وام 10 میلیونی قرض الحسنه از حرف تا عمل

شنبه ، 7 مرداد 1391 ، 09:56

بانک مرکزی در ساعات پایانی کاری هفته گذشته طی بخشنامه ای به بانک‌های دولتی، غیردولتی و شرکت دولتی پست‌بانک «شرایط و ضوابط افتتاح حساب قرض‌الحسنه ویژه» را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: «اعطای تسهیلات تا سقف یک صد میلیون ریال از محل وجوه اداره شده از طریق سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه ویژه بخش خصوصی نزد بانک‌ها، بلااشکال است.»

 

به گزارش بانکی دات آی آر، اگرچه این خبر برای کسانی که در پی دریافت تسهیلات قرض الحسنه اند خبر خوشی است ما مثل همیشه این سوال را مطرح می کند که این تسهیلات چه زمانی شکل عملی به خود خواهد گرفت و در بانک ها یافت خواهد شد.

این نخستین بار نیست که بانک مرکزی  بخش نامه ای را به کلیه بانک ها ابلاغ می کند اما به اجرا در نمی آید.

چند ماه از دستور بانک مرکزی مبنی بر ارائه وام ازدواج 5 میلیونی می گذرد اما بیشتر بانک ها هنوز هم تسهیلات 3 میلیون تومانی ارائه می کنند و وقتی دلیلش را جویا می شوی می گویند که هنوز چیزی به آنها ابلاغ نشده است!

این در حالیست که از ابلاغیه بانک مرکزی ماه ها می گذرد.

حساب های قرض الحسنه بر اساس عقد اسلامی قرض الحسنه به منظور اعطای وام های با بهره پایین به نیازمندان افتتاح می شود اما سالهاست که بخش محدودی ازمنابع بانک ها از این محل صرف پرداخت وام های قرض الحسنه می گردد.

پیشتر وام هایی که از این محل پرداخت می شد بسیار محدود بوده است که امید می رود پس از ابلاغ این دستور العمل میزان وام ها و همینطور تعدادشان افزایش یابند.

جالب است بدانید پیشتر رئیس بانک مرکزی اعلام کرده بود که وام های زیر 10 میلیون تومان نیازی به بیش از یک ضامن ندارد و از این روی حضور یک ضامن کفایت می کند.

این درحالیست که خبرهای رسیده حاکیست نه تنها بانک ها از پذیرش یک ضامن خودداری می کنند بلکه در مواردی حساب های ضامن مسدود هم شده است!

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► بدترین پولشویی های تاریخ را بشناسید!
در قاب تصویر/ المپیک سی ام کلید خورد ◄

مطالب مرتبط
بنر