گزارش اختصاصی/کارمندان بانک و تنی که می لرزد!

شنبه ، 19 فروردين 1391 ، 09:44

امنیت شغلی یکی از آن مواردی است که تاثیر مستقیمی بر سلامت جسم و روح افراد دارد. اما متاسفانه در سالهای اخیر کمتر می توان در این مورد به آرامش رسید.

به گزارش بانکی دات آی آر, حتی در کشور های اروپایی که زمانی امن ترین محیط های کاری را داشتند این روز ها بیم بیکاری وجود دارد. اما حضور اتحادیه ها و نهاد های حمایتی از میزان این استرس ها می کاهد، حداقل کارکنان شرکت ها و کارگران، جایی را دارند که در آن حرف هایشان را به گوش سایرین برسانند، اما حتی این امکان کوچک هم در کشور ما وجود ندارد.

یکی از شغل هایی که تصور عمومی مردم ما بر این است که از امنیت بالا و حقوق مناسبی برخوردار است، کار در بانک ها و نهاد های مالی است که داوطلبان بسیاری هم دارد اما یافته های خبرنگار ما حاکی است این شغل آنقدر ها هم که فکرش را می کنید بی خطر نیست.

 

جدا از استرس بالا و  مسئولیت های سنگینی که پذیرش چنین شغل هایی برای مردم به همراه دارد، کارمندان بسیاری از بانک ها از آینده شغلی خود هم بی اطلاع اند و به اصطلاح دائما تنشان می لرزد.

قراردادهای سه ماهه و اضطراب اینکه آیا پس از گذشت این ماه ها باز هم قرارداد من را تمدید می کنند به کابوس شب های بسیاری از این افراد بدل شده در حالی که از ترس حتی جرات اعتراض هم ندارند.

کارشناس فنی یکی از بانک های خصوصی کشور که در مقطع کارشناسی کامپیوتر در یکی از دانشگاه های معتبر کشور تحصیل کرده و بیش از یک سال است که در این بانک مشغول به کار است در این خصوص به خبرنگار ما گفت: از زمانی که در بخش پژوهش و تحقیقات این بانک مشغول شده ام تا امروز دائما قرارداد سه ماهه داشته ام و علاوه بر آن تا امروز شاهد بیکار شدن سه تن از همکارانم بوده ام، این امر باعث می شود همیشه در ترس زندگی کنم.

وی افزود: از روزی که قرارداد سه ماهه را می بندم تمام مدت در این فکرم که بعد از این سه ماه چه می شود؟ آیا باز هم با من قرارداد می بندند؟ بارها به این فکر افتاده ام که عطای این کار را به لقایش ببخشم و خودم را از این همه ترس برهانم اما متاسفانه شغل مناسبی پیدا نکرده ام.

از سوی دیگر این قرارداد های کوتاه مدت این امکان را به این بانک ها می دهد که از پرداخت حقوق و مزایای بیشتر به کارکنانشان طفره بروند و افزایش حقوق در شرایط خاص و تنها با تایید مدیریت امکان پذیر خواهد بود.

تعهدات بانک ها در مقابل کارکنانشان در این روش به حداقل خود می رسد و در نتیجه کارمندان هم تعهد کمتری نسبت به بانک و ارباب رجوع احساس می کنند پس بد خلقی و بی تفاوتی ایشان در مواجه شدن با ارباب رجوع چندان هم دور از ذهن نخواهد بود.

البته این امر در مورد تمام بانک ها صدق نمی کند، اما تعداد بانک هایی که با این روش جذب نیرو می کنند هم قابل توجه است.

شیفت های طولانی و کار سنگین از دیگر مواردی است که کارکنان بخش های مختلف به ویژه پشتیبانی دائما با آنها دست و پنجه نرم می کنند. شب عید و غیر عید و حتی تعطیلات هم برای آنها معنایی ندارد.

این افراد در طول ایام مختلف سال وظیفه پاسخگویی به سوالات مشتریان را به عهده دارند. البته اگر این بار مدت ها پشت خط مشغول به انتظار نشستید و به پاسخ روشنی برای سوالتان نرسیدید چندان هم تعجب نکنید شاید اپراتور توان پاسخگویی ندارد!!

بنابراین اگر این بار هنگام مراجعه به بانک با صف طولانی انتظار، شلوغی و چهره عبوس و وحشت آور کارکنان بانک مواجه شدید به جای اعتراض به آنها مدیرانشان را که مسئولان واقعی این امر هستند بازخواست کنید، البته اگر پاسخگو باشند!!

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► استخدام منشی در شرکت کارگزاری بیمه در اهواز
استخدام پزشک عمومی در دزفول ◄

مطالب مرتبط
بنر