گزارش/ صف های طولانی عادتمان شده

سه شنبه ، 20 تیر 1391 ، 08:08

 

وقتی نوجوان بودیم یکی از سرگرمی های سالم تابستانمان ایستادن در صف شیر بود! بله صف برای ایرانی ها چیز تازه ای نیست و همیشه بهانه ای برای صف ایستادن وجود داشته و دارد.

به گزارش بانکی دات آی آر، صف شیر، صف تخم مرغ، صف گوشت، صف خود پرداز، صف ارز و این روزها صف مرغ چیزی است که برای ما به عنوان یک عادت و یا بخشی از کارهای روزمره بدل شده است.

اماچیزی که به عادت بدل نشده فرهنگ رعایت حقوق دیگران است. همیشه فروشنده، مسئول و یا مدیری پیدا می شود که برای برخی پارتی بازی کند.خاطرم است آقا جواد بقال محل برای من پارتی بازی می کرد و همیشه پشت ویترین چند شیشه شیر برای من نگه می داشت.

من هم احساس می کردم که خیلی انسان زرنگ و مهمی هستم که برایم شیر نگه می دارند!

در ماجرای صف های طولانی دریافت ارز مسافرتی و خرید سکه هم بودند دلالانی که پارتی داشتند و بدون ایستادن درصف سکه و ارز دریافت می کردند.

اما ای کاش یاد می گرفتیم به حقمان قانع باشیم و به حقوق دیگران احترام بگذاریم.

همیشه هم هستند مردمی که صبر و حوصله ندارند و افرادی که همیشه غر می زنند بدون اینکه کار مفیدی انجام بدهند. آدم پرحرفی که کل شجره نامه اش را ظرف چند ثانیه برای بغل دستی اش تعریف می کند و انواع و اقسام چیزهای عجیب و غریب و جدیدی که در صف ها می آموزیم! شاید بتوان اسمش را" فرهنگ صف "گذاشت.

یکی برای گذران زمان روزنامه می خواند دیگری سرگرم حرف می شود و آن یکی روی دیوار خط می کشد و یادگاری می نویسد!

رعایت فاصله و حریم مناسب هم که به رویایی قدیمی تبدیل شده افراد آنقدر به یکدیگر نزدیک می ایستند که می توانند اس ام اس های چندین نفر قبل از خود را بخوانند!! انگار هرچه به هم نزدیک تر باشیم زودتر به مقصد می رسیم!!

عکس ازایسنا

 

اینکه چرا صف به وجود می آید و اینکه چرا مسئولان برای عدم شکل گیری آن کاری نمی کنند سوال همه افرادی است که ایستاده اند اما وقتی به خانه می روند همه چیز فراموش می شود.

اصولا کمبود کالا در مملکتی مانند ایران با منابع غنی ای که در اختیار دارد عجیب و دون از شان مردم و مسئولانش است.اما حقیقتی است که وجود دارد.

طی این سالها یکی از مشکلات اصلی ایجاد صف ها کمبود کالا نبوده بلکه عدم اطلاع رسانی صحیح باعث تجمع خریداران در نقطه ای خاص و صف بیهوده می شود.

به عنوان مثال در زمینه مکان های توزیع مرغ با قیمت دولتی این روزها اطلاع رسانی خوبی صورت نگرفته است. میدان صادقیه مملو از جمعیتی است که ساعت ها منتظرند در حالی که در میادین کوچکتر و محلی همان منطقه خبری از صف و شلوغی نیست !

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► این دختر سارق باچهره گشت ارشادی را شناسایی کنید/عکس
یادداشت/ نگرانی های کارکنان بانک های ادغامی ◄

مطالب مرتبط
بنر