اسامی 4 بانک لغو مجوز شده

دوشنبه ، 22 خرداد 1391 ، 10:39

بانك مركزي براي تقويت بخش نظارت، يك اتاق فكر با عنوان«کميسيون مقررات و نظارت موسسات اعتباري» تشکیل داد. بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌هاي دولتي، غيردولتي، شرکت ‌دولتي پست‌ بانک و موسسه اعتباري توسعه تشکیل «کميسيون مقررات و نظارت موسسات اعتباري» در بانک مرکزی را اعلام کرد.

تشکیل این کمیسیون در بانک مرکزی در حالی رخ می‌دهد که معاون نظارتی بانک مرکزی، ابراهیم درویشی چندی پیش از نیاز به نظارت هر چه بیشتر بر فعالیت‌های موسسات مالی و اعتباری خبر داده بود. درویشی با اشاره به اینکه بسیاری از این موسسات بدون مجوز بانک مرکزی و با تصمیم برخی از وزارتخانه‌ها شروع به فعالیت کرده‌اند، گفته بود:‌ بانک مرکزی تنها وارث این نابسامانی‌ها در نظام بانکی بوده است. همچنین به گزارش خبرگزاری‌ها، درویشی بانک‌های آریا، آرین، شرق و تات را چهار بانک لغو مجوز شده توسط معاونت نظارتی بانک مرکزی عنوان کرد و از لزوم ادغام برخی از موسسات مالی و اعتباری در بانک‌ها برای ادامه فعالیت خبر داد. به نظر می‌رسد اقدام بانک مرکزی برای تشکیل چنین کمیسیونی در راستای نگرانی فعالیت‌های بانکی بدون مجوز در تعدادی از موسسات مالی و اعتباری بوده است.


به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این بخشنامه در خصوص ضرورت بخش نظارتی آمده است: با توجه به افزايش تعداد بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي غيردولتي طي سنوات اخير، ارتقاي سهم بخش غيردولتي در نظام بانکي به خصوص پس از اجراي قانون سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي، تعيين و ترسيم ماموريت‌ها و مسووليت‌هاي بسيار خطير براي نظام بانکي در اسناد بالادستي به منظور نيل به اهداف عاليه توسعه کشور، بانک محور بودن نظام اقتصادي کشور و جايگاه و سهم بسيار چشمگير بانک‌هاي کشورمان در تامين مالي بخش‌هاي اقتصادي، تاثير و نقش بسزاي عملکرد و کيفيت نظام بانکي بر ثبات نظام اقتصادي و اجتماعي کشور به ويژه پس از افزايش سهم بخش غيردولتي در آن، وقوع برخي تخلفات وسيع در بانک‌ها طي ساليان اخير و وجود توان و ظرفيت بالقوه بسيار براي بروز تخلفات مالي در نظام بانکي، لزوم رصد پيوسته عملکرد بانک‌ها از حيث رعايت قوانين و مقررات، افزايش گستره فعاليت نهادهاي پولي فاقد مجوز در بازار پولي کشور جملگي موجب شده لزوم و ضرورت تحول و اعتلاي بخش نظارت بانک مرکزي بيش از پيش آشکار و عيان شود.


این بخشنامه با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در ارتباط با تقویت بخش نظارتی می‌افزاید: این بانک طي دو سال گذشته با هدف ارتقا و تقويت بخش نظارت بانکي و تامين نظر و خواست‌ و انتظارات مقامات و مسوولان ارشد کشور و به طور کلي عموم جامعه، برنامه‌ها و تدابير گوناگوني را در دستور کار خود قرار داد که از جمله آنها و در بعد تجديد ساختار سازماني مي‌توان به توسعه و ارتقاي ساختار و افزايش کمي و کيفي نيروي انساني از طريق ايجاد معاونت نظارتي، ايجاد مديريت‌ کل مقررات، مجوزهاي بانکي و مبارزه با پولشويي و همچنين تشکيل واحدهاي نظارتي استاني در مراکز استان‌ها اشاره کرد. گرچه تمامي سلسله اقدامات مذکور بسيار ضروري بود و در همين مدت کوتاه نيز نتايج و آثار مثبت خود را به منصه ظهور رسانده، ليکن کفايت نمي‌كرد. چه، حوزه نظارت نيازمند يک ستاد هدايت و راهبري بود که بتواند علاوه بر تعيين راهبردها و سياست‌هاي کلان حوزه نظارت در همه بخش‌هاي متبوع و اتخاذ تصميم درخصوص کليه مقولات و مباحث نظارتي به صورت نظام مند و بر مبناي خرد جمعي، هماهنگي و انسجام بخش‌هاي مختلف حوزه نظارت را ارتقا بخشد.


اسامی 4 بانک لغو مجوز شده

ابراهیم درویشی، معاون نظارتی بانک مرکزی چهار بانک لغو مجوز شده توسط معاونت نظارت بانک مرکزی را بانک‌های آریا، آرین، شرق و تات عنوان کرد. درویشی چندی پیش در بیست و دومین همایش سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی خبر داده بود که چهار بانک توسط معاونت نظارت بانک مرکزی لغو مجوز شده‌اند. وی همچنین از ادغام برخی موسسات مالی و اعتباری در برخی از بانک‌ها خبر داده بود.
به گزارش خبرگزاری اخبار بانک ابراهیم درویشی درباره بانک‌های لغو مجوز شده اظهار کرد: در سال ۹۰ چهار بانک ، شامل بانک‌های آریا، آرین، شرق و تات لغو مجوز شدند.


معاون نظارتی بانک مرکزی درباره ادغام موسساتی که با عنوان «در شرف تاسیس» فعال هستند، گفت: در حال مذاکره با بانک‌های بزرگ هستیم که این موسسات در آن‌ها ادغام شود. همچنین در زمینه ادغام موسسات مالی و اعتباری در بانک‌ها برخی از خبرگزاری‌ها نیز از احتمال ادغام بانک ماد با يك موسسه مالی خبر داده‌اند. درویشی فرآیند ادغام موسسات مالی و اعتباری در بانک‌ها را از حرکت‌های موفق معاونت نظارتی بانک مرکزی توصیف کرده بود.


درویشی درباره موسسات مالی و اعتباری بزرگی که پیش از این فعال بودند اظهار کرد: روال قانونی درباره این موسسات در حال انجام است و به عنوان مثال قوامین و کوثر در حال مراحل پذیره‌نویسی هستند و به زودی مجوز اصلی هم به آنها داده می‌شود.

دنیای اقتصاد

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

===============

► فروش فرزند برای مسافرت به دیزنی لند!!
یورو 2012 از منظر اقتصادی ◄

مطالب مرتبط
بنر