مهارت های زندگی در قرن بیست و یکم

يكشنبه ، 8 مرداد 1391 ، 07:58

 

وجود مشکلات کوچک و بزرگ در زندگی عادی است و همه مردم خواه و ناخواه در طول زندگی با مشکلات مختلف روبه رو می شوند. زندگی را می توان روند پیاپی مواجه شدن با مسایل و تلاش برای حل آنها دانست. حل مسایل فرد را قادر می سازد که به طور سازنده با مشکلات زندگی خود مواجه شود. حل موفقیت آمیز مسایل زندگی به اعتماد به نفس بیشتر و آرامش فرد منجر می شود.
کنار آمدن با فشار های زندگی و کسب مهارت های فردی و اجتماعی، همواره بخشی از واقعیات زندگی انسان بوده و در ادوار متفاوت زندگی او، به اشکال گوناگون تجلی یافته است.

انسان در طول زندگی با مشکلات و موانع بسیاری روبه رو می شود که برای حل آنها نیاز به کسب مهارت هایی خاص دارد و کسب این مهارت ها در هر فرد به صورت شخصی نه تنها باعث بهبود زندگی فردی بلکه باعث ارتقا سطح زندگی در جامعه می گردد. یافته های علمی گواه آن است که بهداشت روانی از جمله مهم ترین نیاز های انسان امروزی است. پژوهشگران تاثیر مثبت مهارت های زندگی را در پیش گیری از رفتارهای خشونت آمیز همچنین کاهش مصرف مواد مخدر، الکل و... همین طور تقویت خودباوری و خودپنداری تایید کرده اند.

مهارت های زندگی عبارتند از مجموعه ای از توانایی ها که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم می آورند. بدیهی است برای اینکه فردی بخواهد در هر زمینه ای به مهارت برسد نیاز دارد که هم به دانش چگونگی آن عمل آگاهی داشته باشد و هم با تمرین های متوالی آن دانش را به رفتار و عمل تبدیل کند.

با برخی از مهارت های زندگی آشنا شویم؟

مهارت خودآگاهی


آگاهی فرد از موجودیت خود بدین مفهوم است که کیست، چیست و به کجا خواهد رفت.امکان دارد آگاه نبودن از خصلت ها و استعدادهای خود، سرچشمه تعارض های فراوان و شکست های اصلی زندگی انسان باشد.

مهارت خودآگاهی شامل اجزایی از قبیل: آگاهی از نقاط قوت و ضعف، تصویر خود واقع بینانه، آگاهی از حقوق و مسئولیت ها و...است.

مهارت همدلی

تلاش برای فهم موقعیت زندگی دیگران و زمینه سازی برای پذیرش خود در میان دیگران بخشی از مهارت زندگی است. هم دلی یا هم حسی به معنی تلاش برای فهم موقعیت زندگی دیگران است. یعنی از دریچه چشم مخاطب به مسئله نگاه کردن. همدلی در دل مهارت خودآگاهی است و هسته اصلی مهارت ارتباط است.

مهارت تفکر خلاق

سازمان جهانی بهداشت، تفکر خلاق را یک مهارت می داند که هم به حل مساله و هم به تصمیم گیری های مناسب کمک می کند. تفکر خلاق یعنی توانایی ابداع فکر و راه حلی که قبلاً وجود نداشته است.
پاول تورنس، به عنوان یکی از پیشگامان مطالعه ی تفکر خلاق معتقد است که خلاقیت عبارت است از توانایی بوجود آوردن یک موضوع بدیع و نو به حدی که کاملاً بی نظیر است

مهارت حل مساله


وجود مشکلات کوچک و بزرگ در زندگی عادی است و همه مردم خواه و ناخواه در طول زندگی با مشکلات مختلف روبه رو می شوند. رندگی را می توان روند پیاپی مواجه شدن با مسایل و تلاش برای حل آنها دانست. حل مسایل فرد را قادر می سازد که به طور سازنده با مشکلات زندگی خود مواجه شود. حل موفقیت آمیز مسایل زندگی به اعتماد به نفس بیشتر و آرامش فرد منجر می شود.

لازم به ذکر است که مهارت های زندگی جزو طرح های پیشگیرانه – ارتقایی بهداشت روان است که توسط سازمان جهانی مطرح شده است.

.......................................................

منابع:
1-مهارت های زندگی- حسین ناصری
2- مهارت های زندگی- دکتر حسین خنیفر- دکتر مژده پور حسینی
3- مرکز مشاوره دانشگاه تهران
4- نشریه ماهانه آموزشی- تربیتی پیوند
5- مجموعه کتاب های مهارت های زندگی- دکتر سید حمید آتش پور

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► تائيد نهايي قرعه كشي حسابهاي بانك ملي
دانلود به سرعت نور، رهاورد تازه گوگل ◄

مطالب مرتبط
بنر