بیل گیتس: آب کم جو ، تشنگی آور به دست !

چهارشنبه ، 28 تیر 1391 ، 12:38

 

چندی پیش بیل گیتس در نشستی دوستانه در دانشگاه واشنگتن حاضر شد و پس از ایراد سخنانی پیرامون آینده‌ی فناوری و طرح‌هایی که وی در سر دارد، به پاسخگویی پرسش‌های دانشجویان این مرکز آموزش عالی پرداخت. در این مقاله اهم صحبت‌های وی به همراه منتخبی از این جلسه صمیمانه پرسش و پاسخ را گردآوری کرده‌ایم.

بیل گیتس، یکی از بنیان‌گذاران کمپانی عظیم مایکروسافت و از ثروتمندترین افراد جهان است. او به نمادی از پتانسیل‌های بالای فناوری اطلاعات در ثروت اندوزی تبدیل شده و بسیاری می‌کوشند تا با الگو قرار دادن وی، به آرزوهای رنگارنگ خویش جامه عمل بپوشانید. از سویی دیگر دانشگاه واشنگتن با دعوت از چنین افراد مطرح و مورد توجهی سعی در آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان خود با افکار این بزرگان دارد. جلساتی از این دست که در این دانشگاه مطرح می‌شوند، بیش از هر چیز به دلیل پرسش و پاسخ‌هایی که در انتهای آن صورت می‌گیرد مشهور هستند.

در بخشی از این جلسه حتی دانشجویی رو به بیل گیتس کرده و از وی نحوه‌ی میلیاردر شدن را پرسید! پاسخ گیتس به این پرسش متداول بسیار هوشمندانه و زیبا بود! او رو به این دختر جوان کرده و ابراز داشت:

درک می‌کنم که بسیاری از شما مایلید تا میلیون‌ها دلار کسب کنید تا به آزادی، منظورم آزادی مطلق است، برسید. اما این تنها یک روی سکه است! وقتی که این میلیون دلارهای کذایی را کسب کردید و از مرز ثروتمندی گذر کردید، داستان همان داستان قبل است و به قول معروف آش همان آش و کاسه همان کاسه است! به نظرم باید روح سرکش و بلند پروازتان را تقویت کنید، این بهترین کار است و به جای آنکه به این پول‌های لعنتی فکر کنید، توجه‌تان را به آنچه که دوست دارید متمرکز نمایید.

در ادامه بخش‌های دیگری از نشستی که در دانشکده مهندسی و علوم رایانه دانشگاه واشنگتن برگزار شد را مطالعه خواهید کرد:

 

 

 

بیل گیتس: به خاطر دارم زمانیکه خودم در دانشگاه تحصیل می‌کردم، به دنبال فرصتی برای کار با رایانه می‌گشتم. به طوری که وابستگی شدید و شاید بتوان گفت نوعی اعتیاد به این مسئله پیدا کردم. به همین خاطر هرگز موفق نشدم مدرک دانشگاهی‌ام را کسب کنم، ولی خوشبختانه این اعتیاد به رایانه برایم عاقبت خوشی را رقم زد، چرا که با اختراع ریز پردازنده‌ها همه چیز متحول گشت.

از سویی تغییرات بزرگ دیگری نیز از نظر کیفی صورت گرفته است. اغلب این تغییرات قابل توجه در زمینه هزینه تمام شده هستند. به طور مثال هزینه نگهداری اطلاعات از 700 دلار به ازای هر مگابایت به 0.002 سنت کاهش یافته و همچنان این سیر نزولی ادامه دارد؛ به گونه‌ای که اکنون نگه‌داری اطلاعات بسیار ارزان است. هشت مورد از تغییرات کیفی بزرگی که در راه هستند عبارتند از: رابط کاربری طبیعی، محاسبات ابری (کلاد)، مدلینگ، یادگیری ماشینی، محاسبات فراگیر، داده‌های بزرگ، گوشی‌های هوشمند و ربات‌ها.

هم اکنون بیشتر وقتم را به طرح‌های این چنینی به خصوص موضوع مدلینگ  اختصاص داده‌ام. هنوز تمام وقت به دفترم در مایکروسافت می‌روم، اما بیشتر وقتم را به موضوعاتی چون کمک به افراد کم بضاعت و کمک به سیستم آموزشی اختصاص داده‌ام.

از طرف دیگر نباید موضوع رباتیک را فراموش کنیم، چرا که آینده روشنی خواهد داشت. خوش بینیم و امیدوارم که اتفاقات خوبی برای این موضوع در راه باشد.

جالب است بدانید که سایر دوستانتان در این دانشکده در زمینه مدلینگ چه خدمات شایسته‌ای را صورت داده‌اند. به طور مثال دوید بیکر با توسعه بازی Foldit Protein و زوران پوپوویچ با بازی Popovic Refraction نمونه‌های خوبی از مسیر یادگیری جبر را ایجاد کرده‌اند. در حقیقت این موارد همان علوم رایانه خودمان است که به شیوه و گونه‌ای دیگر بکار گرفته شده‌اند.

از ماحصل پیشرفت‌های کیفی و کمی می‌توان به کمک مردم فقیر جهان شتافت. به طور مثال مالاریا هنوز مطرح‌ترین بیماری قاره سیاه است که کودکان بی‌گناه این سرزمین را به کام مرگ می‌کشاند. مدلینگ اپیدمیک به ما این اجازه را می‌دهد تا بهتر از گذشته بودجه‌های خود را صرف بهبود شرایط و زندگی آدمی کنیم. از سوی دیگر با وجود ریشه کنی مرض آبله، هنوز موفق به ریشه کنی بیماری فلج اطفال نگشته‌ایم و سالانه چندین هزار کودک قربانی این مرض می‌شوند. این همان پروژه‌ای است که شخصاً به آن علاقه دارم و وقت زیادی را صرف آن کرده‌ام. امیدوارم که با تلاش همگی دوستان بتوانیم فلج اطفال را نیز ریشه کن کرده و آن را پس از آبله به عنوان دومین بیماری که بشر به کلی آن را مهار کرده در تاریخ به ثبت برسانیم.

مدلینگ بیماری‌ها، مدل‌های مشارکت عقلانی، مدل‌های مبتنی بر کارگزار همچون مدل مونت‌کارلو و تلاش‌هایی چون کوشش برای ریشه کنی مالاریا همگی در قالب همین مدلینگ گنجانده می‌شوند. علوم رایانه راه‌حل کلیدی در ریشه کنی این بیماری‌ها و بهبود وضع بشر هستند. جالب است بدانید که اغلب مردم افریقا از این بیماری در گریز هستند.

به همین خاطر، گمان می‌کنیم وقتی توانایی مدلینگ این تلاش‌ها را داریم، بهتر است از این استعداد بهره ببریم. بیایید یکی از مشکلاتی که مایلید در حل و فصل آن مشارکت داشته باشید را برگزینید و نسبت به آن همت گمارید. این موارد می‌تواند اطلاع رسانی پیرامون تندرستی، تحقیقات بوم شناسی، مدلینگ بیماری‌ها، یادگاری اشباعی، مدلینگ آب و هوا، توسعه مواد تولید و محصولات مقاوم در برابر آفات و خشکسالی را شامل شوند.

از طرف دیگر امیدوارم که علوم رایانه بتوانند فرصت تأثیرگذاری بر مواردی چون: انرژی، آموزش، بهداشت، رشد جمعیت و آب و فاضلاب را داشته باشد. گمانم فناوری می‌تواند گره گشای بزرگی به حساب آید. مثلاً همین آکادمی خان که بسیاری از آن بهره می‌برند و این تنها یکی از مواردی است که می‌تواند در امر آموزش آن‌لاین راه گشا باشد.

به شخصه با وجودی که زمان زیادی را به موضوعات بنیادین اختصاص می‌دهم، مایلم تا هر از گاهی با جوانان پرشور و شوقی چون شما به صحبت بنشینم تا با همفکری هم راه‌کارهای خوبی برای رفع این مشکلات و کمی و کاستی‌های زندگی بشر بیابیم.

زومیت

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► گرانی بیداد می کند افطاری رو بیخیال!
جدول/تهرانی ها چی رو از کجا بخرند؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر