یادداشت اختصاصی/ مرحله دوم هدفمندی یارانه ها به کجاکشید؟

شنبه ، 20 خرداد 1391 ، 08:22

مرحله دوم هدفمندی ،زمان و نحوه اجرای آن آز جمله مسائلی است که این روزها ذهن خیلی ها را به خود متوجه کرده است.

به گزارش بانکی دات آی آر، هرکسی که می خواهد ماشین بخرد دو دل است یکی می گوید بخر بعد از مرحله دوم هدفمندی خودرو گران می شود یکی می گوید صبر کن بنزین گران و ماشین ارزان خواهد شد!

مرحله دوم هدفمندی یارانه ها هم مثل مرحله اول آوردگاه نبرد دولت و مجلس شد و باوجودی که مجلس هشتم آخرین روزهای حیاتش را سپری می کرد جلوی دولت قد علم کرد تا مانع اجرای مرحله دوم هدفمندی شود و حتی مجلسی ها باعث شدند مصاحبه تلویزیونی احمدی نژاد به تاخیر بیفتد اما بعدا در اقدامی تامل انگیز آنچه را روز قبل تصویب کرده بودند در رای گیری روز بعد تغییر دادند!!

 

 

دولت می خواست هدفمندی از اول 91 اجرا شود،درحالی که گمانه زنی ها حاکی از این بود که دولت از ابتدای خرداد امسال، فاز دوم هدفمندی را کلید می زند، این اتفاق نیفتاد تا زمان اجرای مرحله دوم اصلاح قیمت ها همچنان مورد سئوال باشد.

مدتی است که با آغاز به کار مجلس جدید درگیری ها هم تا حدودی آرام شده و به ظاهر شهر در امن و امان است و کسی هم حرفی از مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نمی زند فقط برخی نمایندگان اعلام کرده اند که دولت تخلف کرده است.

انگار دولت با مجلس لج کرده که درپی تصویب نشدن رقم مورد نظرش برای هدفمندی یارانه ها رسما اعلام کرده که مرحله دوم هدفمندی را اجرا نمیکند , دولت بر این باور است که با این رقم نمیتوان مرحله دوم هدفمندی را اجرا کرد و مجلس نیز بر این باور است که رقم پیشنهادی دولت برای اجرای هدفمندی , تورم کمر شکنی را به مردم تحمیل میکند.

اما مشاهدات خبرنگار ما حاکی از آن است که با وجود آرامش ظاهری اوضاع، کارهایی برای اجرایی شدن مرحله دوم هدفمندی در حال جریان است. به عنوان مثال یک فرم و پرسشنامه در بین تاکسی سرویس های کشور توزیع شده که اطلاعات و مشخصات فنی خودرو و همچنین اطلاعات فرد راننده از جمله شماره حسابی که یارانه فرد به آن واریز می شود را دریافت می دارد.

این امر این شائبه را در ذهن رانندگان آژانس ها ایجاد کرده که به زودی قیمت بنزین تغییر خواهد کرد و قرار است ما به التفاوت آن به حساب رانندگان واریز شود!

موضوع دیگری که این روزها بسیار مورد توجه مردم قرار دارد، قیمت های جدیدی است که قرار است با اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها، برای حامل های انرژی در نظر گرفته شود.

در این زمینه وزیر نیرو پیشتر تاکید کرده است که افزایش قیمت آب و برق در این مرحله از اجرای قانون هدفمندی قطعی است، ولی تاکنون رقم رسمی برای این افزایش اعلام نشده است.

طی روزهای اخیر انقدر سناریوهای مختلف مطرح شده که حدس زدن را دشوار نموده است. البته همواره رئیس جمهور وجود پیش فرض ها وسناریوهای مختلف را از جهتی که مانع فعالیت سود جویان شود و برای همه جانبه اندیشی ضروری دانسته است اما همیشه این شائبه

از سوی منتقدان دولت مطرح می شده که این سناریو های متضاد بعضا نشانه بی برنامگی در ساختار دولت است.

از سوی دیگر حکم های جدید احمدی نژاد در تعیین برخی از معاونانش خبر از تغییراتی در استراتژی دولت در ماه های آینده دارد. احمدی نژاد سال آخر ریاست جمهوری را در پیش رو دارد و در پی آن است که کاری را که شروع کرده به اتمام برساند. مجلس قبل در مقابل خواست هایش قد علم کرده بود اما این روزها باید منتظر نشست و دید بیش از 200 نماینده ای که برای اولین بار پا به بهارستان گذاشته اند طی روز های آتی چه آشی برای ملت خواهند پخت!

شهرزاد کیافر

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► حراج نخستین کامپیوتر ساخت اپل+ عکس
در قاب تصویر/ این تصاویر را تنها در چین ببینید! ◄

مطالب مرتبط
بنر