پس اندازهایی که از سرو گردن آویزان بود!

سه شنبه ، 31 مرداد 1391 ، 10:07

اصولا 3 دسته آدم ها (به خصوص خانم ها) درهای گالری های جواهر فروشی را باز می کنند و وارد دنیای زرین و لوکس زیورآلات می شوند. دسته اول آن هایی هستند که علاقه زیادی به تزئینات ظاهری شان دارند و این اقلام جزو لاینفک زندگی روزمره، مهمانی ها و جشن های شان به حساب می آید. دسته دوم را آن هایی تشکیل می دهند که خرید جواهرات ارزشمند را بهترین و مطمئن ترین پس انداز می دانند و سومین دسته هم تلفیقی از 2گروه را تشکیل می دهند.

از آقایان هم غافل نشوید این روزها به تعداد آقایانی که به طلا و جواهرات علاقمند هستند افزوده می شود.

از قديم الايام طلا و جواهر علاوه بر اين‌كه جنبه زينتي و زيبايي براي خانم‌ها داشت، بهترين شيوه پس انداز نيز محسوب مي‌شد.

به غير از زنان خانه‌دار، افراد ديگري هم كه تمايل به پس‌انداز با يك شيوه راحت و آسوده داشتند و اساسا وقت و توان ريسك ديگر راه‌هاي پس‌انداز و سرمايه‌گذاري را نداشتند، طلا مي‌خريدند تا روز مبادا آن را به فروش برسانند.

تمايل به خريد طلا بين خانم‌ها هميشه بوده است، شهر و روستا هم ندارد. در گذشته اگر خانم، خانه‌دار بود، اغلب هر ماه مقداري از خرج و مخارج خانه را پس‌انداز مي‌كرد تا به اندازه پول يك تكه طلا جمع شود.

آن زمان بود كه طلاي خريداري شده رونمايي و پرده از راز پس‌انداز خانم خانه بر‌داشته مي‌شد. عكس‌العمل مرد خانه هم هنگام روبه رو شدن با اين واقعيت اغلب متفاوت بود. عده‌اي به خانه‌داري و كدبانوگري همسر خود افتخار مي‌كردند كه اساسا توانسته با ذكاوت از بين آن همه خرج و مخارج، بي‌سر و صدا پس‌اندازي هم بكند.

دسته‌اي ديگر از آقايان هم شاكي مي‌شدند كه چرا خانم خانه مخفي كاري كرده و از خرج و مخارج خانه زده و پول خريد طلا را براي خودش جمع كرده است.

اما در نهايت اكثر مردها از اين رفتار خانم‌ها چندان بدشان نمي‌آمد و اگر به ظاهر هم غرولندي مي‌كردند تا به اصطلاح كم نياورند، در دل همسرشان را تحسین می کردند.

بازارگردی تفریح مورد علاقه خانم های قدیم!

بازار طلا يكي از مكان‌هاي مورد علاقه خانم‌هاست. البته اين مساله اين روزها كمي كمرنگ شده است. در گذشته اگر سري به اين بازارهاي طلا مي‌زديم، مي‌ديديم اغلب خريداران اين بازارها خانم‌ها بودند كه اگر ساعت‌ها وقت‌شان را هم پشت ويترين مغازه‌هاي طلافروشي مي‌گذراندند خسته نمي‌شدند حتي رفتن به بازار طلافروشان يكي از سرگرمي‌هاي زنان قديم بود.

خانمي كه الان از او سن و سالي گذشته است و مثل دوران جواني ديگر عشق وعلاقه‌اي به طلا ندارد در مورد علاقه‌اش به طلا مي‌گويد: زماني كه جوان بودم بقدري به خريد طلا وجواهر علاقه داشتم كه هرگاه از مقابل طلا فروشي رد مي‌شدم بي‌اختيار پاهايم سست مي‌شد و نمي‌توانستم بدون توقف از مقابل طلا فروشي بگذرم، به همين خاطر از آن زمان طلاهاي بسياري دارم ولي اكنون دخترم كه يك نوجوان است هيچ تمايلي به طلا نشان نمي‌دهد و حتي فكر مي‌كند با انداختن يك گردنبند طلا به گردنش مورد تمسخر دوستانش قرار مي‌گيرد.

چرا دخترهای جوان کمتر به طلا تمایل دارند؟

نسل جديد دختران و زنان امروزي در مقايسه با گذشته و مادران خود تمايل كمتري به طلا دارند. علت اين عدم تمايل، ورود انواع و اقسام بدليجات تزئيني در شكل‌ها و رنگ‌هاي متنوع است كه با هر لباسي مي‌تواند هماهنگ شود و به همين خاطر طلاي زرد رنگ سنتي را از چشم آنها انداخته است.


دليل ديگر هم اين است كه زندگي‌هاي پر خرج امروزي، در كنار نيازهاي متنوع زندگي شهري كه البته به روستاها و مناطق حاشيه‌اي هم رسيده، همراه با تب فراگير مصرف‌گرايي كه ويژگي دوران‌ گذار جامعه است، پولي را براي پس‌انداز كردن و طلا خريدن براي زنان و خانواده‌ها باقي نگذاشته است.

هر چند درآمد خانم‌ها نسبت به گذشته بيشتر شده و اغلب آنها شاغل هستند، ولي آنقدر تجملات و لوازم پرزرق و برق زندگي امروزي زياد شده كه ديگر جايي براي توجه به طلا و جواهر باقي نگذاشته است، در واقع جايگزين‌هاي زندگي امروزي علاقه و تمايل زنان را به طلا كم كرده است.

با اين حال نگاه اندوخته‌گري امروزه نسبت به طلا همچنان وجود دارد و علاقه‌مندان قديمي طلا اين روزها ترجيح مي‌دهند به جاي جواهرات سكه خريداري و براي روز مبادا ذخيره كنند.

این اتفاق چندان هم بد نیست چراکه جمع آوری پس انداز های خانواده ها در قالب طلا باعث راکد شدن سرمایه های ملی می شد که در نهایت به ضرر اقتصاد جامعه است.

با این وجود هنوز هم هستند خانم هایی که هنگام گذشتن از کنار طلا فروشی ها دست و پایشان سست می شود.

پربازدید ترین های بانکی:

*****************

► سونامی آیفون 5 در راه است
8 تفاوت مکینتاش و پی سی ◄

مطالب مرتبط
بنر