتبط با شغل مورد علاقه تان را در محل کار کنونی ایجاد کنید تا بعدها هنگام مصاحبه کار جدید از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال اگر زمینه کاری تان به دور از ابتکار و نوآوری است، اما شما دوست دارید یک طراح خلاق باشید فرصت های مناسب بسیاری دارید. اگر کارتان به گونه ای است که باید نمودارها و فلوچارت های زیادی تولید کنید، راه های خلاقانه ای برای جذاب تر کردن آنها بیابید. اگر شرکتی که در آن کار می‌کنید قرار است یک سفر کوتاه کاری یا آموزشی ترتیب دهد، از آنها بخواهید تا بروشور یا بنر آن را شما طراحی کنید. زمانی که من در دفتر پشتیبانی مشتریان کار می‌کردم، همیشه پوستر هایی با مضمون جوک های مربوط به دفتر یا تصاویری بر اساس گفته های خنده دار مشتریان درست می‌کردم. گاهی آنها را در مصاحبه های کاری ام برای ارائه مهارت های فتوشاپ خود نشان می‌دهم. شاید فکر کنید این کار احمقانه است ولی نتیجه آن است که نه تنها قابلیت های من را به نمایش می‌گذارد، بلکه نشان می‌دهد که چقدر با تیم رابطه نزدیکی داشته ام. اگر خودتان را وقف کارتان کنید متوجه می‌شوید که همان سابقه به ظاهر بی ربط شما می‌تواند به راحتی به بسیاری از مشاغلی که درخواست آن‌ها را داده اید مرتبط شود. ممکن است شروعی که انتظارش را دارید برایتان اتفاق نیفتد اما اگر در کار سختکوش باشید، به زودی راهش را خواهید یافت.

 

5. شیک و خوش لباس در مصاحبه حضور یابید

لباس مناسب برای مصاحبه لزوما به معنای لباس رسمی اتوکشیده نیست. بسته به شرکت مورد نظر، ممکن است آنها شما را با لباس روزمره تان بیشتر بپسندند و یا ترجیح دهند چیزی بپوشید که نشان دهد شما بدون پوشیدن لباسی خاص، آراسته و شیک به نظر برسید. اگر نمی دانید در مصاحبه چه لباسی بپوشید، کافی است با آن شرکت تماس بگیرید و با بخش منابع انسانی صحبت کنید. ایرادی ندارد اگر آن‌ها بفهمند که شما قصد آمدن به مصاحبه را دارید و برای این کار می‌خواهید بدانید چه لباسی بپوشید. در اکثر موارد از کمک به شما خشنود خواهند شد. اگر مجبور شدید به طور ناگهانی به مصاحبه بروید لباس معمول کارمندان تجاری گزینه مناسبی است. از آنجا که بسیاری نمی دانند لباس کارمند تجاری چیست، احتمالا با یک شلوار پارچه ای مناسب و یک پیراهن یا پلوور دکمه دار می‌توانید مطمئن باشید لباس نامناسبی انتخاب نکرده اید. هدفتان باید این باشد که نشان دهید می‌توانید با نوع پوشش تان مقبولیت و اعتبارتان را به نمایش بگذارید. اگر لباستان برای اندامتان مناسب است، خوب اتو شده و در خانه و اوقات فراغت از کار آن را نمی پوشید، احتمالا انتخاب درستی داشته اید.

4. زبان اندام را یاد بگیرید تا مصاحبه موفق تری داشته باشید


فراگیری زبان اندام در بسیاری از موقعیت‌ها کاربرد دارد، اما شناخت نشانه‌هایی که شما ابراز می‌کنید و نشانه‌هایی که از دیگران دریافت می‌کنید؛ می‌تواند در یک مصاحبه کاری فوق العاده موثر باشد. این موضوع موجب می‌شود در برخورد اول که بسیار تاثیرگذار است بتوانید جذاب‌تر و مقبول‌تر باشید. مهم‌ترین کار پرهیز از زبان اندام منفی است. باید از تیک‌های عصبی مثل لمس مداوم صورت یا تکان دادن پا پرهیز کنید. همچنین نباید هنگام نشستن قوز کنید. در کل باید هدفتان این باشد که بسیار راحت اما حرفه ای به نظر برسید. اگر این توانایی را دارید، موقعیت بهتری در انتظار شماست.


3. پاسخ های مناسب به سوالات همیشگی در مصاحبه را از قبل آماده کنید

نقطه ضعف اصلی تان چیست؟ این سوال مسخره ای است اما در اکثر مصاحبه های کاری آن را می‌شنوید. بحث در مورد چگونگی پاسخ به این سوال بسیار است اما به نظر من بهترین روش آن است که یک مهارت که واقعا در آن بد هستید و در ظاهر به شغل جدید مرتبط است اما عملا این گونه نیست را بیان کنید. با این حال در حالت کلی نقطه ضعفتان خیلی نمی‌تواند تاثیری داشته‌باشد. اگر شغل جدید را می‌خواهید باید به این سوال پاسخ دهید. پس دو راه پیش رو دارید: روند سوالات را کشف کنید و از پیش پاسخ‌هایتان برای سوالات محتمل بعدی را آماده کنید. برای این کار کافی است خودتان را به جای شرکت مورد نظر قرار دهید. چرا می‌خواهند نقطه ضعف اصلی تان را بدانند؟ احتمالا بیشتر به دنبال این هستند که ببینند چگونه به سوالی که در مورد آسیب پذیری شما است پاسخ می‌دهید، تا این که واقعا بخواهند بدانند در کدام بخش نیاز به پیشرفت دارید. همچنین ممکن است بخواهند بدانند آیا شما توانایی سنجش واقع بینانه و دقیق توانایی هایتان را دارید یا نه. اگر روند و انگیزه پشت این سوالات مشترک اکثر مصاحبه‌ها را کشف کنید، می‌توانید راحت تر پاسخ های مناسب را آماده کنید. نیازی نیست پاسخ‌ها را طوطی وار به خاطر بسپارید اما تهیه لیستی از کلیت پاسخ‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد هر چند باید توانایی و انعطاف لازم برای دادن پاسخ مناسب را داشته باشید تا طبیعی به نظر برسید.


2. درباره پیش پرداخت اولیه سوال کنید

تبریک می‌گویم، شما موفق شدید برای شغل مورد نظرتان انتخاب شوید! اما اگر قبل از قبول این موقعیت کاری درباره پاداش اولیه سوال نکنید ممکن است حقوق یک ماه اضافه را از دست بدهید. اگر درخواست شما برای یک کار، مهم و رقابتی باشد احتمال این که کمپانی پس از انتخاب تان شما را واقعا بخواهد بالا است و ممکن است در نظر داشته باشند تا با مقداری پاداش اولیه شما را بیشتر مشتاق کنند. تنها کاری که باید بکنید پرسشی در این باره است. شما تقاضای پاداش نمی کنید و فقط یک سوال می‌پرسید. این پرسش منجر می‌شود که اگر آنها واقعا می‌خواهند استخدامتان کنند برای دادن این پاداش مصمم تر شوند. اگر نمی توانند این پاداش را بدهند به سادگی پاسخ منفی خواهند داد و مشکلی به وجود نخواهد آمد. این از آن سوال های کم خطری است که می‌تواند پاداش فوق العاده ای به همراه داشته باشد.


1. هنگام ترک شغل قبلی پل‌های پشت سرتان را خراب نکنید

 

اگر از شغل کنونی تان متنفرید ممکن است وسوسه شوید تا پس از ترک آن همه از این نفرت باخبر شوند. همان قدر که این کار منجر به تخلیه روانی تان می‌شود، ممکن است در نهایت به ضررتان تمام شود. باید شرکت کنونی تان را با شرایطی مناسب ترک کنید. کسی چه می‌داند؟! شاید روزی با همکارتان دوباره روبرو شوید یا مجبور شوید با شرکت سابقتان برای گرفتن اطلاعات یا انجام کاری تماس بگیرید. خراب کردن پل های پشت سر مسلما به سود شما نخواهد بود. اگر آن قدر از کارتان متنفرید که می‌ترسید کار دست خودتان بدهید بد نیست به نمونه نامه های استعفا مراجعه کنید و نکته هایی درباره چگونگی یک استعفای موقرانه را بخوانید. قبل از آن که استعفایتان را تسلیم کنید، آن را با یک یا دو دوست تمرین کنید و واکنش آن‌ها را بسنجید. اگر نظر دیگران را بپرسید و از آنها کمک بخواهید می‌توانید مطمئن باشید اشتباهی که منجر به حسرت شود، نخواهید کرد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► تولدت مبارک دلار جان!
تعطیلات تمام شد،یاعلی .... ◄

مطالب مرتبط
بنر