چطور کارتان را نگه دارید؟

چهارشنبه ، 23 فروردين 1391 ، 11:55

سیستم اقتصادی جهان در قرن بیستم و زندگی در عصر ماشین و سرعت، دستخوش تحولاتی شده که با گذشته قابل قیاس نیست. بازار به عنوان عامل تنظیم کننده اقتصادی نقش سنتی خود را از دست داده و قوانین و سیستم های اقتصادی پیشرفته، حاکم بر سرنوشت مادی انسان شده است. در این عصر، مادیات و ایجاد رفاه سر لوحه اهداف آدمی و مشغله فکری او شده، به طوریکه برای گسترش فعالیت خود و دستیابی به بهترین موقعیت ناچار به رقابت است.


در عصری که هر شغل متقاضیان فراوانی دارد، انسان همواره تلاش می کند از دیگران پیشی گیرد و اگر چنین نکند، نمی تواند به بقای خود در بازار کار مطمئن باشد. گرچه اقتصادی فکر کردن و اهمیت دادن به مادیات مهمترین جنبه زندگی فرد نیست، اما تامین حداقل نیازها امری ضروری و واجب است و باید مورد توجه قرار گیرد. وقتی این نیاز برآورده شد، انسان به آرامش نسبی دست می یابد و سپس در جهت تحقق نیازهای دیگر خود برمی آید. با این همه، او زمانی می تواند از این رقابت سربلند وپیروز بیرون آید که به رمز و راز موفقیت در بازار کار واقف باشد.

چگونه به حرفهای مدیرتان گوش بدهید

یک مثل فارسی می گوید:"مرد عاقل گوشی شنوا و زبانی کوتاه دارد" گوش کردن هنری است همپای سخن گفتن و کسی که به خوبی به صحبتهای دیگران گوش می سپارد، رابطه خوبی با آنها برقرار می کند.

پیش از آنکه نزد مدیرتان بروید ، آرامش خود را حفظ کنید ، یعنی  برای لحظاتی در جایی ساکت بنشینید و به ذهن خویش آرامش بخشید. هیچ گاه سراسیمه و آشفته نزد او نروید. ابتدا چند نفس عمیق بکشید، پنجره را باز، هوای تازه استشمام کنید و پس از کمی تمرکز با قدمهای متین و استوار نزد او بروید. سعی کنیدهمیشه دفترچه یادداشت و قلم همراه داشته باشید.

ضمن صحبت با مدیرتان کارهای زیر را انجام دهید:

الف: با آرامش و اطمینان خاطر بنشینید و نگاهتان را مستقیما به چشمان او بدوزید.

ب: بادقتی وسواس گونه به حرفهایش گوش دهید.

ج: ضمن گوش دادن، با نیم نگاهی که از او برمی دارید،حرفهایش را یادداشت کنید.

د: در صورت نیاز از او توضیح بخواهید.

ه: چنانچه لازم تشخیص دادید سوالتان را بلافاصله مطرح کنید و راه حلهای احتمالی را جویا شوید.

و: اگر صلاح دانستید، درپایان کار با صراحت اظهار نظر کنید.


مزایای این روش چیست؟

الف: یادداشت برداری هنگام صحبت با مدیر ،شما را شخصی دقیق و هوشیار جلوه می دهد.

ب: با یادداشت کردن صحبت های مافوق خود تلویحا به او می فهمانید که گفته هایش باارزشتر از آنند که فقط به ذهن سپرده شوند. این را بدانید که فراموش کردن برخی نکات مهم از اعتبار و منزلت شما نزد او می کاهد.

ج: یادداشت برخی نکات، مدیر را وادار میکند شمرده حرف بزند و از دستورات غیر ممکن اجتناب ورزد.

د: وقتی حاصل کارتان را طی طرحی جامع به مدیر تحویل می دهید، او از داشتن چنین کارمند دقیق، هوشیار و آگاهی خوشحال می شود و به این نتیجه می رسد که برای دستوراتش احترام قائلید. بنابراین به تفاوت رفتار و اعمالتان با دیگران پی می برد و روز به روز بر اختیارات شما می افزاید.


با مدیرتان چگونه ملاقات کنید

اگرقصد دارید از مذاکرات با مدیر خود به نتیجه اطمینان بخشی برسید و از وقت ملاقاتی که از او گرفته اید، حد اکثر بهره راببرید، پیشاپیش نکاتی را مد نظر قرار دهید و ذهنتان را از هر جهت آماده سازید.

الف: سعی کنید خسته نباشید و قبل از مذاکره ازهر گونه جار و جنجال و بگو مگو های احتمالی بپرهیزید.

ب: با شکم گرسنه با هیچ کس حتی با همسرتان هم مذاکره نکنید.

ج: شب پیش از مذاکره حتما خوب بخوابید و چنانچه دیداری ناگهانی پیش آمد، پس از کمی آرامش به ملاقات طرف مذاکره بروید.

د: در صورت لزوم پیش از ملاقات پیشنهادهای خود را برروی کاغذ بنویسید.

ه: رئوس مطالب مورد بحث را یادداشت کنید.

و: پاسخ هر سوال احتمالی را از قبل آماده و رفتار، مقصد و هیجانات مدیر را پیش بینی کنید.

ز: پیش از ورود به اتاق مذاکره چندین بار به خود تلقین کنید که موفقیت از آن شما خواهد بود.

سر انجام قبل از گشودن در اتاق مدیر به خود یادآور شوید که او نیز آدمی است باهوش و استعداد معمولی و معلوم نیست که همه چیز را بهتر از شما بداند.


با مدیرتان چگونه سخن بگویید

این موضوع که طرف صحبت شما مدیر است یا کسی دیگر اهمیت ندارد، مهم آن است که به هنگام گفتگو رفتار و گفتاری پسندیده داشته باشید تا به نتیجه دلخواد دست بیابید.

رعایت نکات زیر به شما در روند یک مذاکره سودمند یاری می رساند:

الف: در سخن گفتن شتاب نکنید.

ب: موضوع را قبلا چندین بار با خود و با صدای بلند تکرار کنید تا هنگام ادای آنها دچار فراموشی یا لکنت زبان نشوید.

ج: جملات ساده, کوتاه و رسا به کار ببرید و شیوه خلاصه گویی در پیش گیرید.

د: گفته های خویش را با اطمینان و اعتماد به نفس ادا کنید. انتظار نداشته باشید دیگران آنچه را که شما با شک و تردید بر زبان می آورید باور کنند.

ه: اگر در حین مذاکره متوجه شدید که مخاطبتان مایل به صحبت است، به او مجال دهید افکارش را بروز دهد و میزان اطلاعات و معلوماتش را بر شما فاش سازد.

و: در برابر ترشروترین و عبوسترین اشخاص هرگز شادابی خود را از دست ندهید و هنگام گفتگو نیز تمام قوایتان را بر کسب کامیابی متمرکز کنید.


دکتر علی اصغر کیهان نیا

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► استخدام شركت آرین سیستم پرداز ( شركت تخصصی IT گروه صنعتی گلرنگ )
آگهی استخدام بیمارستان بوعلی نکا مازندران ◄

مطالب مرتبط
بنر