درقاب تصویر/ در کارخانه بوئینگ چه می گذرد؟

يكشنبه ، 20 فروردين 1391 ، 07:37

بوئینگ پس از ایرباس بزرگترین کمپانی هواپیما سازی جهان است. از لحاظ حجم، این کارخانه بزرگترین سازه دنیاست. مرکز این شرکت در شیکاگو است و در سیاتل نیز شعبه مهمی دارد. همچنین شرکت بوئینگ با ناسا در طرحهای فضایی متعددی شراکت دارد.

ویلیام ادوارد بوئینگ

ویلیام بوئینگ (سمت چپ) در سال 1929

ادوارد بوئینگ در اکتبرسال 1881 در دترویت به دنیا آمد. بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه یل در سال 1904 در واشنگتن وارد تجارت چوب شد و به دلیل علاقه‌ای که به پرواز داشت، به صورت سرگرمی به هوانوردی روی آورد و تا سال 1911 زیر نظر گلن‌مارتین به یادگیری پرواز پرداخت. وی معتقد بود در آینده از هواپیما به عنوان وسیله‌ای برای سفر استفاده می‌شود. بوئینگ در سال 1916 شرکت ساخت هواپیمای خود را با نام شرکت تولیدات هوایی پسیفیک راه‌اندازی کرد و پس از ساخت موفق  دو فروند هواپیما نام شرکت را به نام شرکت هواپیمایی بوئینگ تغییر داد و بدین ترتیب اولین غول هواپیماسازی جهان متولد شد.

دریافت سفارش 50 فروند هواپیمای آموزشی از جانب نیروی دریایی ایالات متحده در زمان جنگ و 200 فروند هواپیمای پیگیری از جانب سرویس هوایی ارتش، آینده این شرکت را تضمین کرد.

در سال 1919 اولین پست هوایی بین ونکور و سیاتل با نظارت بوئینگ آغاز به کار کرد. این واقعه منجر به کسب مسوولیت پست هوایی ایالت متحده در سالهای بعد گردید.

 

تا سال 1928 بوئینگ به یکی از بزرگترین سازندگان هواپیمای ایالت متحده تبدیل شد و به سمت حمل و نقل هوایی نیز روی آورد. در سال 1934 نشان اعتبار گوگن‌هیم به ازای تلاشهای بوئینگ در کمک به رشد صنعت هوانوردی و ایجاد مسافرتهای هوایی به وی اعطا گردید. به این ترتیب اولین برنامه پرواز هوایی مسافرین در شب و در فواصل طولانی نیز توسط بوئینگ راه‌اندازی شد.

ویلیام بوئینگ در سال 1934 صنعت هوانوردی را ترک کرد و با شروع جنگ جهانی دوم برای رفع نیازهای نظامی، به سمت تولید سلاح روی آورد. اگرچه وی تنها 18 سال در صنعت هوانوردی حضور داشت، اما به جرات می‌توان گفت کمتر کسی به اندازه او در صنعت هوایی نقش‌آفرینی نموده است.

 

در سال 1936 پیش از جنگ جهانی دوم بوئینگ تصمیم گرفت تعداد کارکنان خود را در سیاتل افزایش دهد و تا آخر سال 1938 آن را به 2960 نفر رسانید. این رقم در زمان حمله ژاپنی‌ها به پیرل‌هاربر در سال 1941 به 28840 نفر رسیده بود.

شرکت بوئینگ در این مدت 18 سال سه نوع هواپیمای نظامی برای ارتش آمریکا تولید نمود: B-17 ، B-29 و هواپیمای آموزشی کی‌دت. این دو بمب‌افکن برگ برنده آمریکایی‌ها در جنگ بودند. B-29 بوئینگ حامل اولین بمب اتمی بود که بر سر مردم ژاپن فرود آمد.

ادوارد بوئینگ در 28 سپتامبر 1956در سن 75 سالگی درگذشت.

اگرچه این شرکت در زمان بحران اقتصادی اوضاع چندان مناسبی را سپری نمی کند و مجبور به اخراج تعدادی از کارکنانش شد، اما همچنان یکی از بزرگترین کمپانی های جهان به شمار می رود.

تصاویر زیر مراحل تولید یکی از جدیدترین مدل های بوئینگ را به تصویر می کشد.

شهرزاد کیافر

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► استخدام های استان فارس
دعوت به همكاري شركت معتبر توليدي در تهران ◄

مطالب مرتبط
بنر