"موسسات رتبه بندی" به چه کاری می آیند؟

پنجشنبه ، 5 مرداد 1391 ، 10:10

 

با توجه به گسترش روزافزون خدمات مالي در سراسر دنيا، همواره يكي از دغدغه هاي سرمايه گذاران عدم آشنايي افراد و گروه هايي است كه گاه حتي در دو نقطه مختلف جهان قصد همكاري با يكديگر را دارند.

به گزارش بانکی دات آی آر، به همين دليل در اكثر كشورهاي جهان، موسسات رتبه بندي، فعاليت هايي را در زمينه اعتباردهي به اشخاص يا گروه هاي خاص انجام مي دهند كه با توجه به آن ها سرمايه گذاران بتوانند تصميم صحيحي را اتخاذ كنند. در واقع افزايش تقاضاي اعتبار، رقابت و ايجاد بخش هاي نوين در اقتصاد، فرصت هاي جديدي را براي موسسات رتبه بندي به وجود آورده است كه با به كارگيري ابزارها و روش هاي جديد، خدمات مناسبي را ارايه دهند.

 


در واقع چنانچه موسسات رتبه بندي به فعاليت بپردازند، مي توان ريسك هاي موجود در بازارهاي مختلف را كاهش داد و افراد با اطمينان خاطر بيش تري سرمايه گذاري كرده يا به يكديگر تسهيلات ارايه دهند.

سرمايه طبق آخرين تعريف سازمان بورس و اوراق بهادار آمريكا رتبه بندي اعتباري يا اصطلاحا Credit Rating عبارت است از نظر موسسه رتبه بندي در مورد كيفيت اعتباري ناشر يا يك تعهد مالي مشخص كه مي تواند در قالب يك عدد يا حرف بيان شود.

بسياري از سرمايه گذاران براساس اين نظر، درخصوص احتمال بازگشت يا عدم بازگشت سرمايه خود، تصميم گيري مي كنند. در اين حوزه شركت هاي بزرگي در سطح دنيا فعاليت مي كنند كه براساس متدولوژي هاي كمي و كيفي نسبت به ابعاد مختلف تعهدات مالي بررسي هاي لازم را انجام مي دهند. به اين ترتيب مي توان اين گونه عنوان كرد كه موسسات رتبه بندي ريسك هاي مختلفي كه مي تواند تعهدات ناشر يا اوراق بهادار را متاثر كند محاسبه و لحاظ مي كنند. به عنوان مثال ناشري كه رتبه AAA دريافت مي كند به اين معني است كه به احتمال بسيار بالايي نزول نخواهد داشت.

درکشور ما مدت هاست که به اهمیت موسسات رتبه بندی برای سرمایه گذاران ، صادرکنندگان، بانک های سرمایه گذاری ، کارگزاران و دولت ها پی برده شده است.به طور مثال در مورد سرمایه گذاران ، طیف گسترده ای از فعالیت های سرمایه گذاری را فراهم ، به راحتی می توانند ریسک اعتباری نسبی را به طور مستقل اندازه گیری و در نتیجه کارآیی بازار را افزایش  و هزینه وام دهندگان و گیرندگان را کاهش دهند. همین امر موجب عرضه بیشتر سرمایه و رشد اقتصادی می شود. هم چنین موجب ایجاد بازار سرمایه می شود. از این طریق سرمایه های کوچک به یکدیگر می پیوندند و موجب راه اندازی شرکت ها ، بیمارستان ها ، دانشگاه ها و .. می شوند. در نتیجه برنامه هایی در خصوص راه اندازی و استفاده گسترده از موسسات رتبه بندی صورت گرفته است.

در حال حاضر مراحل تحقیقاتی و برنامه ریزی راه اندازی نظام رتبه بندی در حال اجراست. اینکه چرا این کار آنقدر دیر و پس از آنکه چندین سال است در کشورهای مختلف جهان اجرایی شده تازه ما به فکر افتاده ایم و اینکه چرا آنقدر کند پیش میرویم مساله دیگری است .

قرار است موسسات رتبه بندی تا آخر سال 91 ایجاد و در سال 92 اقدام به فعالیت کنند.

 

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► بانک های ایرانی چند دلار سرمایه دارند؟
7 هدیه ارزشمند با قیمت مناسب که در جشن ها می توانید بدهید ◄

مطالب مرتبط
بنر