گزارش/تبلیغات اسلامی کجا ضداسلامی شد؟

سه شنبه ، 6 تیر 1391 ، 08:40

آیا میدانستید در تقویم کشورمان روزی به نام تبلیغات اسلامی وجود دارد؟ یکم تیر ماه هر سال بانام روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی (سالروز صدور فرمان حضرت امام خمینی مبنی بر تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی 1360 شمسی) نامگذاری شده و در همه سال نما ها ذکر شده است. اما چند نفر از وجود چنین روزی مطلع هستند؟!

بسیاری از متولیان امر اگر ادارات روابط عمومی شان بنری در این خصوص در جلوی سازمانشان نصب نکنند احتمالا حتی این روز را به یاد نخواهند آورد.


چه کردیم؟

در این گزارش نمی خواهیم به ذکر  وظایف سازمان تبلیغات اسلامی بپردازیم و یا عملکردش را بررسی کنیم بلکه می خواهیم ببینیم طی چند سال در جهت ترویج اسلام چه کرده ایم؟ اگرچه بسیاری افراد و دستگاه ها تلاش های زیادی در این خصوص انجام داده اند اما برآیند کار در بسیاری موارد چندان هم مطلوب نبوده است هدف این گزارش خدای نکرده سیاه نمایی نیست فقط غرض تلنگری است برای اندیشه بیشتر. اگر سری به کوچه و خیابان های شهرمان بزنیم در بسیاری موارد فرق چندانی بین کوچه و خیابان های تهران و بسیاری از شهر های ایران با ممالک غیر اسلامی قابل مشاهده نیست به جز بنرهای تبلیغات برزگ و جملات فصیح که بسیاری شان تنها در سطح شعارهای زیبا مانده اند!


قرار بود روزی منبع الهام مردم جهان باشیم باوجودی که اصولمان مترقی است و درصورت تحقق، بهترین فرهنگ ها را خواهیم داشت اما این روزها در بسیاری موارد حتی داشته های خودمان را هم گم کرده ایم:


قرار بود:


ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

قرار بودحجاب زینت زن ، خطاب فاطمه زهرا (س) و ارمغانش آزادی و شادابی جامعه ایرانی باشد اما آنقدر در ترویج و توسعه آن کوتاهی کردیم که ماموران آموزش دیده پلیس که قرار بود اراذل و اوباش را بگیرند، را راهی خیابان ها کردیم تا جوانان را ارشاد کنند!
وقتی از نسل جدید می پرسیم چرا بی حجابی ؟ خیلی هاشان جوابی ندارند.

از طرفی مردم کشور ما ازجمله رکورد داران مصرف لوازم آرایشی هستند.


جوان ها و مساجد

قرار بود مسجد محل اجتماع و بهترین تفریگاه جوانان باشد اما صف اول نمازهای جماعت محل حضور مسن ترین افراد شده و به جای تشویق حضور جوانان آنان را به انتهای سالن و بدترین مکان ها فرستادیم کنار در، درست جایی که بتوانند به سرعت فرار کنند!
البته تعداد جوان های مشتاق و تشنه دانستن زیاد است اما آنقدر تشنه می مانند که برای دستیابی به دانش به هرریسمانی هرچند پوسیده چنگ می زنند.


صفحه فیلترینگ سایت ها

صفحه فیلترینگ سایت ها مناسبتی شده و پیغام فیلتر همسنگ و هم ارزش با تبریک ولادت امامان و اعیاد و مناسبت های مذهبی به چشم می خورد که در عمل ضد تبلیغ و پایین آوردن ارزش های مذهبی است.


جشن های مذهبی

بسیاری از بزرگترین جشن های مذهبی به کسالت بار ترین روزهای هفته تبدیل می شوند و نه تنها رسانه ملی برای آنها برنامه ای ندارد بلکه سایرنهادها و مراکز متولی امر جز پخش شربت و شیرینی و نصب پلاکارد های هزینه بر هیچ ابتکار دیگری ندارند.


مبارزه حداکثری با فن آوری های نوین

قرار بود مترقی ترین مردم باشیم اما از ورود ویدئو گرفته تا اینترنت اولین برخورد با ورود وسایل ارتباطی جدید سلبی بوده و بعد از آنکه مقاوت در برابرشان ب ثمر ماند، تازه تلاش کردیم استفاده صحیح از آن را بیاموزیم در حالی که سال های سال عقب ماندیم.


هزینه برای حکم های سلیقه ای

چرا می گذاریم کارد به استخوانمان برسد و تنها یاد گرفته ایم برای تنبیه پول خرج کنیم. پس تکلیف آموزش چه می شود؟

به جای اینکه پولمان را صرف گفتگو و آموزش کنیم، به طرفه العینی آن را هزینه ارتداد و تنبیه هایی می کنیم که نتیجه اش تنها خوشحالی و در بوق و کرنا کردن برای تحقیر سرزمینمان است.


نمایشگاه بدون بانوان

قرارشد هفته مد اسلامی داشته باشیم و نمایشگاه حجاب راه بیندازیم اما یک مسئول ازخانم ها از آن دیدار نکرد، در عوض سیل مسئولان آقا نظر و طرح دادند و راهنمایی کردند بقیه را، کلی هم سخنرانی کردند!


محتوای کتاب های درسی

سالی چند بارمحتوای کتاب درسی عوض کردیم و کلی خرج برای انتشار کتاب های جدید کردیم؟ اما تنها عکس کتاب ها عوض شد و روز به روز از آنچه می باید دور شدیم تا آنجا که قهرمان امروز پسرهایمان مرد عنکبوتی است و هالک.
دخترها هم می خواهند باربی باشند و شاهزاده سوار براسب سفید نهایت آرزوهایشان!


دروس دانشگاهی

طی چند سال اخیر حتی یک نظریه جامع در خصوص علوم انسانی نداشته ایم و حتی در ترویج نظریه های غربی هم ناموفق بودیم و خیلی از اساتید هم به عمق این نظریات آشنا نبوده اند!

دفتر نشر آثار بزرگان

قرار بود دفتر نشرآثار ایده پردازان انقلاب جایی باشد برای بیان دیدگاه های ایشان و آشنا کردن نسل های بعدی با افکار و عقایدشان. اما بعضی از این نهاد ها آنقدر در انجام وظایفشان  کوتاهی  کرده اند و کتب سطحی منتشر کرده اند که خیلی ها جز نام بزرگان چیزی از آنها نمی دانند.

حتی شنیده شده بعضی از آنها به بنگاه معاملات ملکی تبدیل شده است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

===============

► در قاب تصویر/ در پشت صحنه تبلیغات مک دونالد چه می گذرد؟
در قاب تصویر/ تنگه واشی، دیدنی تر از آنچه فکر می کنید ◄

مطالب مرتبط
بنر