درقاب تصویر/ رانا خودرویی که پسوند ملی دارد

چهارشنبه ، 10 خرداد 1391 ، 07:38

 

رانا دومین خودرویی است که پس از سمند ایران خودرو پسوند ملی دارد و در خصوص ویژگی های آن سخنان متعددی مطرح می شود.رانا به معنای رونده‌ است.

 

به گزارش بانکی دات آی آر،طراحی رانا ساده است و تا حدودی ایران خودرو سعی کرده در این خودرو سنت سورن را دنبال کند. جلوی خودرو شباهت زیادی به مدل های آئودی دارد که گویی با طرح های پژو ترکیب شده است البته برخی نیز می گویند جلوی این خودرو بی شباهت به فیات پالیو نیست چرا که مشاوران ایتالیایی این خودرو را طراحی کرده اند از طرفی در طراحی بدنه رانا خطوط بدنه پژو ۲۰۶ کاملا مشهود است .

این خودرو از سیستم های فنربندی توسعه یافته پژو ۲۰۶ بهره می برد به گونه ای که سیستم تعلیق عقب دوباره طراحی شده و به اصطلاح طراحی بومی تعلیق در ایران است. البته این سیستم با کمک مرکز طراحی پورشه توسعه یافته است. طراحی بدنه خودرو نیز به گونه ای است که به نظر می رسد به طور مناسب به زمین بچسبد چرا که گرانیگاه های خودرو نزدیک به زمین است.

 

بدنه رانا

ساختار بدنه "رانا" از نوع سه محفظه ای بوده و از ورق های فولادی فرم داده شده ساخته شده که با توجه به عملکرد آن دارای ضخامت 0.7 تا 2.5 میلی متر است. از ورق های فولادی با استحکام بالا برای اجزایی استفاده می شود که مقدار تنش آن ها بسیار زیاد است, مانند تکیه گاه های سازه ای جلو و یا رام موتور, این امر هم باعث استحکام بیشتر و هم کاهش وزن حدود 50 درصد برای دستیابی به ورق های معمول می شود که برای مقاومت در برابر تنش های مشابه و شدید می بایست ضخامتی دو برابر آنچه گفته شده داشته باشند.

 

 

موتور رانا

رانا دارای موتور ۱۶۰۰ سی سی است. این موتور دارای ۱۶ سوپاپ بوده و از ۱۱۰ اسب توان در دور ۵۸۰۰ و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر در دور ۴۰۰۰ برخوردار است. این موتور بنزین سوز بوده‌ اما قابلیت ارایه به صورت دوگانه سوز را نیز دارا است. این موتور در سیکل ترکیبی ۶/۶ لیتر و در جاده ۵٫۴ لیتر در هر صد کیلومتر سوخت مصرف می‌کند.

برنامه تولید رانا در سال جاری 50 هزار دستگاه است که این میزان تا سقف 200 هزار دستگاه در سال قابل افزایش است.

گفتنی است، پیش فروش خودروی رانا از هشتم تا نوزدهم خرداد ماه سال جاری در نمایندگی‌های مجاز گروه صنعتی ایران خودرو صورت می‌گیرد.

برای آگاهی از شرایط پیش فروش رانا اینجا کلیک کنید

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► سفرهای بانکوپولو/ شعبه ای برای اشباح
نقاشی هایی که عروسک شدند، عروسک هایی که پول شدند! ◄

مطالب مرتبط
بنر