آماده باش وزارت نفت و تشدید تحریم ها

يكشنبه ، 11 تیر 1391 ، 11:05

امروز اول جولای است کشورهای اروپایی ازمدت ها پیش اعلام کرده اند تحریم های نفتی ایران از این تاریخ اجرایی می شود.

به گزارش بانکی دات آی آر، این بدان معناست که از این تاریخ به بعد قرار است 27 کشور اروپایی از خرید نفت ایران خودداری کنند. البته همانطور که پیشتر اعلام شده است کشور های هند، چین، سنگاپور، سریلانکا، ژاپن، تایوان، آفریقای جنوبی، ترکیه و کره جنوبی از طرح تحریم نفت خام ایران معاف شده اند.

با این وجود امروز آغاز مرحله ای جدید در صنعت نفت و اقتصاد ایران است.دولت های غربی امیدوارند پیامد اقتصادی ناشی از این تحریم ها، تهران را به دست کشیدن از اهداف هسته ای اش ترغیب کند. اما در عین حال آنها در خصوص محدودیت تحریم هایی که می توانند علیه ایران اعمال کنند، نگران هستند.

 

 

طی روز های اخیر دو دسته نظریات کارشناسی در این خصوص ارائه شده، نظریاتی که می توان آنها را به دو بخش نظریات خوش بینانه و بد بینانه تقسیمشان کرد.

نظریات خوشبینانه به تحریم های چندین ساله ایران اشاره می کنند و آنکه چنین فشارهایی با توجه به نیاز مبرم غرب به منابع نفت و گازی ایران و جایگاه ویژه این کشور چندان عملی نیست و تنها یک حرکت تبلیغاتی برای ایجاد رعب و وحشت در بین مردم است و عملا کاری از پیش نخواهد برد.

این کارشناسان چنین تحریم هایی را نه تنها مضر نمی دانند بلکه در جهت کاهش وابستگی به استفاده از درآمد های نفتی بسیار هم مفید ارزیابی می کنند.

این درحالی است که طرفداران دیدگاه بد بینانه به این نکته اشاره می کنند که تحریم های ایران هیچ گاه اینقدر یکپارچه نبوده و هیچ گاه تمامی اروپا و آمریکا بر علیه ایران متحد نبوده اند. از سوی دیگر هیچ گاه تحریم ها، مستقیم نفت را هدف نمی گرفته و بیشتر معطوف به عدم انتقال تکنولوژی یا عدم شرکت در فرآیند بهینه سازی تولید بوده است. آژانس بین المللی انرژی به تازگی اعلام کرده است که صادرات نفتی ایران که طبق برآورد های اروپا، 80 درصد از درآمد دولت ایران را تشکیل می دهد، در سال جاری 40 درصد کاهش یافته است.

کارشناسان پیرو این نظریه پیش بینی می کنند روزهای سختی درا نتظار اقتصاد ایران است و مسئولان باید با هوشیاری بالا عمل کنند.

جدا از اینکه خوش بین باشیم یا بدبین لازم است بدانیم کشور وارد مرحله جدیدی شده و برای حرکت در مسیر درست اقدام کنیم.

خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که مسئولان در قبال تحریم ها بیکار ننشسته اند. به عنوان مثال رستم قاسمی وزیر نفت با صدور بخشنامه‌ای خواستار بسیج همگانی تمامی مدیران و کارکنان وزارت نفت برای مقابله با تحریم‌های غیر قانونی نفتی اتحادیه اروپا شده است.

اگر در این برهه حساس هر مسئولی کمترین کوتاهی در انجام وظیفه اش بکند لطمات جبران ناپذیری به کشور وارد خواهد کرد و باید بازخواست شود.

وظیفه رسانه ها

رسانه ها به عنوان یکی از ارکان دموکراسی وظیفه خطیری بر عهده دارند. آنها باید چشم تیز بین مردم باشند و کلیه روند فعالیت های مسئولان را پیگیری کنند و هرکجا که نقصانی وجود داشت به سرعت هشدار بدهند. از سوی دیگر باید بکوشند تا صدای ملت ایران را به شکل واقعی و درست به گوش مردم جهان برسانند و ایشان را از آنچه در ایران می گذرد مطلع کنند و عواقب اقدامات اروپایی ها را به ایشان گوشزد کنند.

اما این به معنای سیاه نمایی و فریاد زدن مشکلات و انتقاد غیر مسئولانه نیست. این اقدام همانقدر خطرناک خواهد بود که سانسور واقعیات و اینکه بگوییم همه چیز خوب است و به ملت دروغ بگوییم به کشور آسیب خواهد رساند.

پس باید واقع بین بود در عین حال آب به آسیاب دشمن هم نریخت.

وظیفه مردم

چند روز در خبرها آمده بود کسی از گرانی ها شکایت نکند تا دشمن شاد نشود. اما حقیقت این است که خط کشیدن روی مشکلات و نادیده گرفتن آنها عین حماقت است.

مردم باید پیگیر آنچه در کشور می گذرد باشند و در جهت احقاق حقوق خود کوشا باشند، در عین حال با آگاهی درستی که رسانه ها به آنها می دهند درک درستی از شرایط داشته باشند.

مردم ایران چیزی کم از چشم بادامی های ژاپنی ندارند که در جریان تحریم های جنگ جهانی دوم چنان همدلی از خود نشان دادند که از تحریم ها پلی ساختند برای صنعتی شدن و دستیابی به پیشرفت هایی که امروز الگوی توسعه آنها را تبدیل کرده به یکی از الگو های منحصر به فرد شرق.

زمان، زمان صرفه جویی است ولی این صرفه جویی به معنای ریاضت کشیدن نیست بلکه باید از تمامی منابع موجود حداکثر استفاده را ببریم و برای بهبود اوضاع هر فردی خودش را به اندازه وزیر نفت مسئول بداند.

شرایط کنونی آزمون دیگری است که ملت و مسئولان را به چالش کشیده است باید دید طی ماه های آتی چطور از پس آن برخواهیم آمد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► برنامه تازه فیس بوک برای پیوند کاربران و تبلیغات
در قاب تصویر/ اسرائیلی ها معترض به نابرابری های اجتماعی ◄

مطالب مرتبط
بنر