گزارش/رمضان بر قیمت سکه و طلا تاثیر دارد یا ندارد؟

شنبه ، 31 تیر 1391 ، 10:58

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در روزهای پایانی ماه شعبان مدعی شد که بازار طلا و سکه ایران تحت تاثیر بازار های جهانی قرار دارد و به همین دلیل ماه مبارک رمضان تاثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت.

به گزارش بانکی دات آی آر، احمد وفادار رئيس اتحاديه طلا و جواهر استان تهران با بيان مطلب فوق افزوده بود: ماه رمضان بر قيمت طلا تأثير چنداني ندارد چرا که قيمت طلا و سکه وابسته به قيمت هاي جهاني و قيمت ارز داخلي است و در صورتيکه قيمت ارز دچار نوسان شود طلا در کشور هم دستخوش افزايش و کاهش قيمت مي شود.

وی همچنین مدعی شده: تحريم ها هيچ اثري روي نرخ طلا ندارد و خوشبختانه وضعيت قيمت ها ثابت است چرا که ظرف يک هفته گذشته نوسان قابل توجهي در بازار سکه و طلا ديده نشده و اين وضعيت تا زماني که قيمت دلار ثابت باشد ادامه دارد.

این درحالیست که بازار طلا و جواهر کشور هم مانند همه بازار ها می بایست تحت تاثیر عرضه و تقاضا باشد و در ایام ماه مبارک که تقاضا کاسته می شود قیمت ها هم به نسبت کم شود.

 

این اتفاقی است که سالها در بازار رخ می داده است. سوالی که مطرح می شود آن است که در حالی که تمامی قیمت ها تحت تاثیر بازار جهانی است و با هر تغییری نرخ ها جابه جا می شود چطور است که با کاهش تقاضای بازار نرخ ها ثابت می ماند و کم نمیشود.

اگر بازارعرضه و تقاضا در قیمت طلا و سکه تاثیر نمی گذارد چرا هر ساله با نزدیک شدن اعیاد شعبانیه و افزایش تقاضای بازار و یا حد اقل به این بهانه قیمت ها افزایش می یابد اما موقع کاهش نرخ ها که می شود آسمان رنگ دیگری است.

به نظرمی رسد بازار انحصاری طلا و جواهر به ویژه در تهران سبب شده که فروشندگان در تعیین قیمت ها موثر باشند و هر تغییر کوچک بازار جهانی را در بوق و کرنا کرده و به این بهانه قیمت هایشان را افزایش دهند ولی هنگام نزول قیمت ها از جداگانه بودن بازار ایران و استقبال بازار ایران از بازارهای جهانی دم بزنند و در مقابل کاهش قیمت ها مقابله کنند.

بازار طلا و جواهر کشور سالهاست با نظارت جدی اصناف و اداره استاندارد مواجه نبوده است. اگرچه اغلب کسبه این حرفه اهل انصاف اند اما  در موارد معدود بررسی ها کم نبوده نمونه هایی که اداره استاندارد از کم فروشی ، کم وزنی و کم عیاری برخی محصولات پرده برداشته است.

علاوه براین برخی فروشندگان بعضا نامی بازار، هنر دست طلاسازان ایرانی را با برند ها و مارک های جعلی ساخت ایتالیا و ترکیه جا می زنند و بابت مزد ساخت هزینه های هنگفتی را طلب می کنند.

این در حالیست که موقع فروش همان اجناس هیچ گونه مزد ساختی را پرداخت نمی کنند و کلیه اجناس را طلای مستعمل و غیر قابل استفاده می شناسند.

در چنین شرایطی نمی توان از خانواده ای ایرانی انتظار داشت با خیالی آسوده و اطمینان پابه بازار زرگر ها بگذارند.

مدت هاست که اتحادیه کشوری طلاو جواهر و حتی اتحادیه تهران بارها اعلام داشته اند که مردم در صورت تردید در مورد جواهرات خریده شده خود می توانند به اتحادیه مراجعه کرده و طلای خریداری شده خود را عیارسنجی کنند. این درحالیست که عده کمی از مردم از این امکان مطلع اند و یا حتی هنگام مراجعه به اتحادیه ها تعداد معدودی از آنها به این خواسته مشروع خود می رسند.

شهرزاد کیافر

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► 22 روش ساده و سریع برای بهتر زندگی کردن (1)
گرانی بیداد می کند افطاری رو بیخیال! ◄

مطالب مرتبط
بنر