چطور کارآفرینی را بیاموزیم؟

پنجشنبه ، 22 تیر 1391 ، 07:35

این روزها که بازار کار در وضع نامناسبی قرار دارد هرکسی که بتواندپیشه ای ایجاد کند و به وسیله آن خود و چند نفر دیگر را تحت پوشش بگیرد بسیار ارزشمند است.

به گزارش بانکی دات آی آر، اغلب جوانان این روزها به حرفه پشت میزنشینی علاقه نشان می دهند و علاقمند اند به محض اتمام تحصیلشان مدیرعامل ! شوند. درحالی که در کلاس های آکادمیک عملا چیزی به جز مباحث حفظی که به سرعت فراموش می شوند یاد نگرفته اند.

کارآفرینی اگرچه نیازمند ذوق و ابتکار است که بخش اعظم آن در ذات هر فردی نهفته است با این وجود اصول و قواعد آن را می توان آموخت تا با چشمانی باز وارد عرصه کار آفرینی بشویم.

در این گزارش شما را با رشته کارآفرینی که می تواند آغازگر ورود شما به عرصه اشتغال باشدیا حد اقل ایده های شما را پخته تر کند آشنا می کنیم:


کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی : واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای " متعهد شدن " نشاُت گرفته اسـت. بنابـر تعریف واژنامه دانشگـاهی وبستر : کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره هـای یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی ، اداره و تقبل کند.

اقتصاد دانان نخستین کسانی بودند که در نظریه های اقتصادی خود به تشریح کارآفرین و کارآفرینی پرداختند. ژوزف شومپــیتر کارآفرین را نیــروی محرکــه اصلی در توسعه اقتصادی می داند و می گوید: نقش کارآفرین نوآوری است . از دیدگاه وی ارائه کالایی جدید ، ارائه روشی جدید در فرآیند تولید ، گشایش بازاری تازه ، یافتن منابع جدید و ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در صنعت و... از فعالیت های کارآفرینان است. کـرزنر نیز کـه از استــادان اقتصاد دانشگاه نیویورک می باشد کارآفرینی را این گونه تشریح می کند : کارآفرینی یعنی ایجاد سازگاری و هماهنگی متقابل بیشتر در عملیات بازارها.

مدیریت کارافرینی چیست؟


مدیریت کارآفرینی ،که بیش از چند سالی از تولد آن در کشور ما نمی گذرد، در سراسر جهان رشته ای شناخته شده و معتبر بشمار می آید .این رشته که بیشتر به « مدیریت نوآوری و کسب و کار » شهرت دارد در صدد باز کردن عرصه ای جدید در کسب و کار و برانگیختن روح کارآفرین کسانی است که در پی راه اندازی کسب و کاری جدید ،ایجاد بازارهایی پر رونق برای محصول ، خدمت و یا حتی عقایدی نوین،بوجود آوردن تغییر و تحولاتی چشم گیر در موسسات موجود و در حال فعالیت بوده و ریسک فعالیت های مخاطره آمیز جدید را بر عهده می گیرند. افرادی که به این مطالعه رشته می پردازند نیروی محرک اقتصاد و فعالیت های اقتصادی خواهند بود.

مدیریت کارآفرینی بعنوان گرایشی از MBA


مدیریت کارآفرینی یکی از گرایش های MBA بشمار می آید که در کشور ما بجای قرار دادن آن در بسته « مجموعه مدیریت اجرایی» (شامل مدیریت اجرایی ، MBA و مدیریت شهری) کنکور کارشناسی ارشد ، در هفت «گرایش مدیریت» آورده شده است.البته این امر بی دلیل نیست ؛ دروس کنکور کارشناسی ارشد مدیرت کارآفرینی شامل : زبان انگلیسی ، مدیریت ، اقتصاد(خرد و کلان) ، ریاضیات و آمار و کامپیوتر می باشد که آگاهی نسبت به این مقوله ها برای ورود به جو کارآفرینی الزامیست ؛ این در حالی است که دروس مدیریت اجرایی (EMBA ) و MBA بترتیب شامل : زبان ، مدیریت ، دانش و مسائل روز ، GMAT و ادبیات فارسی برای مدیریت اجرایی /و زبان ،GMAT و ریاضیات برای MBA می باشد .چنانچه مسئولان GMAT را به آزمون مدیریت کارآفرینی بیافزایند مطابقت آزمون ورودی این رشته با دانشگاه های معتبر دنیا به حد بسیار بالایی خواهد رسید.

در تمامی دنیا این رشته با business همپوشانی دارد و در واقع کارآفرینی ، روح نوآوری و خلاقیت و business در هم آمیخته اند بطوریکه به جز لاینفکی از یکدیگر تبدیل گشته اند. با توجه به مسائلی که بدانها اشاره شد در می یابیم که MBA)Master of Business Administration) وMEntr(Master of Entrepreneurship) تا چه حد با هم همپوشانی دارند.البته در کشور ما تولد و ورود این رشته با چالش های بسیاری همراه بوده ، هست و خواهد بود.

یک کارآفرین باید مهارت هایی مثل:

مهارت های مذاکره،مهارت های روابط با کارکنان،مهارت های نظارتی،مهارت های مدیریت بازار،مهارت های تصمیم گیری،مهارت های رهبری و مهارت های مدیریت کسب و کار را فرابگیرد و در مواقع لزوم از آنها استفاده کند.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

► اعتصاب غذای آتش نشانان مکزیکی اخراج شده/ عکس
موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت گوش و بینی مصنوعی ◄

مطالب مرتبط
بنر