یورو 2012 از منظر اقتصادی

دوشنبه ، 22 خرداد 1391 ، 07:37

چهاردهمین دوره مسابقات جام ملت های اروپا جمعه شب گذشته با حضور 16 تیم برتر قاره سبز و به میزبانی مشترک دو کشور لهستان و اکراین و در ورشو آغاز شد و 11 تیر با شناخت تیم قهرمان در کیف به کار خود پایان خواهد داد.

به گزارش بانکی دات آی آر، پیشینه این رقابت مهم فوتبالی به سال 1960 برمی گردد که نخستین دوره آن در فرانسه برگزار شد. این رقابت ها از سال 1996 تحت عنوان یورو برگزار می شود. آلمان ها با کسب سه قهرمانی پرافتخارترین تیم این رقابت ورزشی هستند.

اما موضوع گزارش ما نه برنامه کامل این رقابت ها و نه بررسی تیم های حاضر در این رویداد ورزشی است، بلکه قصد داریم تا از زاویه اقتصادی به موضوع نگاه کنیم.

اگر مایلید بدانید کشورهای لهستان و اوکراین با میزبانی این رقابت ها چه عایدی خواهند داشت و به طور کلی سود و زیان این مهمانی بزرگ برای این دو کشور چییست، خواندن این گزارش را از دست ندهید.

لهستان

کشور لهستان در سال های اخیر از پیشرفت در زیرساخت ها بهره برده است و اقتصاد این کشور که چندان لطمه ای از بحران اقتصادی ندید، تلاش کرده تا پس از بحران سال 2008 روند صعودی خود را حفظ کند و شاهد این مدعا نیز هزینه هایی است که این کشور برای رقابت های اروپایی کرده است.

هزینه های صرف شده برای بهبود وضعیت زیرساخت ها در راه میزبانی یورو 2012، از ساخت جاده و راه گرفته تا سرمایه گذاری در هتل ها، که 25/6 میلیارد یورو خرج روی دست این کشور گذاشته، منجر به رشد 1/5 درصدی تولید ناخالص ملی در لهستان شده اشت.

اکراین

برخلاف لهستان، اکراینی ها خاطره چندان جالبی از بحران اقتصادی ندارند و تولید ناخالص ملی این کشور در سال 2009 14/8% کاهش یافت.

اما میزبانی یورو 2012 برای اکراینی ها اتفاق خوبی به شمار می آید، چرا که سرمایه گذاری در زیرساخت ها را برای این کشور به همراه داشته و این سرمایه گذاری ها 8/3 تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل می دهد.

بیشترین سرمایه گذاری اوکراینی ها در بخش حمل و نقل بوده است.

خطر تورم

یوروی امسال میزبانانش را در معرض تورم ناشی از افزایش تقاضا قرار می دهد و این تورم به ویژه خود را بیشتر از همه در هتل ها و رستوران ها نشان می دهد.

میزان تورم در اوکران بیشتر از لهستان است، چرا که عذا در سبد خرید اکراینی ها بیشتر از لهستانی ها سهم دارد.

توریسم

یکی از مهمترین جنبه های میزبانی رقابت های ورزشی همین صنعت توریسم است که در بازگشتن پول های خرج شده میزبان نقش ایفا می کند.

بررسی ها نشان می دهد بسیاری از مسافرانی که قصد سفر به این دو کشور را می کنند، سفرشان کوتاه مدت است اما تعداد نسبتا قابل توجه دیگری هم هستند که قصد تماشای تمام بازی های گروهی تیم مورد علاقه شان را دارند.

اما نکته قابل توجه و البته تا حدی نگران کننده برای لهستانی ها این است که این کشور میزبان بازی های کشورهای بحران زده ای چون یونان، اسپانیا و ایتالیاست و احتمال نیامدن مردم این کشورها یا دست کم کمتر آمدنشان بیشتر از آمدنشان است.

این در حالیست که اکراینی ها در مرحله گروهی میزبان کشورهای پولدارتری مثل بریتانیا، آلمان و هلند هستند و طرفداران این تیم ها با توجه به جیب پرپول تری که دارند، دست و دل بازی بیشتری در سفر به اکراین از خود نشان می دهند.

در هر حال رقابت ورزشی مهمی مثل جام ملت های اروپا که به جام جهانی کوچک هم معروف است و حتی برخی آن را همسنگ یا بالاتر از جام جهانی می دانند، فرصت مناسبی است که کشورهای میزبان هم خود را به جهانیان نشان دهند و هم از فرصت درآمد زایی آن استفاده کنند.

سارا گلچین

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► اسامی 4 بانک لغو مجوز شده
یادداشت/شرایط جدید ثبت نام مسکن مهر و تبصره های عجیب ◄

مطالب مرتبط
بنر