یادداشت/ کاش این طلای سیاه دست از سر ما بردارد

يكشنبه ، 15 مرداد 1391 ، 07:50

مصیبت طلای سیاه سالهاست گریبانگیرمان شده. در واقع بیشتر کشور های خاورمیانه و بعضی کشور های آفریقایی به این مصیبت دچارند.

به گزارش بانکی دات آی آر، اگرچه نفت نعمتی است که از سوی خداوند برای ما به ودیعه گذاشته شده اما طمع چندین ساله غربی ها به آن از یک سو و تنبلی مفرطی که فروش و خرج کردن عایدی آن برای ما به ارمغان آورده باعث شده که بسیاری از در های پیشرفت و توسعه به رویمان بسته باشد و از سوی دیگر دائم زیر ذره بین نگاه جویندگان و خریداران نفت باشیم که برایمان نقشه می کشند.

پرونده تحریم ها علیه کشورمان، از ابتدای جولای سال جاری میلادی شاهد فصل جدیدی بود و آمریکا و اتحادیه اروپا را از طریق تحریم نفتی در مقابل ایران قرار داد.
این دور تحریم ها که به اعتقاد مجریانش ،تحریم های فلج کننده ای است ، باهدف به زانو درآوردن ایران و عقب نشینی از مواضعش طراحی شده است.

این درحالی است که ملت ایران سالهاست که می دانند روزی باید از نفت دل بکنند. اگرچه کارشناسان هم سالهاست در این خصوص تاکید کرده اند اما حقیقت این است که کمتر در این زمینه توفیق داشته ایم.

براساس گزارش های استخراج شده از آمارهای اوپک، نسبت صادرات نفت خام به کل صادرات ایران در سال های گذشته حدود83.8 درصد بوده که بیانگر وابستگی بالای درآمدهای کشور به نفت است.

جالب است بدانید بین 70 تا 80 درصد در آمد های بودجه وابسته به نفت است. حتی در سال جاری و با وجود تمام تحریم ها این روند ادامه داشته است. دلیلش هم ساده است هنوز جایگزین مناسبی برای آن در نظر نگرفته ایم.

طی این سالها آنقدر درآمد های نفتی به مذاقمان خوش آمده که کمتر به فکر استفاده از ابزارهای جایگزین مناسب افتاده ایم.
در حالی که در اغلب کشور ها مالیات به عنوان اصلی ترین منبع تامین بودجه تلقی می شده است. اما در کشور ما فرار از مالیات هنر بسیاری از اهالی کسب و بازار است!!! دولت هم روی مالیات ها چندان حسابی باز نکرده است.

پس همه توجه ها معطوف به "هدفمندی یارانه ها" شده و جالب است بدانید یارانه نقدی به جای آنکه به کاهش وابستگی به درآمد های نفتی بیانجامد بیشتر دولت را به نفت وابسته کرده تا بتواند در وقت مقرر یارانه های خانواده ها را واریز کند!

اگر نفت را مصیبت می دانیم چندان هم بدبینی نیست. وابستگی های ما به نفت طی این سالیان باعث شده بخشی از تورم به ساختار اقتصادی کشور تزریق شود.

بنابر این چه این اتفاق های اخیر می افتاد و چه تحریمی در کار نبود ادامه این روند طی سالهای آتی آسیب های جبران ناپذیری بر پیکره کشور وارد می نماید.

شاید این تلنگر هرچندکوچک! باعث شود پس از سالهای متمادی از خواب غفلت بیدار شویم و به فکر خودمان و فرزندانمان باشیم.

شهرزاد کیافر

پربازدید ترین های بانکی:

*****************

► این زیر 30 ساله ها پول پارو می کنند + عکس
7 نکته برای حفاظت بهتر از گوشی های هوشمند ◄

مطالب مرتبط
بنر