گزارش/ پیش از افطار خرید نروید!

دوشنبه ، 9 مرداد 1391 ، 07:32

حتما شنیده اید که برخی اظهار می کنند در ماه رمضان وزن اضافه می کنند و یا اینکه مصرف مواد غذایی در ماه رمضان چند برابر شده و خرج خانواده ها افزایش می یابد.

به گزارش بانکی دات آی آر، یکی از پدیده های رایج ماه مبارک حرص زدن زیاد یا Shopaholic است. وقتی در ساعت های پیش از افطار به مغازه می روید باید بدانید که خرجتان چند برابر است.

انسان گرسنه خواهی نخواهی حرص می زند و چیزهایی می خرد که چندان هم به آنها نیازی ندارد اگرچه این یک قانون نیست و برای همه افراد صدق نمی کند اما در مورد خیلی ها صادق است.

سعید، دانش آموز که در حال خرید از یکی از سوپرمارکت های غرب تهران است در این خصوص به خبرنگار ما گفت: من فکر می کنم در ماه رمضان خرید خانه ما بیشتر می شود یا دست کم تعداد دفعاتی که مادرم مرا به خرید می فرستد زیاد تر می شود.

 

ما در ماه های معمولی سال کمتر خرما و عسل مصرف می کنیم اما مادر اصرار دارد در این ماه برای تقویت ما حتما از این مواد خرید کنیم. سپس با خنده ادامه می دهد مصرف تخم مرغ و سیب زمینی ما در این ماه دوبرابر می شود و من معمولا بعد از ماه رمضان تا چند وقت اسم تخم مرغ و سیب زمینی پشتم را می لرزاند.

وقتی دلیلش را جویا شدم متوجه شدم که در منزل آنها بیشتر افطار ها با این مواد غذایی تهیه می شود.

بی شک عادات غذایی خانواده های روزه دار در ماه مبارک رمضان تغییر می کند اما به دلیل ترس از چند ساعت متوالی گرسنگی خیلی ها در فاصله افطار تا سحر چند برابر روز های معمولی غذا می خورند. و صد البته چون بعد از آن می خوابند احتمال افزایش وزنشان خواهی نخواهی بیشتر می شود.

مریم خانه دار به خبرنگار ما می گوید: من سعی می کنم قبل از افطار به سوپر مارکت های بزرگ یا فروشگاه های زنجیره ای سرنزنم چون احساس گرسنگی سبب می شود خرید های بیشتر از نیاز خانواده انجام بدهم که با فلسفه ماه رمضان و روزه در تضاد است.

وی می افزاید: دلیلش را نمی دانم شاید گرسنگی و ولع باشد اما تجربه به من ثابت کرده خیلی از این خریدهایی که در این زمان انجام می دهم اصلا مورد نیازنیست و به همین دلیل قبل از افطار کمتر خرید می کنم. خوشبختانه بعد از افطار خیلی از فروشگاه ها باز هستند و شهر زنده تر از همیشه است به همین دلیل با اعضای خانواده پس از افطار خرید می کنم.

ولع خرید گریبانگیر افردای می شود که بیش از حد خرید کرده و نوعی اعتیاد به خرید دارند، اما روانشناسان و جامعه شناسان با اینکه اشتیاق به خرید را واقعیتی انکارناپذیر می دانند معتقدند این پدیده در جوامع امروزی از حد ضرورت فراتر رفته است.

وسواس یکی از اختلالات اضطرابی است که به صورت افکار وسواسی، به زور و برخلاف میل شخص وارد ذهن فرد می‌شود. در این حالت، فرد به پوچ بودن این مشکلات واقف است اما قادر به دور کردن آن نیست و در برابر برخی اعمال قادر به مقاومت نیست که یکی از آنها خرید است.


Shopaholic  به افرادی اطلاق می شود که بیش از حد خرید کرده و در واقع نوعی اعتیاد به خرید کردن دارند. این نوع افراد حتی علاقه ای به چانه زدن هم ندارند.

البته به نظر می رسد تهیه لیست خرید همیشه کارساز خواهد بود.  اگر دقیقا نوشته باشید به چه چیز هایی نیاز دارید و به لیستتان پایبند باشید کمتر با چیزهایی که نمی خواهید به خانه برمی گردید.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► جالبترین دزدی های بانکی با لباس مبدل + عکس
تائيد نهايي قرعه كشي حسابهاي بانك ملي ◄

مطالب مرتبط
بنر