مقاله اختصاصی/چطور برای خودمان بازار گرمی کنیم؟

دوشنبه ، 21 فروردين 1391 ، 09:02

درست است که شیخ اجل، سعدی، گفته و از قدیم مرسوم شده که : "مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید". اما این به معنای انکار اهمیت بازار گرمی و تبلیغات نیست. برای هرچیزی باید بازار گرمی کرد. باور کنید فقط مخصوص خرید و فروش و بازار نیست!

بازار گرمی در اصطلاح علمی اشاره به گرم کردن بازار دارد و منظور این است که با بکارگیری ابزارهای مختلف ترویج ( تبلیغات – روابط عمومی – فروش حضوری – بازاریابی مستقیم و چاشنی های فروش ) در اجرای عملیات شناساندن شرکت و محصولات آن به بازار گام برداریم. اما کاربرد بازار گرمی در زندگی روزانه کجاست؟ خواندن این مقاله برای اهل تکنولوژی که اغلب دوست دارند در دنیای مجازی زندگی کنند و از زندگی روزمره غافل شده اند، ضروری است.

 

بازارگرمی چیست؟

انسان موجودی اجتماعی است و نیل به اهدافش نیازمند برقراری ارتباط با دیگران بوده و هست. تازمانی که حرف نزده اید چطور انتظار دارید دیگران به آنچه درون شما می گذرد پی ببرند؟

بازارگرمی لزوما به معنای بهتر جلوه دادن امکانات موجود نیست. حتی بیان صحیح آنچه در ذهن شما می گذرد و نشان دادن خود واقعی تان در دستیابی به اهدافتان بسیار موثر است.

وقتی برای استخدام به جایی مراجعه می کنید، یک رزومه کامل بسیار موثر است اما کافی نیست. اگر نتوانید داشته هایتان را به بهترین شکل بیان کنید رزومه پر و مطلوب هم نمی تواند کاری برایتان بکند.

اگربهترین انسان روی زمین باشید، برای داشتن دوست خوب باید بتوانید با او ارتباط برقرار کرده و با تکیه به نکات مشترک و علائقتان رابطه ای صمیمانه و پایدار برقرار کنید.

چطور بازارگرمی کنیم؟

در اینجا پنج افسانه رایج در بازاریابی حرفه ای را مطرح می کنیم تا شما آنها را در زندگی روز مره بکار ببرید. چندان هم سخت نیست اگر کمی از هوشتان استفاده کنید خواهید توانست این اصول را در زندگی بکار ببرید تا بهتر بتوانید به نتایج دلخواهتان دست پیدا کنید.

افسانه‌ اول: تنها محصولات نامتعارف و بنجل لياقت سرِزبان افتادن را دارند. به سادگي بايد گفت كه اين امر حقيقت ندارد. غيرمحتمل ترين محصولات، نظير داروهاي نسخه‌اي نيز مي‌توانند سر و صداي زيادي به راه اندازند.

افسانه دوم: سرِ زبان افتادن رويدادي اتفاقي است. ريني‌ داي با اين حرف موافق نيست. طرح بگو‌مگو و حرف و حديث در باره محصولات را بايد به طور روز‌افزوني حاصل به كارگيري تاكتيك‌هاي زيركانه بازاريابي دانست كه به وسيله آنها، شركت‌ها به تشكيل گروه‌هاي پيشتاز اقدام كرده، توزيع كالا را سهميه‌بندي نموده، پشتيباني و تاييد چهره‌هاي نامدار را به كار گرفته، محصول خود را در فهرست بهترين‌ها جاي داده و به انجام بازاريابي عاميانه دست مي‌زنند.

افسانه‌ سوم:
بهترين كساني كه مي‌توانند محصولات شما را سرِ زبانها بياندازند، بهترين مشتريان شمايند. اغلب، ‌فرهنگ‌هاي مخالف از توان بالاتري براي اين كار برخوردارند.

افسانه‌ چهارم: براي بهره‌برداري از سر زبان افتادن بايد سريع عمل كرد و اولين بود. در واقع، شركت‌هاي مقلد در صورتيكه زمان مناسب ورود به ميدان را بدانند، مي‌توانند منافع فراواني كسب كنند.

افسانه‌ پنجم:
براي ايجاد حرفهاي كوچه‌بازاري، رسانه‌ها و ابزار تبليغاتي لازم اند. به كارگيري زودهنگام و خارج از حد اين عوامل ممكن است آنها را پيش از شعله‌ور شدن فرو نشاند.

نتیجه گیری:

1. فکر نکنید انسان خاصی هستید و لازم نیست با مردم عادی ارتباط برقرار کنید. علاوه بر اینکه همه انسان ها محترم هستند هرکدام در زمینه ای تخصص و تبحر دارند و می توانند برای شما مفید باشند، همچنان که شما هم در برخی زمینه ها توانایی هایی دارید که می تواند به کار ایشان بیاید.

پس با هر کسی که در طول روز با او برخورد دارید محترمانه و در عین حال صمیمی برخورد کنید. البته این به آن معنا نیست که از این لحظه تبدیل به انسان دیگری شوید که نه خودتان و نه دیگران آن را نمی شناسند بلکه منظور آن است که اگر بیش از حد درون گرا هستید گوهر درونتان را برای دیگران آشکار کنید و از بیان افکار و اندیشه هایتان بیم نداشته باشید.

2. سر زبان افتادن در کل مطلوب نیست اما اینکه دیگران خوبی های شما را ببینند و درباره آن صحبت کنند چندان هم بد نیست. اگر همیشه حواستان باشد و حرفهایی که در خصوصتان مطرح می شود را مدیریت کنید نه تنها سر زبان افتادن بد نیست بلکه شما را به فردی اجتماعی و محبوب بدل می کند.

بسیاری از هنرمندان و چهره های مشهور از سر زبان افتادن برای افزایش شهرت و درآمدشان استفاده می کنند. شما لازم نیست که انسان مشهوری باشید و کل دنیا شما را بشناسند، اما لا اقل همسایه هایتان باید اسم شما را بدانند.

چند نفر شما را به نام می شناسند؟

3. بهترین کسانی که می توانند در شکل گیری شخصیت اجتماعی شما موثر باشند، اقوام، دوستان و کسانی اند که هر روز با آنها در ارتباط هستید.

4. انسان مقلد و تکراری بودن به هیچ عنوان مطلوب نبوده و نیست. هیچ یک از ما از افراد کسالت باری که هیچ حرف تازه ای برای گفتن ندارند خوشمان نخواهد آمد.

5. خود نمایی آفت برقراری رابطه است. برای اینکه شخصیتی اجتماعی باشید، زیاده روی نکنید چون تنها به گوشه گیر تر شدن شما منجر می شود و باعث می شود همه از شما فراری باشند.

تعجب نکنید این بازاریابی نیست که بر زندگی روزمره موثر است بلکه این اصول بازاریابی اند که از زندگی اجتماعی انسان ها وام گرفته اند. اما از آنجایی که این اصول طی سالیان دراز تدوین و قانونمند شده اند می توانند ما را در برقراری روابط اجتماعی موثر تر کمک کنند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► استخدام در یک شرکت معتبر پژوهشی در تهران
استخدام ارشد و دکتری در مرکز تحقیقات بانکداری ◄

مطالب مرتبط
بنر