یادداشت/ چرا ملت خرج آنتالیا رفتن آقایان را بدهد؟

شنبه ، 14 مرداد 1391 ، 07:53

ارز مسافرتی داستان دنباله داری است که این روزها بانک مرکزی تصمیم گرفته هر جور شده پرونده آن را ببندد.

به گزارش بانکی دات آی آر، ماجرا برمی گردد به 28 مهر 89 در این روز بود که بانک مرکزی با یک تغییر سیاست کلی طی بخش نامه ای به کلیه صرافی های کشور اعلام کرد که ارز مسافرتی را تنها در اصل بلیط OK شده و کپی آن و فقط برای سفرهای هوایی، ارائه اصل پاسپورت با خروجی پرداخت شده و کپی آن پرداخت کنند.

با این وجود خیلی ها به خودشان این زحمت را می دهند که برای دریافت ارز مسافرتی حتی برای چند لحظه از کشور خارج شوند و ارز را بگیرند و در بازار آزاد به فروش برسانند.

البته ارز مسافرتی آن زمان 2 هزار دلار بود و سود خوبی نصیب "تاجران ارز مسافرتی" می کرد. مسئولان متعجب از این دلال بازی ها سیاست محدودیت سفر در یک سال را بکار بردند غافل از اینکه اینبار پاسپورت بچه های کوچک و سالمندان وسیله دریافت ارز بیشتر شد.

 

این بار نوبت کاهش ارز مسافرتی بود به این ترتیب ارز مسافرتی سفرهای زیارتی به 700 دلار و سفرهای دیگربه هزار دلار یعنی نصف مبلغ تصویبی پیشین کاسته شد.

بعد از این ابلاغیه باز هم دلالان دست بردار ارز مسافرتی نشدند تا آنجایی که تعداد داوطلبان را دو برابر کردند که ارز دلخواهشان فراهم شود.

این بار بانک مرکزی که به نظر می آید خسته شده و یا دیگر تیری در ترکش ندارد بخشنامه کرد که: « سؤال نفرمائید؛ ارز مسافرتی برای فروش نداریم » .

و داستان همچنان باقیست. شاید تا چند وقت دیگر بخشنامه جدیدی ابلاغ شود.

اما اظهارات رئیس بانک مرکزی در این خصوص هم در جای خود جالب توجه است. ایشان ضمن رد شایعه های چند روز اخیر مبنی بر قطع پرداخت ارز دانشجویی گفت: دلیلی ندارد که ما پول مسافرت آقایان به آنتالیا را بدهیم.

اما حکایت ارز مسافرتی ماجرایی است که از همان روز اول از سوی کارشناسان با تردیدهای جدی مواجه شده بوده است.

شهرزاد کیافر

پربازدید ترین های بانکی:

*****************

► نامه وارده/ فکری به حال تداخل آزمون ها بکنید
این زیر 30 ساله ها پول پارو می کنند + عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر