یادداشت/ تکلیف بانک های بلاتکلیف را معلوم کنید

يكشنبه ، 27 فروردين 1391 ، 13:23

ماجرای اختلاس سه هزار میلیاردی شوک بزرگی به اقتصاد کشور وارد کرد که تبعات آن همچنان ادامه دارد. از یک سو اعتماد عمومی به نظام بانکداری کشور به شکل کاملا آشکاری کاسته شده و از سوی دیگر بانک مرکزی گویی از خواب غفلت بیدار شده باشد، تلاش می کند با سیاست های سختگیرانه از وقوع اتفاقات مشابه جلوگیری کند.

در این میان دو بانک تازه تاسیس  بیش از همه مساله ساز شدند.  برخی، این بانکها را به جریان انحرافی! وابسته می دانند و خواستار تعطیلی آنها شدند. عده ای هم سرعت بالای اعطای مجوز به این بانک ها را مساله ساز دانسته و دلایل آن را جویا بودند.

بانک آریا و آرین هم که پیشتر یک شبه مجوز گرفته بودند یک شبه هم لغو مجوز شدند! تا سیل جویندگان کار و کسانی که برای استخدام در این بانک ها داوطلب شده بودند و پس از طی مراحل متعدد امیدوار شده بودند، نا امید شوند.

ساختمان این بانک ها تعطیل شد و کارمندانش هم سرگردان اند.

 

اگر مردم ولی نعمت ما هستند چرا کوچکترین اهمیتی به آنها نمی دهیم. هزاران جوان تحصیلکرده و جویای کار با امید های فراوان درآزمون های استخدامی این بانک ها حاضر شده اند اما این روزها بلا تکلیف اند حتی کسی به سوالهایشان هم جواب نمی دهد.

در واقع مدیران بانک ها خودشان آنقدر در بلاتکلیفی به سر می برند که نمی دانند چطور پاسخ بقیه را بدهند. در نتیجه سوالات کارجویان بی پاسخ مانده و هر روزی که می گذرد بیشتر آزرده می شوند.

اما تکلیف سایر بانک های تازه تاسیس چیست؟

پیشتر بانک مرکزی از وجود درخواست های متعدد تاسیس بانک خبر می داد و اعلام می کرد به زودی نتایج اعلام می شود در حالی که کارشناسان نگران رشد قارچ گونه بانک ها بودند.

حال که مشخص شده این نگرانی ها بی سبب نبوده به نظر می رسد باز هم بانک مرکزی روش نامناسبی را برای رفع مشکل در دستور کار قرارداده و هر روز شایعه لغو مجوز بانک های مختلف به گوش می رسد. این امر نه تنها تن سهامداران بانک های جدید التاسیس را می لرزاند، بلکه فضای اقتصاد و صنعت بانکداری کشور را هم ملتهب می کند.

اینکه هر روز در خبرها می خوانیم احتمال لغو مجوز این بانک یا ادغام بانک دیگر وجود دارد. تنها باعث ایجاد ترس و بی ثباتی در نظام بانکداری کشور می شود.

اگر اسناد و شواهدی بر عملکرد نامناسب و غیر منطقی بانک های جدید التاسیس وجود دارد و یا اینکه بانک مرکزی از اعطای مجوز هایش پشیمان شده! لازم است هر چه سریعتر اعلام عمومی شود تا شاید با شفاف سازی بتوان فضای نامناسب موجود را بهبود بخشید.

در غیر اینصورت هم لازم است اعلام عمومی صورت پذیرد تا شاید صاحبان سهام بانک های مذکور شبی آسوده بخوابند. تماس های متعدد سرمایه گذاران این بانک ها با سایت بانکی دات آی آر و سوالات متعددی که بی جواب مانده خود موید آشفتگی اوضاع است.

به نظر می رسد بانک مرکزی که خود در ایجاد این فضای رعب و وحشت بی تاثیر نبوده می بایست هرچه سریعتر چاره اندیشی کند وگرنه بیم آن می رود که اوضاع از این هم بدتر شود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► استخدام در شرکت نیلپر
استخدام لیسانس و فوق لیسانس برق در تهران ◄

مطالب مرتبط
بنر