گزارش/ تغییر مداوم نام خیابان ها و چند ابهام

پنجشنبه ، 25 خرداد 1391 ، 07:15

تا دیروز آلاله بود و درتمامی آدرس های پستی و کروکی ها با نام آلاله معرفی میشد اما امروزتابلو آن به شهید فرساد تغییر یافت. از اهالی محل که می پرسم خیابان شهید فرساد کجاست با تعجب اظهار بی اطلاعی می کنند و طوری به من نگاه می کنند که انگار از دنیای دیگر آمده ام. این ماجرایی است که طی سالیان اخیر برای خیلی از خیابان های شهرمان اتفاق افتاده است.

به گزارش بانکی دات آی آر، یکی از سنت های پسندیده ای که در ایران و سایر نقاط جهان رایج است آن است که نام خیابان ها و کوچه ها را به نام شهدا ،دانشمندان و برگزیدگان هر کشوری انتخاب می کنند که هم نامشان زنده باشد و هم الگویی برای سایر هم میهنانشان باشند اما حقیقت تلخ آن است که این انتخاب نام ها در کشور طی سالهای اخیر بی ضابطه بوده و یک انگیزه خوب را تحت الشعاع اجرای بد قرار داده است.

 

 

اشکالات تغییر نام خیابان ها

یکی از عجیب ترین تغییر نامهای خیابان ها که به تازگی صورت گرفته تغییر نام میدان" کاج "به شهید" حسن تهرانی مقدم "است که با واکنش های فراوانی همراه بوده است.

میدان کاج با توجه به نماد این میدان که درختان کاج زیبا و کهنسالی است که سالهاست در این محدوه قرار دارند نامگذاری شده و تمامی خیابان های اطراف هم با توجه به این نام "سرو" نامگذاری شده است.

چندی پیش بدون اطلاع رسانی قبلی نام میدان تغییر کرد و شهروندان را متعجب نمود.

شهید حسن تهرانی مقدم یکی از فرماندهان نامی جنگ تحمیلی بود که در جریان انفجار پادگان امیرالمومنین (ع) شهر ملارد به شهادت رسید. ایشان از فرماندهانی بود که از ابتدای شکل گیری سپاه به عضویت سپاه در آمده بود و در بنیان‌‌گذاری مجموعه‌‌های ادوات، توپخانه و موشکی سپاه و ایجاد یک قدرت بازدارنده برای نظام نقش کلیدی و اساسی داشت و دوران جنگ حضور فعال داشت.

اما آیا شخصیت ایشان شایستگی این را نداشت که نام یک خیابان و یا یک بزرگراه تازه تاسیس بر آن نهاده شود و یا اینکه در این شهر ساخت و ساز تمام شده که نام خیابان های قدیم را تغییر می دهیم؟

حتی خیابان هایی که سالهاست به نام شهدا کردیم در معرفی آنها ناتوان بوده اند چون اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته به جز چندخیابان محدود در بیشتر خیابان ها حتی برای معرفی این شهدا یک پلاکارد هم نصب نشده است.

مقصر کیست؟

روال طبیعی کار این است که متولی انتخاب نام خیابان در هر شهری، شهرداری آن محدوده است اما وقتی نام شهدا به میان می آید بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس هم به میدان می آیند.

چه خوب بود وقتی خیابانی تاسیس می شد و می خواستیم آن را نامگذاری کنیم مراسم درخوری برگزار می شد و آن شهید یا فردی که آن مجموعه به نام او نامگذاری می شد به خوبی معرفی می شد.

نه اینکه بدون اطلاع و یکباره تابلوی سردر یک خیابان را تغییر دهیم و اهالی محل را سردرگم کنیم و ارزش آن شهید یا فردی که نام آن خیابان به او اختصاص یافته را بی اعتبار کنیم.

علاوه براین برخی نامها دشواری تلفظ دارند و برای نامگذاری یک خیابان مناسب نیستند و هنگام انتخاب نام یک خیابان باید این موارد را هم مد نظر قرار داد.

به هر روی به نظر می رسد نامگذاری نام خیابان ها هم مانند بسیاری از امور درکشور با ساده انگاری روبرو می شود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

 

► داستان بی خانمان هایی که نامی شدند
مصطفی افندی هم به تبلیغات بانک ها علاقمند شد ◄

مطالب مرتبط
بنر